Ja - er i uge 34, så nu er der virkelig ikke længe til.
Glæder mig til at se den lille dreng der har ligget og sparket derinde så mange måneder, men puh - den fødsel dér...
Har indtil nu ikke tænkt så meget over fødslen, men efter sidste jordmoder besøg er den begyndt at rumstere.
Hvordan ved man f.eks at det er vandet der er gået ? (han står fast allederede nu, så jordmoderen sagde at så ville der ikke komme en skylle)
Og hvordan vil I forklare veer?
Frygter også lidt at det gør så ondt at man giver op undervejs - hvad gjorde at I kunne fortsætte - hvad hjalp jer?
Er jordmødrene generelt tilbageholdende med smertestillende eller? - Har nemlig svært ved at tage stilling til hvad jeg får brug for, når jeg ikke ved hvad jeg går ind til jo
Sikke mange spørgsmål, men håber nogle herinde giver sig tid til at dele ud af jeres erfaring.
Mánge hilsner
Christine (og ja - er førstegangsfødende som I nok har gættet
)
Hejsa

Jeg var dødhamrende nervøs da mine veer startede, de føles i starten, synes jeg, som kraftige mens smerter, som mathilde også siger, der bliver kraftigere.
Mine startede kl 5 om morgenen, og da kl var 21.30 om aftenen gik mit vand, og så gik der få minutter, så var de noget mere kraftige og bed rigtig meget nederst i maven og var med 2 minutters mellemrum, så jeg kom på sygehuset kl 22, da kl var omkring 2, havde jeg stadig kun åbnet mig 3 cm, og mine veer var meget kraftige, så jeg fik tilbudt epidural og fik lagt vedrop samtidigt, og det var simpelthen den bedste beslutning!

Den fik mig til at slappe rigtig meget af, og det tror jeg også er "nøgleordet" under en fødsel, min jordmoder sagde til mig, "Sussie, der er ikke nogen tænd/sluk knap for de veer, så du kan ligeså godt sige til dig selv, at uanset hvad du gør kommer de altså, så slap af så meget som muligt i kroppen, prøv at lade være med at spænde, eller presse andres hænder for meget for så kan du ikke arbejde ordentlig med dem" .... det gjorde jeg så, og TAK til den fantastiske jordmoder, det gjorde bare at selvom min fødsel tog 27 timer, var den bare helt fantastisk .. ser slet ikke min fødsel som en grim eller ubehagelig ting .. tværtimod ...
Det der var værst for mig, var presseveerne hvor man IKKE må presse endnu, de er rigtig rigtig hårde, MEN blev bare ved at sige til mig selv, at nu er hun her snart, nu vare det ikke længe .. og når man så for lov at presse, følte jeg det bare som en kæmpe lettelse .. og 13 minutter senere, lå hun på mit bryst

Jeg var "ikke helt tilstede" under presseveerne, det er som om folk omkring en forsvinder lidt, og den eneste man sådan rigtig ligger mærke til at jordmoderen ... Man får nærmest et tunnelsyn synes jeg, men igen når jeg tænker tilbage på min fødsel, var den da lang og det gør da ondt, men den var fantastisk ..
Men mit råd, selvom det gør ufattelig ondt, så slap af når veerne er der, så meget som du kan, prøv på ikke at bruge kræfter på at skrige, selvom det kan være svært .. det hjalp mig SÅ meget

Knus