Erfaringer med igangsættelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.122 visninger
14 svar
2 synes godt om
14. juli 2015

Mrsopsand

Jeg har fået lov til at blive sat i gang på min terminsdato hvis jeg ikke selv går i gang. 

Jeg fik hurtigt forklaret hvordan det foregår og hvordan det typisk forløber samt risikoen for at det kan ende med et kejsersnit. 

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra jer der blev sat i gang. Hvordan var jeres forløb? Hvor lang tid tog fødslen til jer der har prøvet at blive sat i gang og gå i gang selv, hvilken oplevelse var bedst? Ikke nogen skræmmehistorier, tak  Bare jeres erfaringer. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juli 2015

Anja82

Jeg har kun prøvet i gangsættelser og det er ved at være 6 og snart 9 år siden, så noget er sikkert anderledes..

1. Fødsel blev jeg sat igang 41+5 og fødte 42+0

2. Fødsel blev jeg sat i gang 42+1 og fødte 42+3

Igangsættelserne var ikke helt ens, da der var kommet nye piller på markedet mellem min graviditeter..

Ved 2. Fødsel: 42+1 havde jeg fortsat 2 cm livmoderhals og lukket.. Jeg fik en pille lørdag morgen.. En ny søndag morgen stadig total lukket og 2 cm livmoderhals.. Søndag eftermiddag 1,5 cm livmoderhals og 2 piller... Ved midnat begyndte veerne.. KL 4.10 ankom vi til sygehuset, hvor jeg tegnblødte og var 4 cm åben.. kl 5.20 får jeg den bedste fødselsdagsgave ever nemlig Victoria...

Der var stor forskel på fødselerne... 1.fødsel var mine veer kramp-agtige, som om jeg ikke kunne få luft og ved 2. Fødsel var de hårde, men virkede på mig (som ikke aner hvad rigtige veer er) som rigtige veer...

igangsættelse er for mig ingen problem, men har da hørt om dem med de knap så gode oplevelser..

Pøj pøj med det..

Anmeld Citér

14. juli 2015

Mrsopsand

Anja82 skriver:

Jeg har kun prøvet i gangsættelser og det er ved at være 6 og snart 9 år siden, så noget er sikkert anderledes..

1. Fødsel blev jeg sat igang 41+5 og fødte 42+0

2. Fødsel blev jeg sat i gang 42+1 og fødte 42+3

Igangsættelserne var ikke helt ens, da der var kommet nye piller på markedet mellem min graviditeter..

Ved 2. Fødsel: 42+1 havde jeg fortsat 2 cm livmoderhals og lukket.. Jeg fik en pille lørdag morgen.. En ny søndag morgen stadig total lukket og 2 cm livmoderhals.. Søndag eftermiddag 1,5 cm livmoderhals og 2 piller... Ved midnat begyndte veerne.. KL 4.10 ankom vi til sygehuset, hvor jeg tegnblødte og var 4 cm åben.. kl 5.20 får jeg den bedste fødselsdagsgave ever nemlig Victoria...

Der var stor forskel på fødselerne... 1.fødsel var mine veer kramp-agtige, som om jeg ikke kunne få luft og ved 2. Fødsel var de hårde, men virkede på mig (som ikke aner hvad rigtige veer er) som rigtige veer...

igangsættelse er for mig ingen problem, men har da hørt om dem med de knap så gode oplevelser..

Pøj pøj med det..

Tusind tak for dit indlæg. Klarede du det uden vedrop?

Anmeld Citér

14. juli 2015

Anja82

Tusind tak for dit indlæg. Klarede du det uden vedrop?

Nej, det fik jeg ved første fødsel og ellers "kun" ilt i maske.. Første fødsel begyndte med vedr omkring middag og jeg fødte 19.17 om aftenen..

Anmeld Citér

14. juli 2015

StephanieNajim

Jeg blev sat igang ved min første fødsel, fik en pille om morgenen og fik veer om aftenen, fødslen gik super godt, den tog 5 en halv time, så det var ret hurtigt overstået ☺

Skulle også have været sat igang ved nr 2 fødsel, men nåede det ikke da vandet gik 3 dage før, også en super fødsel, jeg synes egentlig ikke der var nogen forskel på veerne eller noget på de to fødsler, held og lykke med fødslen! ☺

Anmeld Citér

14. juli 2015

*maygirl*

Jeg har været sat i gang ved begge mine fødsler grundet at jeg udviklede graviditetsbetinget sukkersyge sidst i graviditeterne.

1. gang blev jeg sat i gang 5 dage før termin. Min krop var ikke klar så jeg nåede at få hele 5 stikpiller inden der skete noget. Dvs der gik to dage med at få stikpiller - en lidt langsommelig proces, men jeg kunne INTET mærke, ingen veer eller noget. Men en halv time efter jeg fik den 5. stikpille gik vandet (som lyn fra en klar himmel). Var ude at gå for at få gang i veerne, som dukkede stille og roligt op ca. 2 timer efter vandafgang. Herefter gik det stærk og jeg fødte efter små 4 timer med veer.

2. gang fik jeg lov at gå til termin. Her var min krop så klar at vandet kunne tages (havde ingen veer). En halv time efter vandet var taget startede veerne. Og jeg fødte 2½ time efter.

Så her har jeg faktisk to rigtig gode oplevelser med at blive sat i gang. Jeg syntes det var rigtig trygt at jeg var på sygehuset da vandet gik og at jeg ikke blev sendt hjem. Man er på en eller anden måde mere under kontrol, når man bliver sat i gang. Jeg kunne helt klart godt have undværet de mange stikpiller, men min krop var ikke rigtig klar. Det var dejligt at slippe for det anden gang. Anden gang havde jeg faktisk en følelse af at hvis ikke jeg havde fået taget vandet, så kunne jeg have gået i laang tid med småirriterende veer, som ikke rigtig bidrog til noget alligevel. Så at vandet er gået eller blevet taget var det der virkelig satte skub i tingene. Og jeg har jo meget få timer med veer i forhold til mange andre. Så at blive sat i gang behøver nødvendigvis ikke at betyde et langt forløb med veer. Jeg klarede desuden fødslerne uden smertestillende.

Pøj pøj og glæd dig til en fantastisk oplevelse - er nærmest helt misundelig

Anmeld Citér

14. juli 2015

Benjamins'mor

Nu blev jeg godt nok sat i gang fordi der var gået længe fra vandet gik. 

Men jeg fik ve-drop kl. 16 og fødte kl. 19.42. Fik ingen smertestillende og synes som sådan ikke det gjorde ondt. 

Min anden fødsel blev jeg ikke sat igen men jeg fødte 2 1/2 time efter første ve og det gik alt for hurtigt, så ville hellere foretrække min første fødsel.

Anmeld Citér

14. juli 2015

Steffecph

Jeg blev sat igang 41+3. 2 cm åben og 1 1/2 cm livmoderhals tilbage. 

Jeg fik en pille mandag kl 12 samt en hindeløsning. 

Omkring kl 22 begynder det at spænde i min mave - det gør ikke ondt. 

I løbet af natten tager det til og jeg får små veer med alt mellem 3 og 16 minutter i mellem. Jeg bliver undersøgt næste morgen kl 9 og jeg har ikke åbnet mig ydereligere og livmoderhalsen er heller ikke udslettet. Jeg får kørt en strimmel og veerne tager stadig til i styrke. Jeg bliver sendt hjem i mangel på sengepladser. 

Kl 14 tager vi tilbage til sygehuset hvor vi lander ca 15:30. Jeg bliver undersøgt og der er stadig ikke sket mere. Jeg kan holde veerne ud som stadig er uregelmæssige.

Jeg er ikke i aktiv fødsel men bliver alligevel indlagt på fødestue. Jeg får en emsig jordemoder som ikke mener at jeg er i fødsel. Hun beslutter at se tiden an indtil vagtskifte. 

Kl 16:30 kommer der ny jordemoder og jordemoderstuderende. De undersøger mig og der er stadig ikke sket det store. De beslutter dog alligevel at forsøge at tage vandet. Det lykkedes ca kl 17. Mine veer tager kraftigt til og jeg har nu regelmæssige veer med 1 minuts mellemrum. Halvanden time senere bliver jeg igen undersøgt og jeg er nu næsten 9 cm åben!!!  Altså jeg åbnet mig 7 cm på halvanden time. 1 time senere bliver jeg igen undersøgt og jeg er fuldt åben og jeg har fået presseveer. Min datter er dog ikke nede i bækkenet, så jeg er ikke klar til at føde endnu. Ca 20 minutter senere kan jeg altså ikke lade vær med at presse med, og jordemoderen bliver noget overrasket over at se et hovede mellem benene når jeg presser med. 12 minutter og 4 presseveer senere er min datter født. 3 1/2 time i aktiv fødsel.

Jeg er slet ikke bange for at blive sat igang en anden gang. Det eneste negative jeg kan komme i tanke om er det dumme udstyr jeg konstant skulle have på for at måle babys hjertelyd under hele fødslen. Jeg følte mig en smule låst fast,  da jeg ikke rigtig kunne bevæge mig frit :-) 

Anmeld Citér

14. juli 2015

2babygirls

Mrsopsand skriver:

Jeg har fået lov til at blive sat i gang på min terminsdato hvis jeg ikke selv går i gang. 

Jeg fik hurtigt forklaret hvordan det foregår og hvordan det typisk forløber samt risikoen for at det kan ende med et kejsersnit. 

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra jer der blev sat i gang. Hvordan var jeres forløb? Hvor lang tid tog fødslen til jer der har prøvet at blive sat i gang og gå i gang selv, hvilken oplevelse var bedst? Ikke nogen skræmmehistorier, tak  Bare jeres erfaringer. 

Første gang gik Jeg i fødsel 40+4 og efter 39 timer dukkede der en baby op på min mave. Det første døgn var vi hjemme og var så på sygehuset i godt 14 timer inden hun kom ud. Stille og roligt, og egentlig en drømme fødsel, selvom det tog lang tid.

Anden gang Fik jeg en oral pille 41+3 kl 11 og kl 12 kom der stille og roligt gang i nogle veer. kl 16.38 dukkede endnu en baby op på min mave.

Jeg var ret naiv her anden gang og opfatte de ikke hvor hurtigt det faktisk gik. så hentede min mand på arbejde ved 15.30 tiden, og sagde han ikke kom tilbage til personale møde. Landede på fødegangen 16.30 

Anmeld Citér

14. juli 2015

M &.I

Jeg blev sat i gang fik pille spist eftermiddag sov på hospitalet fik veer kl 00 nat,  fik kejsersnit kl 7.30 

Min fødsels gik ikke så godt som man ønske  

Men fik en skøn dreng mødt ham første gang  efter 6 timer 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.