Anonym skriver:
Jeg står her med næsten alle symptomer af en depression. Har lige læst dem inde på netdoktor. Selvom jeg havde regnet ud at det var det. Kan jeg komme ud af en depression selv? Har hverken lyst til medicin eller psykolog, som der står man har brug for.
Den eneste symptom jeg ikke har, er den aller sidste.
Mindst to af følgende symptomer:
Samt mindst to af følgende:
-
Nedsat selvtillid eller selvfølelse.
-
Selvbebrejdelser, svær skyldfølelse.
-
Tanker om død eller selvmord.
-
Tænke- og koncentrationsbesvær.
-
Svær indre uro eller modsat: hæmning.
-
Søvnforstyrrelser.
- Betydningsfulde ændringer i vægt eller appetit.
Se på det som at du står og skal bygge et hus...
Du har grunden hvor huset skal stå.
du har tegningen hvordan huset skal se ud.
du har matrialerne til at bygge huset
og du har værktøjet til at bygge huset med.
du har aldrig bygget et hus før og du har ingen erfaring med det. Men du kaster dig ud i det og går igang. Huset bliver som på tegningen, det er fint udvendigt og indvendigt. Du flytter nu ind i huset og begynder at leve i det.
Pludselig begynder det at regne ind igennem taget, huset begynder at blive dårligere og holder ikke særlig godt mere. Gradvist falder huset mere og mere fra hinanden og til sidst styrter det sammen.
Det skete fordi du ikke havde kendskabet til at bygge et hus ordenligt. Du byggede det ud fra hvordan du gerne ville have det til at Se ud, men du glemte at det skal holde til regn, blæst, orkaner osv.
Det er lidt det samme som sindet.
Forestil dig at dit sind nu er det ubyggede hus.
Matrialerne er din krop og værktøjet er din hjerne.
Du skal bruge din hjerne for at kunne b ruge din krop og styre dit sind.
Men selvom du har alt til at bygge hus af, så harvdu ingen ide om hvordan du skal bygge et solidt og stærkt hus.
Psykologen vil i byggeprojektets metafor være den bygningsingenør som kommer og vejleder dig i hvordan du bygger dit hus, og som står dig bi under hele processen.
Og når huset står færdigt har du også fået lært hvordan man vedligeholder huset så du hurtigt kan rette op på de ting der skulle gå lidt i stykker under f.eks. Dårligt vejr osv.
så styrter huset forhåbentligt ikke sammen igen.
Håber det gav mening 
medicin er ikke nødvendigt. KUN hvis du er i sådan en tilstand hvor du VIRKELIG har det dårligt.
Det taler du med din læge om 
God vind