FruNK skriver:
Inspireret af den anden tråd om huskøb.
Vi står og gerne vil købe hus - det vi gerne vil have koster 745.000 kr (dog kan det nok forhandles lidt ned), men der skal også smides imellem 500.000-800.000 i det, så vi lander et sted mellem 1,3-1,5 mill.
Jeg er studerende og min mand er inspektør, vi har 31.000-35.000 ubetalt hver måned.
Vi sidder lige nu og har en husleje på 5000 kr. Og har et rådighedsbeløb på 13.000-17.000 kr.
Jeg tror ikke det bliver et problem at låne pengene, men jeg undre mig lidt over at det er så forskelligt alt afhængig af hvor man bor i landet, hvor meget man kan låne til bolig?
Er det bare et spørgsmål om at priserne er anderledes f.eks. fra Sjælland til Jylland, osv.? Selvfølgelig er lønnen også lidt højere på Sjælland end den er f.eks. her i Nordjylland, men så meget er det jo heller ikke?
Hvad kunne i låne, hvad er jeres indtægt og hvilken landsdel bor i i?
Der er mulighed for at svare anonymt 
Der er mange ubekendte faktorer, jeg tror ikke, at det bliver lige til for jer.
Husets vurdering ligger lige nu omkring de 745.000 kr, og I skal lave forbedringer, der skal retfærdiggøre en vurdering på måske 1,8 eller 1,9 mio. - prøv at kigge i jeres nærområde og se, hvad der kræves for at få den slags vurdering og vær kritisk, om det er realistisk for jer at opnå det.
Hvis de kun vil låne jer de 745.000 kr og resten skal være boliglån, så er der en merudgift på måske 7000-8000 kr hver måned oveni kreditforeningslånet, det er næppe bæredygtigt med jeres beskedne løn.
Det bedste vil være at kontakte bankrådgiver og håndværkere for at indhente forhåndsgodkendelse og tilbud.
Jeg ville vælge at købe et dyrere hus, der ikke vil kræve det store, ALT bliver dyrere ved store byggeprojekter, har stået i det flere gange, og selv med erfaring har det været en udfordring, der ikke lykkedes.