Spørgsmål til børnehave pædagoger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. juni 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm
Mor til Ella skriver:

Men er det ikke bare at udskyde problemet med at skabe en rutine om morgenen???

På et tidspunkt skal du på job igen, og så skal hendes hverdag laves om igen!

Og hun skal jo vænne sig til at lille bror er der også i vågen tilstand Men kan sagtens forstå hvad du mener iorhold til problematikken.

jeg vil da heller ikke sige at alle vore morgner er super fantastiske 

Jeg er ikke pædagog, kun mor til 2 

Uden tvivl, men når så eftermiddagen også er skod, så giver det jo ikke meget lyst til hele pointen, hvilket var at hun skulle være i institution i kortere tid.

der er stadig 7 mdr til jeg skal starte job igen, så hvorfor ikke forsøge at give hende de kortere dage i den tid. Men klart kun hvis det er rart for os begge.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juni 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm
Mor11 skriver:

Hvad med en mellemting hvor det ikke er kl 11 men heller ikke 8.30. Hvad med efter deres samling kl 8.30, fx kl 9-9.15? Så har du alligevel 45min mere. 

Jeg går også på barsel og vi har lavet et rytme der går på : op, se lidt tegnefilm (5-10min mens jeg lige går på toilet og laver morgenmad) spiser sammen, tøj på, lillesøster ammes, overtøj på og afsted.

Alt sammrn i roligt tempo (ca 1,5 time fra vi står op til vi går) men uden de store afvigelser for jo flere ting der bliver sat igang (fx leg) jo sværere bliver det at komme afsted. Vi er som regel afsted kl 8-8.30, så det også passer med lillesøsters lur. 

Hvis vi bare kommer lidt senere er det at hun ankommer når de andre er i fuld gang med ting, og det kan derfor være svært at komme ind i legen. 

Indtil nu har vi overholdt ca 8.30 fordi der sidder de til bords, og det var tanke. Med at komme kl 11 hvor frokosten begynder - så står hun ikke der mutters alene.

Anmeld Citér

2. juni 2015

Kay

Lomm skriver:

Inspireret af den meget debat omkring at have børn I institution når man selv går hjemme, ville jeg se hvilken løsning jeg kunne finde for os - jeg er selv på barsel med en 3 mdr baby, og min pige på 3 er normalt afsted I børnehaven fra 8,30 (hvor de samles til et mellemmåltid) og så til 15-16 tiden alt efter hvornår jeg lige kan få det til at passé med amning osv

Om morgenen er det generelt ret hektisk - far er ude af døren på arbejde allerede kl.7,15 så jeg er alene med de 2, og det er generelt svært at nå at blive færdig til kl.8,15. Når min pige er klar får hun lov til at sidde med en Ipad så jeg selv kan få tøj på & gjort barnevognen klar. Det ender ofte med stress og sure miner (især når Ipad'en skal slukkes)

I fredags afprøvede vi så at hun først skulle afsted til frokost kl.11, og må sige det var fantastisk - vi kunne tage den med ro, vi hyggede os (uden Ipad) mens lillebror sov, og faktisk gik hun selv kl.10,30 ud og tog sin jakke på - så var det alligevel for kedeligt herhjemme efter lillebror vågnede op.

Jeg tænkte at det var løsningen, men vendte det lige med børnehavepædagogen da vi kom derhen. Hun mente at det var noget skidt at komme så sent fordi alle aktiviteterne ligger om formiddagen, at jeg hellere skulle hente tidligere om eftermiddagen. Hun sagde igen igår at min pige jo slet ikke kom ind I legen I fredags.

Afprøvede så at hente tidligt igår, og det gik mildest talt ikke godt. Lillebror er mere vågen om eftermiddagen, vi er alle mere trætte, jeg skal forsøge at forberede aftensmad samtidig med osv. Det endte jo med at tv'et blev tændt bare for at der kom ro på.

Idag bliver hun hjemme hele dagen og vi tager ud til morfar til frokost så jeg ikke star alene med dem begge. Indtil videre har vi samme dejlige rolige morgen som I fredags.

Så mit spørgsmål er: er det virkelig bedst at have masser af stress og jag for at hun kan være der om morgenen, og så stress igen om eftermiddagen...?

Jeg ønsker selvfølgelig at hun har det bedst muligt, kan finde venner I bh og lærer en masse, men samtidig skulle vi da også gerne have det rart herhjemme...

Jeg ved af erfaring at hun har det bedst med faste rutiner, så tror ikke det fungerer med at vi en dag gør det og en anden noget andet, så vil gerne finde en fast løsning

Mit pædagog svar: de fleste aktiviteter er før frokost da det er der der er voksne nok, efter mange sparerunder er der ikke personale om eftermiddagen til at lave ret mange aktiviteter, og din datter vil hvis hun hver dag først møder til frokost ikke være med til de aktiviteter og det kan være rigtig svært at komme med i legene de andre leger når man først kommer halvt inde i dagen

mor svaret: det er pisse hårdt at nå det hele, har selv lige nu en på snart 3 år og en på 7 måneder og det er svært at få tiden til at gå op i en højere enhed... 

Og hele mig som pædagog og mor: er det ikke muligt at vente med at aflevere din datter til efter det formiddagsmåltid så i ikke skal stresse helt lige så meget?

jeg aflevere vores den store kl 9 og henter Ca kl 15 og så får hun en del fridage  hun er gerne med til at lave aftensmad (hun skære grøntsager fx) og hvis det er noget der tager lang tid har jeg forberedt noget af det inden hun bliver hentet

Anmeld Citér

2. juni 2015

TNBC

Lomm skriver:

Inspireret af den meget debat omkring at have børn I institution når man selv går hjemme, ville jeg se hvilken løsning jeg kunne finde for os - jeg er selv på barsel med en 3 mdr baby, og min pige på 3 er normalt afsted I børnehaven fra 8,30 (hvor de samles til et mellemmåltid) og så til 15-16 tiden alt efter hvornår jeg lige kan få det til at passé med amning osv

Om morgenen er det generelt ret hektisk - far er ude af døren på arbejde allerede kl.7,15 så jeg er alene med de 2, og det er generelt svært at nå at blive færdig til kl.8,15. Når min pige er klar får hun lov til at sidde med en Ipad så jeg selv kan få tøj på & gjort barnevognen klar. Det ender ofte med stress og sure miner (især når Ipad'en skal slukkes)

I fredags afprøvede vi så at hun først skulle afsted til frokost kl.11, og må sige det var fantastisk - vi kunne tage den med ro, vi hyggede os (uden Ipad) mens lillebror sov, og faktisk gik hun selv kl.10,30 ud og tog sin jakke på - så var det alligevel for kedeligt herhjemme efter lillebror vågnede op.

Jeg tænkte at det var løsningen, men vendte det lige med børnehavepædagogen da vi kom derhen. Hun mente at det var noget skidt at komme så sent fordi alle aktiviteterne ligger om formiddagen, at jeg hellere skulle hente tidligere om eftermiddagen. Hun sagde igen igår at min pige jo slet ikke kom ind I legen I fredags.

Afprøvede så at hente tidligt igår, og det gik mildest talt ikke godt. Lillebror er mere vågen om eftermiddagen, vi er alle mere trætte, jeg skal forsøge at forberede aftensmad samtidig med osv. Det endte jo med at tv'et blev tændt bare for at der kom ro på.

Idag bliver hun hjemme hele dagen og vi tager ud til morfar til frokost så jeg ikke star alene med dem begge. Indtil videre har vi samme dejlige rolige morgen som I fredags.

Så mit spørgsmål er: er det virkelig bedst at have masser af stress og jag for at hun kan være der om morgenen, og så stress igen om eftermiddagen...?

Jeg ønsker selvfølgelig at hun har det bedst muligt, kan finde venner I bh og lærer en masse, men samtidig skulle vi da også gerne have det rart herhjemme...

Jeg ved af erfaring at hun har det bedst med faste rutiner, så tror ikke det fungerer med at vi en dag gør det og en anden noget andet, så vil gerne finde en fast løsning

Jeg vil svare udfra hvad jeg oplevede da jeg var i en vuggestue (ved godt at det er et år yngre end din datter) men her blev to børn afleveret kl.11 hver dag, fordi far gik hjemme. Den store på 5 (mener jeg) havde ingen problemer (men missede dog ture ude af huset) men den lille på 2, havde STORE problemer med at komme i kontakt med de andre børn, ville hellere være hos en voksen eller sin søster, græd meget når han blev afleveret.Nogen gange kunne vi hjælpe ham med at lege med de andre, men vi så spiste 11.30, så der vsr ikke meget tid. Og han var ikke med til aktiviteter der lå 9.30 til 11.30.. så han havde ikke chance for at danne de samme venskaber, få de oplevelser.

De snakkede med forældrene om at prøve at aflevere dem tidligere, så han kunne være med til flere ting. Det virkede. han blev gladere.

nu siger du at der gerne skal være rutine, hvad med at spørg hvornår der er aktiviter, hvilke det er.. og så om du kan komme kl.9, i stedet 11 (det kan du gøre en gang i mellem)  

Hvaf med en bedste der henter en eftermiddag eller andet familie, så hun får en kort dag, men at hådu ikke skal stresse over det. lillebror bliver jo større og får mere rutine, kan være udenfor barnevognen, "lege" med på legepladsen.. 

Anmeld Citér

2. juni 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11
Lomm skriver:

Hvis vi bare kommer lidt senere er det at hun ankommer når de andre er i fuld gang med ting, og det kan derfor være svært at komme ind i legen. 

Indtil nu har vi overholdt ca 8.30 fordi der sidder de til bords, og det var tanke. Med at komme kl 11 hvor frokosten begynder - så står hun ikke der mutters alene.

Kan du ikke spørge dem hvor længe de sidder til bords fra 8.30 - for så kan i måske komme så snart samlingen er ovre og aktiviteterne starter. Så når hun jo at være med fra start. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.