Anonym skriver:
Det er da altid noget at jeg ikke er den eneste med en umulig 2-årig
Det der med at tælle til 10 må jeg prøve noget mere, for jeg ryger godt nok hurtigt op i det røde felt når jeg står med det hele selv
jeg vil rigtigt gerne lade ham hjælpe til med maden osv men jeg er bare bange for at han skærer sig på køkkenknivene eller sætter hånden på et varmt blus. Han har i forvejen en dum idé med at han skal helt hen til ovnen når jeg åbner den - nogle dage bliver jeg nødt til at lukke døren til køkkenet når jeg tager maden ud af ovnen
Du behøver ikke giver ham en skarp kniv, giv ham en børnekniv eller den I spiser med, giv ham noget der er let at skære ud.
Ovnen, det er lære dem, at den er varm og når den er åben, så skal man holde sig væk, hvis man ikke har noget på hænderne, og det man tager ud er meget varmt og man brænder sig.
Bluset, der skal han slet ikke være, så man han lave noget andet i mellem tid. Har han et legekøkken? Hvis han har, så måske sæt det ud i køkkenet, så I arbejder ved hver jeres køkken. I stedet at du skal tage ham ud hver gang du skal i ovnen, han skal lære det.
Lad ham hjælpe med de ting, der ikke er farlige.
Handle, jamen lav en liste, fortæl ham hvad I skal finde, og lav en leg ud af det. Sådan at han har noget at lave og det er sjovt i stedet at du skal råbe af ham hele tiden.
Toilettet, har han en potte? Lad ham sidde på den, når du skal der ud.
Han vil så gerne være sammen med dig, og der er mange 2årige der ikke kan li at den voksne går, og helst vil være med hele tiden. Så i stedet for at blive irriteret, så vend det til noget positivt.
Der er også nogen der siger at børn spiser bedre, hvis de er med til at lave maden.
Det samme med rengøring, lad ham støvsuge mens du laver noget andet, tømme opvaske/vaskemaskine, fylde på.
Lad ham hjælpe, giv ham opgave..
Med søvnen, synes jeg også jeg har læst mange der har oplevet at der sker noget omkring at falde i søvn omkring 2års alderen. Det er hårdt, men han har vel brug for det.
Angående at blive båret, hvis du sætter ham ned, og han skriger, må han skrige, for hvis du tager ham op igen, så vinder han og ved at han bare skal skrige næste gang, så tager du ham op. Hold ham i hånden(når du er sikker på at det er fordi han ikke er træt) og lad ham skabe sig(og pas på hans hoved), så finder han ud af at det ikke virker at skrige.
Og så som der er sagt, tæl til ti, vælg dine kamp og husk han kun er en lille dreng, der bare gerne vil være sammen med sin mor..