Mamalu skriver:
Hmm ved ik helt hvor jeg ska starte.. Jeg prøver at gøre det kort. min lille dreng på snart 4 mdr er blevet vant til at skulle vugges i søvn siden han var omkr 10 dage gammel. Ved godt at der er mange som vil sige at det skal man ik lære dem, men jeg havde ik andet valg da han havde kolik og græd utrøsteligt og det eneste vi ku gøre var at trøste ham ved at gå rundt med ham eller vugge ham. Og om dagen sov han kun hvis jeg eller min mand havde ham i armene. Ligeså snart vi lagde ham ned vågnede han grædende, hvilket resulterede i at han blev vant til kun at sove på den måde. Skidt pyt med at jeg ikke kan foretage mig ret meget på den måde bare min lille skat har det godt, men jeg tænker det kan vi ikke blive ved med. Nu sover han kun i hans babystol og højest 30-40 min ad gangen , med mindre han sover i mine arme så ka han sagtens sove optil 2,5 time
om natten går det bedre så længe han ligger i babystolen ( som er placeret i hans tremmeseng ved min side af sengen).
Mit spørgsmål er, hvordan vænner jeg ham fra alt det? Eller er det for tidligt? Hvad er jeres erfaring?
Jeg er ikke heltsikker på at jeg ved hvad en babystol er, men liggerdin dreng helt fladt i den? Hvis ikke synes jeg bestemt du skal gå i gang med at få ham lært en anden måde at sove på.
En mulighed er at han godt kan lide at mærke noget omkring sig når han sover. Jeg forestiller mig at stolen er sådan lidt tæt omkring ham. Har I prøvet at svøbe?
En anden mulighed kunne være at prøve at lære ham at sove i barnevognen. Det kan være nemmere fordi I vil kunne bevæge den, hvis han er utilfreds.
Når I først har fået ham "væk" fra jer, bliver det hele lidt nemmere.
Prøv at skabe nogle få enkle ritualer omkring sovesituationerne. Det kunne fx være en særlig bamse eller klud. Eller en lille ting I siger eller synger. Det kan også bare være at dynen (eller svøbet) bliver taget frem.
Min søn har også været meget afhængig af os for at kunne sove, og vores SP sagde at vi skulle fokusere på hvordan han faldt i søvn om dagen. Jeg tror idéen er at det er nemmere at fuldføre et projekt hvis man får sin søvn bare nogenlunde om natten.
Til sidst vil jeg lige påpege at nogle børn bare har brug for mere tryghed i indsovningen og om natten. Det gælder om at finde en god balance. Min dreng er lige begyndt i skole, og han har stadig brug for trygheden ved at vi er der når han falder i søvn. Til gengæld sover han nu (næsten altid) igennem ... ;-)
Anmeld
Citér