Anonym skriver:
Nu læste jeg en tråd om en frustreret mor som havde brug for redskaber til sin håndtering af hendes 3 årige. Hun skriver at hun havde taget fat i barnet og snakket med store bogstaver .. Der er så en der skriver at hun decideret får ondt i maven af indlægget og at man skal behandle børn ordentligt!
Jeg må indrømme det slet ikke var mine tanker da jeg læste ... Jeg har også taget fat i mit barns arm Mens jeg sætter mig i øjenhøjde med barnet og understreger noget, fx hvis mit barn enten har gjort noget mod et andet barn , eller jeg som moren her, simpelthen har mistet tålmodigheden. Jeg får det helt sikkert dårligt, men må indrømme jeg ikke føler jeg har begået overgreb eller noget i den dur.
Men hvad tænker i andre?
Jeg vil ikke forholde mig til tråden du henviser til, så det jeg nu skriver er hverken en positiv eller negativ kritik af den pågældende mor.
Jeg synes der er utrolig stor forskel på hvordan og hvorfor man tager fat i et barn. Jeg har selv en dreng der kan have rigtig svært ved at lytte når han skal have "anvisninger". Og her er det altså min erfaring at det kan hjælpe ham hvis jeg rører ham fysisk. Det kan fx være ved at jeg lægger en hånd på hans skulder når jeg igen skal sige til ham at han skal tage tøj på. Det kan også være ved at tage fat i hans arm. Jeg tænker at det godt nogengange kan virke voldsomt for andre forældre, at jeg tager fat i hans arm, vender ham mod mig og siger "Nu skal du altså høre efter hvad jeg siger", men jeg tager jo aldrig fat i ham så det gør ondt. Og det er faktisk heller ikke for at manifestere min fysiske overlegenhed. Han flakker bare utroligt nemt, og så hjælper den fysiske berøring ham.
Hvis vi skal fortælle ham om noget han har gjort der ikke var så godt, er det også ofte en stor fordel, hvis der er fysisk kontakt imellem os. Fx ved at han sidder på skødet. Det er som om han bedre kan lytte og forstå, hvis han også mærker os fysisk.
Anmeld
Citér