Inspiration til frokost

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.049 visninger
11 svar
2 synes godt om
28. april 2015

Masig

Hvad spiser I til frokost? Jeg mangler lidt inspiration til hvad jeg kan spise til frokost til hverdag. Jeg har fundet ud af at jeg ikke så godt tåler gluten, så jeg skal finde på noget andet frokost end brød (ved godt man kan købe glutenfrit brød, men det er virkelig dyrt, og med en lille en herhjemme orker jeg ikke at stå og bage glutenfrit hele tiden).

så er der selvfølgelig salater, men synes også det hurtigt bliver kedeligt, ellers er jeg bare dårlig til at lave spændende salater...

og det skal selvfølgelig helst være nemt og hurtigt 

Det ender ret ofte med at jeg slet ikke får noget til frokost, fordi jeg ikke ved hvad jeg skal finde på, og ikke helt har det store udvalg i huset (netop fordi jeg mangler inspiration, når der skal handles ind)...

så har I nogle gode ideer??? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. april 2015

jenny4

Masig skriver:

Hvad spiser I til frokost? Jeg mangler lidt inspiration til hvad jeg kan spise til frokost til hverdag. Jeg har fundet ud af at jeg ikke så godt tåler gluten, så jeg skal finde på noget andet frokost end brød (ved godt man kan købe glutenfrit brød, men det er virkelig dyrt, og med en lille en herhjemme orker jeg ikke at stå og bage glutenfrit hele tiden).

så er der selvfølgelig salater, men synes også det hurtigt bliver kedeligt, ellers er jeg bare dårlig til at lave spændende salater...

og det skal selvfølgelig helst være nemt og hurtigt 

Det ender ret ofte med at jeg slet ikke får noget til frokost, fordi jeg ikke ved hvad jeg skal finde på, og ikke helt har det store udvalg i huset (netop fordi jeg mangler inspiration, når der skal handles ind)...

så har I nogle gode ideer??? 

Rester fra jeres aftensmad?

Anmeld Citér

28. april 2015

Masig

jenny4 skriver:

Rester fra jeres aftensmad?

Dem spiser vi som regel til aftensmad... Men hvis ikke der er nok, er det en god ide  Så er det bare at lave aftensmad, der evt kan spises koldt også...

Anmeld Citér

28. april 2015

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Hvis jeg ikke gider stå og smøre de sædvanlige madder, så laver jeg nogengange en omelet. Fylder den med rester af kogte kartofler skåret i tern, tomater ja alt hvad køleskabet rummer.

mht brød. Hvad så med at lave nogle koldhævede boller? Saml en dej om aftenen og om morgenen så klat dem ud på en plade, ind i ovnen og vupti, så har du lækre boller du evt kan fryse så du kun har nogle stykker taget op af gangen.

Eller en lille salat med tun/kylling i tern/ andet rester af kød/ skinke i strimler/osv.

sørg for at der er lidt ekstra når du laver mad af evt bare nogle af komponenterne(fx grøntsager eller kød) så har du det at trylle med. 

Anmeld Citér

28. april 2015

Masig

SDD skriver:

Hvis jeg ikke gider stå og smøre de sædvanlige madder, så laver jeg nogengange en omelet. Fylder den med rester af kogte kartofler skåret i tern, tomater ja alt hvad køleskabet rummer.

mht brød. Hvad så med at lave nogle koldhævede boller? Saml en dej om aftenen og om morgenen så klat dem ud på en plade, ind i ovnen og vupti, så har du lækre boller du evt kan fryse så du kun har nogle stykker taget op af gangen.

Eller en lille salat med tun/kylling i tern/ andet rester af kød/ skinke i strimler/osv.

sørg for at der er lidt ekstra når du laver mad af evt bare nogle af komponenterne(fx grøntsager eller kød) så har du det at trylle med. 

Nå ja omelet var da en god ide... og jo kunne godt lave koldhævet boller. Det er jo lidt nemmere end end alm... det er bare igen det med lige at få det lavet jo... men kunne jo lave en stor portion en dag overskuddet er der og så gemme i fryseren som du siger...

Anmeld Citér

28. april 2015

SDD

Profilbillede for SDD
Masig skriver:

Nå ja omelet var da en god ide... og jo kunne godt lave koldhævet boller. Det er jo lidt nemmere end end alm... det er bare igen det med lige at få det lavet jo... men kunne jo lave en stor portion en dag overskuddet er der og så gemme i fryseren som du siger...

Jeg bager mere nu hvor jeg er begyndt på de koldhævede. De er så nemme. Bruger denne opskrift:

kvart pk gær

5 dl vand

1 spsk olie

1 spsk honning(kan udelades)

1 tak salt

(ovenstående blandes og gæres bliver opløst)

1 kg gryn og mel -i hvert fald 6 dl mel for at bollerne hænger ordentligt sammen.

(gryn/korn blandes først i, lad stå i køleskab natten over med en frostpose med klippet spids over sig, klat ud på bagepapir og bages ved 200 grader i ca 15-20 min)

Jeg væksler mellem at blande 5 kornsblanding, speltmel, rugmel, grahamsmel, havregryn og andre kornblandinger. Ja bare hvad jeg nu har.

God ide med at bage stort en dag du har overskud.

Anmeld Citér

28. april 2015

Masig

SDD skriver:

Jeg bager mere nu hvor jeg er begyndt på de koldhævede. De er så nemme. Bruger denne opskrift:

kvart pk gær

5 dl vand

1 spsk olie

1 spsk honning(kan udelades)

1 tak salt

(ovenstående blandes og gæres bliver opløst)

1 kg gryn og mel -i hvert fald 6 dl mel for at bollerne hænger ordentligt sammen.

(gryn/korn blandes først i, lad stå i køleskab natten over med en frostpose med klippet spids over sig, klat ud på bagepapir og bages ved 200 grader i ca 15-20 min)

Jeg væksler mellem at blande 5 kornsblanding, speltmel, rugmel, grahamsmel, havregryn og andre kornblandinger. Ja bare hvad jeg nu har.

God ide med at bage stort en dag du har overskud.

Den må jeg prøve 

Anmeld Citér

28. april 2015

lineog4

Masig skriver:

Den må jeg prøve 

Bare husk der er gluten i det hele, hvis det var det du ville undgå. Der er mere gluten i spelt end i almindelig hvede fx.

Skal du ud i gluten fri brød skal du en helt anden vej og i det hele taget hæveprocessen er noget helt andet - da gluten er en af de gode ting til at få ting til at hæve. 

Du kunne jo prøve stenalderbrød, lidt pebret, men tilgengæld minus gluten og super nemt at lave.

Anmeld Citér

28. april 2015

SDD

Profilbillede for SDD
lineog4 skriver:

Bare husk der er gluten i det hele, hvis det var det du ville undgå. Der er mere gluten i spelt end i almindelig hvede fx.

Skal du ud i gluten fri brød skal du en helt anden vej og i det hele taget hæveprocessen er noget helt andet - da gluten er en af de gode ting til at få ting til at hæve. 

Du kunne jo prøve stenalderbrød, lidt pebret, men tilgengæld minus gluten og super nemt at lave.

Jeg tænkte ellers om man ikke bare kunne erstatte med glutenfrit mel, men hvis det ikke hæver/reagerer ens, ja så kan jeg godt se det bliver et problem

Anmeld Citér

29. april 2015

Masig

lineog4 skriver:

Hmm det vidste jeg ikke. Altså ved godt der er gluten i det meste, men med glutenfri mel er man vel nogenlunde dækket ind?? Jeg er ikke voldsom glutenallergiker, jeg har bare erfaret at min mave ikke har så godt af alt for meget glutenholdig mad... jeg undgår i hvert fald mavesmerter når jeg spiser glutenfrie produkter. Men en enkel bolle eller skive alm brød ind imellem kan jeg sagtens klare... det går bare galt hvis jeg spiser det hver dag...

jeg er ikke så meget til stenalderbrød. Men har søgt lidt på glutenfri opskrifter på boller. De burde vel være gode nok??? Synes det er lidt svært at finde rundt i...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.