Mor kan ikke putte

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.588 visninger
12 svar
4 synes godt om
8. maj 2015

Stivdie

Hej baby - brugere, Min pige er 18 mdr og har altid haft svært ved at finde ro til natten. Som helt lille havde hun kolik, så der travede vi rundt med hende i timevis mens hun græd sig selv i søvn af udmattelse. Da hun blev omkring 9 måneder fik hun væske på begge ører, hvilket resulterede i, at vi i 6 måneder sad med hende på skødet i mørke i vores seng mens hun græd sig i søvn af udmattelse. De sidste måneder har hun haft en god periode med ørerne. Vi kører putteritual, og starter typisk omkring kl. 19. Vi finder ting frem, hun får atsmamedicin, en flaske mælk og børstet tænder. Så går vi ind i soveværelset, hvor vi sætter og til rette, hun har sut og nusseklud, vi synger evt. en sang og så nusser vi lidt. Vi forsøger at lægge hende vågen, men som regel så vågner hun helt op i sengen, og løber rundt og kaster alting ud. Far kan dog ofte lægge hende ned igen af nogle omgange og få ro på hende. Hvis jeg sætter mig i sofaen mens putte ritualet er i gang, kan vi se, at hun med det samme kører helt op i en spids. Vrider sig, begynder at græde, vil over til mig, vil ned, vil op, kaster sutten væk, osv. Mønsteret fortsætter, hvis jeg tager hende med i soveværelset. Hvis jeg lægger hende i sengen, så rejser hun sig med det samme, skriger, græder og vil op. Når jeg tager hende op, river og slår hun mig Hun kan herefter kun finde ro, hvis far overtager eller jeg lægger hende til brystet. Der starter forfra, når hun er færdig ved brystet. Andre, der har prøvet lignende? Synes godt nok det er hårdt ikke at kunne putte sit barn, man føler sig virkelig som en fiasko som mor.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. maj 2015

jenny4

Det lyder godt nok som om at hun kører rundt med jer. Har i prøvet at ændre tidspunktet?

Når hun suser rundt i sengen så skal I måske prøve bare at lade hende gøre det. Vise at I er der men at hun ikke kan køre rundt med jer - lad være med at ligge hende ned, ikke samle sutter op. Hun gør det for at få en reaktion og hvis I stopper med at "blande jer" for meget, kan hun måske nemmere finde ro. Vi andre falder jo heller ikke i søvn i det sekund vi rammer puden (ikke som oftest i hvert fald).

Må jeg forsigtigt spørge om det måske også var tid til at droppe natflasken samt amning? Rent ernæringsmæssigt har hun ikke brug for det længere.. Vores søn sov meget bedre efter jeg stoppede med at amme.

Anmeld Citér

8. maj 2015

årgang84

Profilbillede for årgang84

Det medicin kan godt have en virkning så de bliver total aktive af det.

Anmeld Citér

9. maj 2015

gokkelok

årgang84 skriver:

Kommer an på hvilken medicin og dosis

Anmeld Citér

9. maj 2015

Kay

Vi har haft en periode hvor det kun var far der kunne putte passer faktisk fint med alderen... og der overtog han simpelthen det og så gik log ud og smurte madpakker eller ordnede vasketøj eller noget andet imens... det er en fase hun er kommet over igen

Anmeld Citér

9. maj 2015

Stivdie

jenny4 skriver:

Det lyder godt nok som om at hun kører rundt med jer. Har i prøvet at ændre tidspunktet?

Når hun suser rundt i sengen så skal I måske prøve bare at lade hende gøre det. Vise at I er der men at hun ikke kan køre rundt med jer - lad være med at ligge hende ned, ikke samle sutter op. Hun gør det for at få en reaktion og hvis I stopper med at "blande jer" for meget, kan hun måske nemmere finde ro. Vi andre falder jo heller ikke i søvn i det sekund vi rammer puden (ikke som oftest i hvert fald).

Må jeg forsigtigt spørge om det måske også var tid til at droppe natflasken samt amning? Rent ernæringsmæssigt har hun ikke brug for det længere.. Vores søn sov meget bedre efter jeg stoppede med at amme.

Mange tak for svar! 

Ja, jeg føler også virkelig hun kører rundt med os nogen gange. Når jeg har været alene hjemme med hende og hun er begyndt at køre sig selv op, så har jeg ladet hende gå lov at lege lidt videre og dermed fulgt sundhedsplejerskens råd om at vente på næste søvntog. Men det ender altid med, at hun så pludselig er vågen til kl 21-22, og hvis det så tager over en time at putte begynder det pludselig også at påvirke min søvn.

Som regel lader jeg hende også bare være i sengen og fare rundt. Det gør hun så i måske 20 min tid, og herefter bliver hun rigtig ked og skriger og vil op, men hun falder stadig ikke til ro, når hun kommer op.

Selvfølgelig må du stille spørgsmål til amning, jeg beder jo om råd, og så må jeg også kunne tåle, hvad der kommer igen  Jeg havde egentlig haft trappet amningen meget ned, men da hun fik problemer med ørene havde hun tydeligvis et stort behov for den ekstra nærhed, og i perioder (typisk af 2-3 ugers varighed ad gangen) er det den eneste næring vi har kunnet lokke i hende. Det var også først her hun begyndte at få flaske - simpelthen fordi jeg ikke havde mælk nok til pludselig at fuldamme hende igen. Men det kan da godt være, jeg skal prøve at lade være at give flaske og aftenamme et par nætter og se om det ændrer noget?

Anmeld Citér

9. maj 2015

Stivdie

årgang84 skriver:

Det er selvfølgelig rigtigt. Det kunne være, jeg skal prøve at give hende det lidt tidligere, fx inden aftensmad?

Anmeld Citér

9. maj 2015

Stivdie

gokkelok skriver:

Kommer an på hvilken medicin og dosis

Pt. får hun kun Airomir, 1 pust morgen og 2 pust aften. Men lægen har faktisk godt sagt, at det kunne give lidt ekstra aktivitet.

Anmeld Citér

9. maj 2015

Stivdie

Kay skriver:

Vi har haft en periode hvor det kun var far der kunne putte passer faktisk fint med alderen... og der overtog han simpelthen det og så gik log ud og smurte madpakker eller ordnede vasketøj eller noget andet imens... det er en fase hun er kommet over igen

Tusind tak for svar! 

Det er rart at høre, at andre børn også har haft det sådan. Men det er lidt mærkeligt. Hun foretrækker klart mig. Igennem dagen begynder hun at græder, hvis hun fx vil op til mig og far så tager hende op. Hun kan bare ikke finde ro hos mig...

Her til aften har det også taget far en time at putte. Det er bare træls, men så længe det er en fase, så er det jo bare at bide tænderne sammen og holde ud - det er vi i hvert fald gode til 

Anmeld Citér

9. maj 2015

gokkelok

Stivdie skriver:

Pt. får hun kun Airomir, 1 pust morgen og 2 pust aften. Men lægen har faktisk godt sagt, at det kunne give lidt ekstra aktivitet.

Ja Airomir kan. Det er godt nok træls for jer, håber snart det vender. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.