Anonym skriver:
Jeg står her med næsten alle symptomer af en depression. Har lige læst dem inde på netdoktor. Selvom jeg havde regnet ud at det var det. Kan jeg komme ud af en depression selv? Har hverken lyst til medicin eller psykolog, som der står man har brug for.
Den eneste symptom jeg ikke har, er den aller sidste.
Mindst to af følgende symptomer:
Samt mindst to af følgende:
-
Nedsat selvtillid eller selvfølelse.
-
Selvbebrejdelser, svær skyldfølelse.
-
Tanker om død eller selvmord.
-
Tænke- og koncentrationsbesvær.
-
Svær indre uro eller modsat: hæmning.
-
Søvnforstyrrelser.
- Betydningsfulde ændringer i vægt eller appetit.
Det er der ingen, der kan svare dig på. Nogle depressioner aftager med tiden, andre bider sig fast. Du kunne for så vidt lige så godt spørge, om et brækket ben gror ordentligt sammen af sig selv.
Depressionstests af denne type er ikke sikre i sig selv og fortæller slet ikke, om der er tale om svære, moderate eller lette depressioner. Og når der nu står ved testen - som jo er udfærdiget af eksperter på området - at man bør søge professionel hjælp, hvorfor så overlade det til os amatører på en debatside at vurdere, om du selv kan klare skærene? Det har vi jo ikke en ærlig chance for at vurdere.
Jeg ville aldrig satse på at "klare det selv". Det er livet for betydningsfuldt til, og selvmordstanker skal man ikke tage let på. Hvad har du at miste ved som minimum at kontakte din læge? Du kan i værste fald have rigtigt meget at miste ved at lade være. Og det brækkede bens ville du vel aldrig overlade til tilfældet?
Anmeld
Citér