Større risiko for tvillinger?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.004 visninger
15 svar
11 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
12. juli 2015

Anonym trådstarter

ja kort og godt - er der nogen som helst risiko for at Metformin kan højne risikoen for tvillingegraviditet?

jeg tager 1000 mg Metformin dagligt, og har gjort det et lille års tid. jeg er så gået hen og blevet gravid (ikke planlagt, men hjerteligt velkommen ) og er simpelthen så bange for der skal ligge mere end et barn i maven.

vi har tvillinger i familien, både på min mors og fars side af familien, og vi har i forvejen 3 børn herhjemme, så har lidt svært ved at skulle overkomme hele 2 børn mere - på samme tid  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. juli 2015

Bshizzle

Der vil jo altid være en risiko ved tvillinger hvis det ligger i familien i forvejen 

Men mener det er noget med det springer et/nogle led over?!  (Her skal jeg ikke gøre mig klog). 

Anmeld Citér

13. juli 2015

Anonym

Anonym skriver:

ja kort og godt - er der nogen som helst risiko for at Metformin kan højne risikoen for tvillingegraviditet?

jeg tager 1000 mg Metformin dagligt, og har gjort det et lille års tid. jeg er så gået hen og blevet gravid (ikke planlagt, men hjerteligt velkommen ) og er simpelthen så bange for der skal ligge mere end et barn i maven.

vi har tvillinger i familien, både på min mors og fars side af familien, og vi har i forvejen 3 børn herhjemme, så har lidt svært ved at skulle overkomme hele 2 børn mere - på samme tid  

Vi har tvillinger i familien, og jeg er selv tve-ægget øko tvilling, metformin øger ikke chancen for tvillinger, af hvad jeg forstod på fertilitetsklinikken, da jeg selv fik metformin, men det hjælper bare på fertiliteten. Men fordi det er i din familie, kan de tjo lade sig gøre, og jo ældre man er, jo større skulle chancen være. men hvorfor er du bange for der er to?

Anmeld Citér

13. juli 2015

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Vi har tvillinger i familien, og jeg er selv tve-ægget øko tvilling, metformin øger ikke chancen for tvillinger, af hvad jeg forstod på fertilitetsklinikken, da jeg selv fik metformin, men det hjælper bare på fertiliteten. Men fordi det er i din familie, kan de tjo lade sig gøre, og jo ældre man er, jo større skulle chancen være. men hvorfor er du bange for der er to?

Netop fordi jeg har alderen "imod" mig, er jeg lidt bange. Udover det, så viste min clearblue test at jeg var gravid 3+, og de tog andre jeg tog viste to streger inden for får sekunder. Det fik mine tanker til at kører rundt, om forhøjet HcG kunne fremprovokere det. 

men selvfølgelig, meget af det er sikkert også bare tanker spm vandrer, og forårsager man ser lidt spøgelser alle vejne. 

Anmeld Citér

13. juli 2015

Diosa85

Jeg ved ikke hvordan det der medicin påvirker om man får tvillinger. Men hvis du selv er tveægget tvilling så er risikoen/chancen ret stor for tvillinger. Det er tveægget der er arveligt. Det er kun en æggede der ikke er :-)

Anmeld Citér

11. august 2015

CH2012

Man er som ældre ikk mere disponeret for at få tvillinger - men der er flere ældre der får tvillinger. Men det er pga. at når ældre får hjælp til graviditeter, så bliver der fx lagt flere æg op. Så det er ikk fordi det naturligt ligger til ældre at få flere tvillinger... Men statistikkerne kigger ikke på hvordan man er blevet gravid

Anmeld Citér

11. august 2015

Anonym

Er selv ikke planlagt gravid med nr 4, er 40 og har tvillinger i familien. Jeg var også nervøs. Men nf viste kun en

Anmeld Citér

11. august 2015

mpr

Anonym skriver:

Tillykke med graviditeten 

Hvis der er tvillinger så er det ikke metforminen der er skyld i det. Det eneste den gør er at stabilisere dit blodsukker så kroppen kan gøre det den skal når der modnes æg  alt andet er din egen krops værk 

Anmeld Citér

11. august 2015

flowerpot3

CH2012 skriver:

Man er som ældre ikk mere disponeret for at få tvillinger - men der er flere ældre der får tvillinger. Men det er pga. at når ældre får hjælp til graviditeter, så bliver der fx lagt flere æg op. Så det er ikk fordi det naturligt ligger til ældre at få flere tvillinger... Men statistikkerne kigger ikke på hvordan man er blevet gravid

Det er kun delvist korrekt det, du skriver. Kvinder i '30 erne har faktisk rent biologisk højere chancer for tvillingegraviditet da de frigiver oftere to æg i forbindelse med ægløsning end kvinder i 20'erne. 

Anmeld Citér

12. august 2015

ErDuHerIkkeSnart

CH2012 skriver:

Ikke helt korrekt - jo ældre en kvinde bliver, jo større er chancen for at hun løsner mere end et æg under ægløsning... og derved øges sandsynligheden for tvillinger med alderen

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.