Huskøb, indtægt og landsdel.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.892 visninger
12 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. april 2015

AnnaK89

Inspireret af den anden tråd om huskøb. 

Vi står og gerne vil købe hus - det vi gerne vil have koster 745.000 kr (dog kan det nok forhandles lidt ned), men der skal også smides imellem 500.000-800.000 i det, så vi lander et sted mellem 1,3-1,5 mill. 

Jeg er studerende og min mand er inspektør, vi har 31.000-35.000 ubetalt hver måned. 

Vi sidder lige nu og har en husleje på 5000 kr. Og har et rådighedsbeløb på 13.000-17.000 kr.

Jeg tror ikke det bliver et problem at låne pengene, men jeg undre mig lidt over at det er så forskelligt alt afhængig af hvor man bor i landet, hvor meget man kan låne til bolig?

Er det bare et spørgsmål om at priserne er anderledes f.eks. fra Sjælland til Jylland, osv.? Selvfølgelig er lønnen også lidt højere på Sjælland end den er f.eks. her i Nordjylland, men så meget er det jo heller ikke?

Hvad kunne i låne, hvad er jeres indtægt og hvilken landsdel bor i i? 

Der er mulighed for at svare anonymt

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. april 2015

Anonym

Det har ikke kun noget at sige hvor i landet der er og hvor meget man tjener 

der er KÆMPE forskel fra bank til bank og bankrådgiver til bankrådgiver. For 3 år siden købte vi hus til 2.0 millioner selvom jeg faktisk var på kontanthjælp  

efter vi havde boet der i halvandet år, faldt vi ud af at huset slet ikke var noget for os. Jeg havde i mellemtiden får fast arbejde og vi tjener til sammen mellem 40-60.000 udbetalt om måneden - alligvel ville banken ikke acceptere at vi solgte selvom vi kun kom ud med et underskud på SØLLE 7000,-

så vi måtte kontakte flere forskellige banke for at skifte 

Anmeld Citér

27. april 2015

Anonym

FruNK skriver:

Vi står og gerne vil købe hus - det vi gerne vil have koster 745.000 kr (dog kan det nok forhandles lidt ned), men der skal også smides imellem 500.000-800.000 i det, så vi lander et sted mellem 1,3-1,5 mill. 

Jeg er studerende og min mand er inspektør, vi har 31.000-35.000 ubetalt hver måned. 

Vi sidder lige nu og har en husleje på 5000 kr. Og har et rådighedsbeløb på 13.000-17.000 kr.

Jeg tror ikke det bliver et problem at låne pengene, men jeg undre mig lidt over at det er så forskelligt alt afhængig af hvor man bor i landet, hvor meget man kan låne til bolig?

Er det bare et spørgsmål om at priserne er anderledes f.eks. fra Sjælland til Jylland, osv.? Selvfølgelig er lønnen også lidt højere på Sjælland end den er f.eks. her i Nordjylland, men så meget er det jo heller ikke?

Der er mange ubekendte faktorer, jeg tror ikke, at det bliver lige til for jer.

Husets vurdering ligger lige nu omkring de 745.000 kr, og I skal lave forbedringer, der skal retfærdiggøre en vurdering på måske 1,8 eller 1,9 mio. - prøv at kigge i jeres nærområde og se, hvad der kræves for at få den slags vurdering og vær kritisk, om det er realistisk for jer at opnå det.

Hvis de kun vil låne jer de 745.000 kr og resten skal være boliglån, så er der en merudgift på måske 7000-8000 kr hver måned oveni kreditforeningslånet, det er næppe bæredygtigt med jeres beskedne løn.

Det bedste vil være at kontakte bankrådgiver og håndværkere for at indhente forhåndsgodkendelse og tilbud.

Jeg ville vælge at købe et dyrere hus, der ikke vil kræve det store, ALT bliver dyrere ved store byggeprojekter, har stået i det flere gange, og selv med erfaring har det været en udfordring, der ikke lykkedes.  

Anmeld Citér

27. april 2015

AnnaK89

Anonym skriver:

Husets vurdering ligger lige nu omkring de 745.000 kr, og I skal lave forbedringer, der skal retfærdiggøre en vurdering på måske 1,8 eller 1,9 mio. - prøv at kigge i jeres nærområde og se, hvad der kræves for at få den slags vurdering og vær kritisk, om det er realistisk for jer at opnå det.

Hvis de kun vil låne jer de 745.000 kr og resten skal være boliglån, så er der en merudgift på måske 7000-8000 kr hver måned oveni kreditforeningslånet, det er næppe bæredygtigt med jeres beskedne løn.

Det bedste vil være at kontakte bankrådgiver og håndværkere for at indhente forhåndsgodkendelse og tilbud.

Jeg ville vælge at købe et dyrere hus, der ikke vil kræve det store, ALT bliver dyrere ved store byggeprojekter, har stået i det flere gange, og selv med erfaring har det været en udfordring, der ikke lykkedes.  

Der er en del jord til ejendommen, plus det ligger 5 min fra centrum. 

Den eneste grund til, at det er så billigt er fordi at man ikke kan flytte ind i det som det er. Det er jorden man betaler for. 

Hvorfor skal det vurderes til 1,8-1,9, hvis vi kun skal ligger f.eks. 1,4 i alt?

Anmeld Citér

27. april 2015

AnnaK89

Anonym skriver:

Beskedne løn? Min mand har imellem 20-25.000 kr ud pr. måned - det vil jeg da ikke mene er en beskeden løn 

Jovist, jeg er studerende endnu, men jeg er snart færdig og så stiger vores indtægt med 10.000 kr om måneden som minimum.

Anmeld Citér

27. april 2015

B&J

FruNK skriver:

Beskedne løn? Min mand har imellem 20-25.000 kr ud pr. måned - det vil jeg da ikke mene er en beskeden løn 

Jovist, jeg er studerende endnu, men jeg er snart færdig og så stiger vores indtægt med 10.000 kr om måneden som minimum.

jeg syntes i skal hoppe ned i banken for jeg tror sagtens i kan få hus for det i har. der er flere jeg kender der har

Anmeld Citér

27. april 2015

Anonym

FruNK skriver:

Vi var i banken fornylig. 

Vi har 31.000 udbetalt (jeg er på SU). Vi kunne låne 790.000. De regnede ud fra et rådighedsbeløb på 10.500. Og det er ud fra oplysningerne i det hus vi kiggede på. 

Når jeg er færdig og med job, kan vi låne 2,7 mio. 

Anmeld Citér

27. april 2015

SPJ85

Grunden til at det er forskelligt i de forskellige landsdele er, at de nogen steder er nemmere at komme af med huset end andre steder. Et realkreditlån er pant i fast ejendom. Dvs. at jeres hus er garantien for, at I betaler lånet tilbage. Hvis instituttet vurdere, at det ikke kan sælges igen (til samme pris), vil de ikke låne jer penge. Det er sværest at sælge uden for de størrer byer, da bevægelsen jo går en anden vej. Det kan sådan set være ligegyldigt hvor meget i tjener, hvis der ikke er pant i huset. Giver det mening?

Hvis I ikke kan få realkreditlån er der andre muligheder, men så er renten en del højere, hvilket jo så gør, at I kan låne mindre.

Anmeld Citér

27. april 2015

Anonym

FruNK skriver:

Der er en del jord til ejendommen, plus det ligger 5 min fra centrum. 

Den eneste grund til, at det er så billigt er fordi at man ikke kan flytte ind i det som det er. Det er jorden man betaler for. 

Hvorfor skal det vurderes til 1,8-1,9, hvis vi kun skal ligger f.eks. 1,4 i alt?

Øhm, fordi man max. kan belåne en ejendom med 80%, og alt efter forhold kan man/kan man ikke engang få lov til det, resten bliver så som et betydeligt dyrere lån, og det koster kassen med en høj månedlig ydelse.

Jeg tror også, at det er bedst I får noget basal rådgivning, jeg kan høre, at I mangler at få dækket noget viden ind, men det er jo så også det, man har rådgivere til.

I min verden har I ikke en høj indtægt, og det er rigtigt dejligt, at du har udsigt til at blive færdig, og hvis du så også har et job på hånden, stiger jeres mulighed for at få lov at låne ret betydeligt, men med alle mine hushandler, renoveringsprojekter og nybyggerierfaring i bagagen, ville jeg aldrig tilråde sådan et projekt, så hellere finde noget indflytningsklart, som skånsomt kunne gøres bedre over tid. Vi har selv prøvet noget lignende jeres projekt, som betød, at vi var uden tag over hovedet i knapt 2 år pga. mange uforudsete forhindringer, og vi lavede rigtigt meget selv, stadig endte det voldsomt meget dyrere end budgetteret.

Anmeld Citér

27. april 2015

FN

Når banken giver et lån, skal de også kunne se en form for sikkerhed i deres investering. Det er en forretning og de vil ikke låne penge ud hvis de er bekymret for, om de kan få pengene retur igen (uden besvær). Det er derfor der kan være forskel på hvilken landsdel man bor i og om de er villige til at låne penge - et hus i "udkantsdanmark" er sværere at få solgt igen end ethus i fx århus eller kbh. Men jeg synes da i har en fornuftig indtægt, så mon ikke om i kan finde en aftale med banken, i hvert fald Held og lykke 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.