Søger erfaringer med at få godkendt et navn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. juni 2015

merethe

Profilbillede for merethe
Miss BananaHammock skriver:

Vi har fundet navne til vores tvillinger, men det ene er ikke godkendt i danmark. Den ene skal hedde Jorian

Så søger nogen herinde der har været igennem processen at få godkendt et navn. Er det svært? Med kun 3 uger til jeg bliver sat i gang, så tænker jeg ikke det er noget jeg vil bruge kræfter på inden, eller er det dumt? Kan man overhovedet få det godkendt inden fødsel?

Tillykke med tvillingerne.

Mener at du bare skal have fat i præsten og så hjælper de dig der. 

Hvordan skal det udtales ? Er det et pige eller et drengenavn ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2015

alenemor42

Jeg har kun erfaring med et mellemnavn der skulle godkendes, vi fik det kun godkendt fordi at farmor var japansk .... det er et japansk navn

Anmeld Citér

8. juni 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm

Du kan først søge når barnet er født. Vi søgte og fik godkendt til vores søn fra februar.

Det foregår nu online via borger.dk (men det er stadig kirken der er ind over). Man vælger "navngivning" og logger ind med NemID. Man udfylder information, og giver begrundelse for ens ønske. Hvis det fx er et navn i familien (i vores tilfælde farfar) går det vist ret nemt igennem, selvfølgelig forudsat det ikke er totalt hen i vejret.

begge forældre skal så godkende digitalt, så ryger ansøgningen til kirken. Vi fik ret hurtigt svar tilbage i e-boks.

vores søns navn er stadig ikke godkendt for alle, kun for ham. Jeg ved ikke hvad reglerne er for en generel godkendelse - måske det kommer når et vist antal har søgt om det samme navn.

Anmeld Citér

8. juni 2015

Miss BananaHammock

merethe skriver:

Tillykke med tvillingerne.

Mener at du bare skal have fat i præsten og så hjælper de dig der. 

Hvordan skal det udtales ? Er det et pige eller et drengenavn ?

Tak 

Det er et drengenavn og udtales lige ud af landevejen med J som i Jord.

Anmeld Citér

8. juni 2015

Miss BananaHammock

Lomm skriver:

Du kan først søge når barnet er født. Vi søgte og fik godkendt til vores søn fra februar.

Det foregår nu online via borger.dk (men det er stadig kirken der er ind over). Man vælger "navngivning" og logger ind med NemID. Man udfylder information, og giver begrundelse for ens ønske. Hvis det fx er et navn i familien (i vores tilfælde farfar) går det vist ret nemt igennem, selvfølgelig forudsat det ikke er totalt hen i vejret.

begge forældre skal så godkende digitalt, så ryger ansøgningen til kirken. Vi fik ret hurtigt svar tilbage i e-boks.

vores søns navn er stadig ikke godkendt for alle, kun for ham. Jeg ved ikke hvad reglerne er for en generel godkendelse - måske det kommer når et vist antal har søgt om det samme navn.

Så godt der var noget på borger.dk  - men fedt lige at høre hvordan og hvorledes. Jeg synes jeg kunne læse mig til, at bliver navnet godkendt, ryger det på listen over godkendte navne, også kan alle bruge det. Det er da egentlig lidt sejt at gøre det til en mulighed for andre! 

Anmeld Citér

8. juni 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm
Miss BananaHammock skriver:

Så godt der var noget på borger.dk  - men fedt lige at høre hvordan og hvorledes. Jeg synes jeg kunne læse mig til, at bliver navnet godkendt, ryger det på listen over godkendte navne, også kan alle bruge det. Det er da egentlig lidt sejt at gøre det til en mulighed for andre! 

Ja det ville jo give mening at det blev godkendt generelt, men søger jeg min søns navn er det der ikke

Anmeld Citér

8. juni 2015

Miss BananaHammock

Lomm skriver:

Ja det ville jo give mening at det blev godkendt generelt, men søger jeg min søns navn er det der ikke

Måske det tager tid inden det kommer ud - ellers kan i varme jer med at have en speciel lille guldklump! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.