Anonym skriver:
Tak for svar
Jamen det har til dels været at jeg ikke ville trigge hans angst. Jeg arbejder hjemmefra så jeg er meget hjemme altid, og det har haft den "uheldige" effekt at han har vænnet sig til mit nærvær (han går sygemeldt pga noget andet - I know, det kører rigtig godt
) og på de sarte dage har jeg så valgt at prioritere ham frem for lægebesøg osv. Jeg følger godt med i målinger af BT, urin osv (jeg gør det selv) og de er tilfredsstillende. Som sagt, det eneste komplicerede ved min graviditet er nervøsiteten. Men jeg er glad for dit svar ang. fødslen. Jeg tror min bekymring går mest på, at jeg hele tiden vil fokusere på hvordan han har det frem for at arbejde med veerne osv.
Jeg vil starte med at sige, at når du først ligger med veer, så kan du ikke skubbe det væk og bekymre dig om ham, jeg tror udfra mine egne 2 fødsler, at der er fysisk umuligt. Under en fødsel er du fuldstændig ét med din krop, og du tænker kun på dig selv.
Så vil jeg sige som en anden har skrevet, at det lyder bekymrende at du ligesom bliver hevet med ned af din mand, at du indelukker dig selv og "føjer" hans angst. Jeg er gift med en der selv har lidt og slås med, og det har været rigtig hårdt til tider! Men én ting er sikkert, hvis jeg var hoppet med på hans "vogn", så ville jeg ikke ha overlevet og så var vi blevet skilt for lang tid siden. Det handler lidt om og finde en balance mellem og være hans støtte, til tider hans stemme, og bevare et normalt liv og en funktionel hverdag, især når man har børn. Samtidig SKAL man kunne mærke hinanden også i hårde tider, for ellers dør forholdet lige så stille. Der har vi næsten været. Og ikke mindst, så skal han have noget hjælp! Herhjemme har medicin hjulpet SÅ godt, og kan sige at vi næsten er ude på den anden side, efter nogle år. Det kan så tydeligt mærkes også på vores børn, at der er faldet ro på.
Jeg synes du skal have ham med til fødslen. Snak med ham om de forskellige scenarier, hvad nu hvis du har en dårlig dag? Find en løsning og et kompromis, INDEN i står i det, sådan at i begge ved hvad der skal ske og hvordan det skal ske. Jeg tror i begge vil fortryde det hvis din mand ikke er med "blot" pga en dum dårlig dag på et helt forkert tidspunkt.
Men, ville så samtidig overveje at have en ekstra ved hånden , uanset hvad. Hvis din mand har det dårligt eller får det dårligt under fødslen, så skal du ha noget støtte, og der må du så være på forkant og ha den støtte med fra start.
Håber du kunne bruge lidt