Hvornår du kan gå på barsel afhænger af din overenskomst. Tror max. det er 8 uger før. I private firmaer er det ofte 4 uger før. Hvis du først har termin i juli kan du derfor ikke gå på barsel 1. maj. Du kan selvfølgelig godt lave en aftale med din chef om, at du holder fri, men vil du have penge, skal du arbejde op til den dato hvorfra du har krav på barsel/graviditetsorlov (min. 8 timer i gennemsnit de seneste 13 uger op til barsel). De fleste firmaer giver løn under graviditetsorlov og de første 14 uger af barsel. Du skal derfor ikke blandes ind i chefens korrespondance med udbetaling danmark, men firmaet har pligt til at give dig kompensation under den barsel du har ret til. Det kræver dog, at du har meddelt din graviditet i ordentlig tid.
Hvis det står helt slemt til med dig kan du snakke med din læge om en sygemelding, hvorefter du stadig har ret til barselsdagpenge el. løn under barsel.
Su lån er ca. 3000 pr. måned. Det er skattefrit. Du kan så søge forhøjet lån som forsørger.
Personligt synes jeg ikke der er noget i vejen for at tage su lån, hvis du vurdere at din økonomi kan klare at betale det tilbage. Jeg skylder selv 200.000 og har ingen kvaler. Til gængæld har jeg haft en ubekymret studietid. Andre kan slet ikke rumme tanken om at låne penge. Hvis det kun drejer sig om et års tid, så er det altså meget nemt betalt tilbage.
Anmeld
Citér