Blufærdig og søger råd!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.850 visninger
10 svar
19 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. juni 2015

qwerty123

Hej Alle, er ny på siden og håber i ikke vil tage det ilde op, men har noget meget personligt som jeg gerne vil have svar på. Internetsøgninger giver flere spørgsmål end svar for tiden og har det derfor lidt svært med at få hjælp.

Min situationbr />Jeg er en pige på 19, som er ca. 8 måneder henne. 
Uplanlagt graviditet ( hvor jeg fandt ud af det for sent til abort pga. hormonforstyrrende medicin og noget jeg aldrig rigtigt forstod med placering af moderkage? :/ ) 
Faderen til barnet er i billedet, men ikke som partner.
Har fuld støtte fra hele min familie og min tætteste vennekreds og flytter sammen med min mor, her det første halve år fordi jeg har det lidt svært med det hele.
Jeg har gennem de sidste par måneder 'bygget rede' og læst til eksamener (som jeg LIGE med nød og næppe kan nå at tage )
Jeg er afklaret med den praktiske del af det hele og tror jeg har holdt følelsesmæssig afstand, på trods af at jeg kan mærke masser af liv.
Jeg har været på forskellig angst medicin under starten af min graviditet (som heldigvis ikke har påvirket barnet), men fordi jeg simpelthen har haft det for svært med en almen hverdag.
Jeg er klar til at give mig selv et spark i røven og tage udfordringen op, med både godt og ondt, men er frygtelig bange.
Jeg har socialfobi, mild depression og er berøringsangst.
Indtil for en uge siden har jeg syntes at det er gået meget godt, men nu føler jeg pludselig alt muligt jeg ikke engang har tænkt på før og da det ikke virker som direkte angst symptomer tænkte jeg at jeg kunne få nogle små råd.

Mit spørgsmål/problem: Jeg er umenneskeligt bange for at føde! Jeg forsøgte at se en video om det og har ikke kunnet stoppe tudeturen siden. 
Jeg reagerer normalt ved at afskære mig selv fra situationen men da der jo ikke er meget tid tilbage så er det vigtigt at jeg er forberedt.
Mine største bekymringer ligger i at jeg er yderst blufærdig. Jeg har én gang været til gyn tidligere pga. noget urelateret og jeg græd i ugevis efterfølgende, fordi det virkelig er en sårbar situation at stå i for mig.
Derudover skræmmer tanken om at hun skal ligge på mig efterfølgende, uden at være blevet vasket eller noget. Ved godt det lyder lidt fjollet, men jeg har aldrig haft så nemt ved det mere almene.
Har fået snakket med min jordmoder og hun siger at jeg kan være tildækket når der ikke er nogle der skal tjekke noget??? -Det dækkede ikke helt over hvad jeg gerne ville vide!
Tænker at i har nogle historier som kan hjælpe lidt på frygten, da jeg kun kan se skræmme scenarier indtil videre! Alt er velkomment  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2015

EKAB

Profilbillede for EKAB

Jeg tror du skal have noget professionel hjælp til at få styr på alle de her tanker..

Jeg var iført stor hospitalsskjorte og nettrusser med sådan en yderst flot ble i, da jeg fødte. Jeg lå ikke nøgen og der var ikke nogen der gloede op i mig.

Smed først trusserne da jeg skulle presse ham ud. 

Når du først har fået dit barn i armene, så kan hele verden falde sammen om ørerne på dig, og du ville aldrig bemærke det. 

Dit fokus er på dit nyfødte barn, og ikke på JM og hendes blik m.m.

Anmeld Citér

8. juni 2015

jenny4

qwerty123 skriver:

Hej Alle, er ny på siden og håber i ikke vil tage det ilde op, men har noget meget personligt som jeg gerne vil have svar på. Internetsøgninger giver flere spørgsmål end svar for tiden og har det derfor lidt svært med at få hjælp.

Uplanlagt graviditet ( hvor jeg fandt ud af det for sent til abort pga. hormonforstyrrende medicin og noget jeg aldrig rigtigt forstod med placering af moderkage? :/ ) 
Har fuld støtte fra hele min familie og min tætteste vennekreds og flytter sammen med min mor, her det første halve år fordi jeg har det lidt svært med det hele.
Jeg har gennem de sidste par måneder 'bygget rede' og læst til eksamener (som jeg LIGE med nød og næppe kan nå at tage )
Jeg er afklaret med den praktiske del af det hele og tror jeg har holdt følelsesmæssig afstand, på trods af at jeg kan mærke masser af liv.
Jeg har været på forskellig angst medicin under starten af min graviditet (som heldigvis ikke har påvirket barnet), men fordi jeg simpelthen har haft det for svært med en almen hverdag.
Jeg er klar til at give mig selv et spark i røven og tage udfordringen op, med både godt og ondt, men er frygtelig bange.
Indtil for en uge siden har jeg syntes at det er gået meget godt, men nu føler jeg pludselig alt muligt jeg ikke engang har tænkt på før og da det ikke virker som direkte angst symptomer tænkte jeg at jeg kunne få nogle små råd.

Mit spørgsmål/problem: Jeg er umenneskeligt bange for at føde! Jeg forsøgte at se en video om det og har ikke kunnet stoppe tudeturen siden. 
Jeg reagerer normalt ved at afskære mig selv fra situationen men da der jo ikke er meget tid tilbage så er det vigtigt at jeg er forberedt.
Mine største bekymringer ligger i at jeg er yderst blufærdig. Jeg har én gang været til gyn tidligere pga. noget urelateret og jeg græd i ugevis efterfølgende, fordi det virkelig er en sårbar situation at stå i for mig.
Derudover skræmmer tanken om at hun skal ligge på mig efterfølgende, uden at være blevet vasket eller noget. Ved godt det lyder lidt fjollet, men jeg har aldrig haft så nemt ved det mere almene.
Har fået snakket med min jordmoder og hun siger at jeg kan være tildækket når der ikke er nogle der skal tjekke noget??? -Det dækkede ikke helt over hvad jeg gerne ville vide!
Tænker at i har nogle historier som kan hjælpe lidt på frygten, da jeg kun kan se skræmme scenarier indtil videre! Alt er velkomment  

Vi er jo alle forskellige men jeg vil sige at med to fødsler bag mig, så er al blufærdighed forsvundet. Jeg havde det som dig og synes gyn undersøgelser var grænseoverskridende, men på en eller anden måde vænner man sig til det. Jordemødrene er jo profesionelle og for dem er det at se "downstairs" som når en mekaniker åbner motoren på en bil. 

Mht fødsel så er det en stor oplevelse og uanset om man vil eller ej så kommer man automatisk til at slippe alle hæmninger. Det er simpelthen for intenst til at kunne koncentrere sig om den slags. Det at få babyen på maven efterfølgende er skønt og de fleste jordemødre når lige at tørre det værste af inden. Ingen af mine har været "ulækre" når de har ramt maven. Og for at sætte lidt i perspektiv så lavede den første stort på mig, men jeg var så lykkelig at det ikke gjorde noget.

Jeg håber du kan bruge det til noget. Og er du virkelig virkelig angst for fødslen så tal evt med din jordemoder om kejsersnit. Det mener jeg godt man kan få lov til i særlige situationer.

Anmeld Citér

8. juni 2015

qwerty123

Tak for svar !

Tænker at jeg arrangerer en konsultation med jordmoder hurtigst muligt og prøver at bede om råd derfra også, bare altid rart med nogle der har prøvet det før!

Jeg ved god at det med slim og blod er underligt og svært at forholde sig til men jeg er virkelig bekymret for om jeg vil kunne håndtere at have hende på mig. Jeg føler ikke stærk moderlig kærlighed eller tilknytning til barn endnu, men det har jeg snakket igennem med jordmoder og hun tror på at det kommer.

Anmeld Citér

8. juni 2015

helle85

qwerty123 skriver:

det med fødslen der vil jeg sige at det er jo ikke sikkeret at din fødsel kommer til at ligne den du har set 

jeg var meget bange for at skulle føde og mange fortalte mig at det min ville tage 14 timer, men jeg var lige så bange for at skulle få kejser snit bare ved tanken om at nogen skulle skære i mig, og jo tætter jeg kom fødslen jo være blev det, men da jeg først begyndte at få veer (mine mærkede bare som kræftige plukveer) tænkte jeg ikke rigtig over det, og det viste sig at det ikke var så slemt som jeg havde frygtede og at jeg fødte et par timer efter jeg ankom på sygehuset det tog ca 4-5 timer 

det med blufærdighed det er jeg også, men da jeg først var igang med at føde så tænker man ikke over det, da jeg ankom til sygehuset der fik jeg lov til at beholde min egen t shirts på, senere fik jeg en hospital skjorte på så den var til at knappe op nå babyen var født, jeg ved ikke om min dreng blev tøret inden han blev lagt op til mig men han var ikke spor ulækker

håber det kunne hjælpe lidt hvis du har nogen spørgsmål er du velkommen til at skrive 

Anmeld Citér

8. juni 2015

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Du skriver du mangler moderlig kærlighed. Bare rolig, det kommer. Også selvom det ikke kommer i det sekundt du har født. For nogle tager det lidt tid at vænne sig til det hele, men den kommer snigende, den ubeskrivelige kærlighed, alligevel

Mht din angst ang fødslen:
Jeg var selv panisk angst for fødslen da jeg stod som 19-årig højgravid sidste år. - Jeg gjorde det at jeg valgte at betale mig fra et intensivt "smertefri fødsel" kursus. - Det var den bedste beslutning jeg nogensinde havde taget! Efter det kursus var jeg helt rolig omkring fødslen, og den skulle egentlig bare overstås så jeg kunne få min datter i armene.

Blufærdigheden ryger helt automatisk, når man er ved at føde. - Man har ligesom andre ting at tage sig af end hvad jordemoder (eller de 7 andre personer det var tilstede under min fødsel) tænker. 
Det virker helt urealistisk inden man står i det. - Jeg havde det på samme måde, jeg skulle bare være dækket til så meget som muligt for jeg skulle i hvert fald ikke vise mig frem på den måde. Og da det kom til stykket endte jeg med at ligge i en åben (som i piv-åben) hospitalsskjorte mens der stod 6(!!!) hospitalspersonale og havde travlt med at jeg altså skulle have den unge ud

Anmeld Citér

8. juni 2015

Panther

Profilbillede for Panther
MummiT skriver:

Du skriver du mangler moderlig kærlighed. Bare rolig, det kommer. Også selvom det ikke kommer i det sekundt du har født. For nogle tager det lidt tid at vænne sig til det hele, men den kommer snigende, den ubeskrivelige kærlighed, alligevel

Mht din angst ang fødslen:
Jeg var selv panisk angst for fødslen da jeg stod som 19-årig højgravid sidste år. - Jeg gjorde det at jeg valgte at betale mig fra et intensivt "smertefri fødsel" kursus. - Det var den bedste beslutning jeg nogensinde havde taget! Efter det kursus var jeg helt rolig omkring fødslen, og den skulle egentlig bare overstås så jeg kunne få min datter i armene.

Blufærdigheden ryger helt automatisk, når man er ved at føde. - Man har ligesom andre ting at tage sig af end hvad jordemoder (eller de 7 andre personer det var tilstede under min fødsel) tænker. 
Det virker helt urealistisk inden man står i det. - Jeg havde det på samme måde, jeg skulle bare være dækket til så meget som muligt for jeg skulle i hvert fald ikke vise mig frem på den måde. Og da det kom til stykket endte jeg med at ligge i en åben (som i piv-åben) hospitalsskjorte mens der stod 6(!!!) hospitalspersonale og havde travlt med at jeg altså skulle have den unge ud

Jeg vil lige understrege den første paragraf, som MummiT vigtigt skriver. Hvis du ikke føler stærk moderlig kærlighed, lige når barnet er født, så er det altså også helt okay og ret normalt. Vi er mange, der ikke elskede vores børn, før de var et par måneder. Jeg ville beskytte ham for alt i verden, men jeg elskede ham ikke rigtigt, før vi lærte hinanden at kende. Og det har ikke noget med fødselsreaktioner at gøre - sådan er det bare for nogle :-)

Anmeld Citér

9. juni 2015

lineog4

qwerty123 skriver:

Hvis det var mig ville jeg tage fat i jordemoder og sundhedsplejerske (fordi jeg læser mellem linierne at der måske også er noget efter fødslen der virker skræmmende?). Og få spændt et sikkerhedsnet ud. Du er god til at sætte ord på, og kan du ikke face ti face, så send det her skriv til jordemoderen og bed hende læse det før du kommer.

der kan sagtens blive lavet en fødselsplan, hvor du på forhånd ved du bliver spurgt før de overskrider de grænser du på forhånd tror du har. Det er ikke en lov at du skal have din datter op på brystet med det samme, hvis det gover dig ro at de tager hende væk og gør hende i stand eller i hvert fald spørger sig før de lægger hende op, jamen så er det der skal gøres.

Da jeg skulle have min 3. Fik jeg sat et lille sikkerhedsnet op, men var ikke halvt aå god som dig ti, at sætte ord på. Derfor blev hele sikkerhedsnettet ikke sat op.

og jeg følte forresten ingen ting da jeg fik den store bløde klump op på brystet, virkelig intet ikke en gang beskyttertrang. Og han er i dag 7 år og jeg elsker helt op til universet og tilbage igen, og er den af mine børn jeg forstår aller bedst.

håber du bliver lyttet til, så di kan få lidt ro. Og så husk du klarer det godt, og det er okay at være urolig, okay at være bange, okay at føle sig lidt forvirret og på ukendt land - det gjorde vi alle sammen den første gang.

Anmeld Citér

9. juni 2015

Eliza

Jeg er os pænt blufærdig.. 

Og frygtede os, at skulle ligge der splitter blottet med alle mine talenter 

men men men.. Som alle de andre skriver.. Så ryger al blufærdighed, i kampens hede.

jeg kunde ha' rendt byen rundt i bar r*v og det ville ikke ha' raget mig en skid 

jep.. Alle hæmninger ryger.. 

Anmeld Citér

9. juni 2015

jenny4

Og så husk, at til forskel fra den video du har set, så kan du altså ikke se dig selv mellem benene undervejs. Når jeg tænker over det, så var det meget lidt blod og slim jeg så til mine fødsler..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.