Amme og medicin

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.819 visninger
14 svar
16 synes godt om
14. april 2015

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn

Jeg har virkelig brug for at lufte det her for nogle fremmede, og jeg håber meget, at der er nogen, der vil komme med deres mening.

Sagen er den, at jeg har en baby på 4 måneder, som jeg har fuldammet siden fødslen. Han er rigtig glad for at blive ammet, og det er jeg også blevet efter nogle opstartsproblemer.

Men nu er der sket det, at jeg er blevet syg, og skal tage en del medicin i lang tid fremover. På hospitalet siger de, at jeg gerne må amme, selvom jeg tager det medicin. Jeg skal bare holde 4 timers pause med amningen efter, at jeg har taget det, men når man googler det, så står der alle steder, at man ikke må amme på den type medicin!?

Jeg har det dårligt hver gang, jeg lægger ham til. Er så bange for, at det skader ham...

Jeg ved godt, det er svært at svare på, men hvad ville I gøre??? Ville I stoppe amningen? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. april 2015

sne190810

Morogbarn skriver:

Jeg har virkelig brug for at lufte det her for nogle fremmede, og jeg håber meget, at der er nogen, der vil komme med deres mening.

Sagen er den, at jeg har en baby på 4 måneder, som jeg har fuldammet siden fødslen. Han er rigtig glad for at blive ammet, og det er jeg også blevet efter nogle opstartsproblemer.

Men nu er der sket det, at jeg er blevet syg, og skal tage en del medicin i lang tid fremover. På hospitalet siger de, at jeg gerne må amme, selvom jeg tager det medicin. Jeg skal bare holde 4 timers pause med amningen efter, at jeg har taget det, men når man googler det, så står der alle steder, at man ikke må amme på den type medicin!?

Jeg har det dårligt hver gang, jeg lægger ham til. Er så bange for, at det skader ham...

Jeg ved godt, det er svært at svare på, men hvad ville I gøre??? Ville I stoppe amningen? 

Nej, jeg ville stole på hvad jeg havde fået besked af lægerne på hospitalet. 

Mange præparater har vejledende anvisninger, og er ganske sikker på at lægerne ved hvad de ordinere.

Stop med at søge på nettet, det gør sjældent andet godt end at skabe uro og forvirring. 

Anmeld Citér

27. april 2015

Morogbarn

sne190810 skriver:

Nej, jeg ville stole på hvad jeg havde fået besked af lægerne på hospitalet. 

Mange præparater har vejledende anvisninger, og er ganske sikker på at lægerne ved hvad de ordinere.

Stop med at søge på nettet, det gør sjældent andet godt end at skabe uro og forvirring. 

Tak for dit svar

Det er ikke tale om de der standard advarsler til gravide og ammende, som der står på alt medicin, men om at det direkte bliver frarådet både på medicin.dk, netdoktor.dk osv.

Men ja, du har nok ret... hvorfor skulle lægerne tage nogen chancer og lade mig amme, hvis der var nogen risiko ved det...

Anmeld Citér

27. april 2015

Babilooo

Ring dog til dem og sig hvad du har fundet af information om medicinen. Jeg har selv været ved at tage dårlig medicin mens jeg gravid fordi lægen var lige hurtig nok eller ikke vidste at det var forkert. De er mennesker og begår lige sp mange fejl som folk der bager eller sælger tøj eller bygger huse  Jeg går aldrig bare ud fra at det de siger er rigtigt hvis noget nem googlet fortæller mig noget andet. Det kan så sagtens være at det er ok, men rig og sig hvad siderne siger og spørg om deres holdning. Det ville jeg helt sikkert gøre.

Anmeld Citér

27. april 2015

Morogbarn

Smølfine123 skriver:

Ring dog til dem og sig hvad du har fundet af information om medicinen. Jeg har selv været ved at tage dårlig medicin mens jeg gravid fordi lægen var lige hurtig nok eller ikke vidste at det var forkert. De er mennesker og begår lige sp mange fejl som folk der bager eller sælger tøj eller bygger huse  Jeg går aldrig bare ud fra at det de siger er rigtigt hvis noget nem googlet fortæller mig noget andet. Det kan så sagtens være at det er ok, men rig og sig hvad siderne siger og spørg om deres holdning. Det ville jeg helt sikkert gøre.

Tak for dit svar  Vi har skam ringet - flere gange. De blev faktisk lidt småirriterede sidste gang, vi ringede. De siger bare, at jeg gerne må amme, og at det der står på nettet er gammel information (selvom den nu ikke er ældre en november 2014). 

Måske er det mig, der er lidt paranoid... Jeg vil bare ikke tage nogle chancer, og når man så møder modstridende information, ja så hælder jeg måske til at tage det sikre valg og ikke amme, men nu har jeg bare en utrolig ammeglad dreng og ja.. amning er jo det bedste for en baby på hans alder..

Anmeld Citér

27. april 2015

Mettefpigen

Jeg ville stoppe amningen... har flere gange oplevet fejl ang medicin....

Anmeld Citér

27. april 2015

FN

Det er svært at svare når jeg ikke ved hvilken medicin der er tale om og i hvilke doser, men synes da du kunne slå nogle af de aktive indholdsstoffer ( står gerne på indlægsseddel) op, evt inde på promedicin.dk og evt. tjekke hvor hurtigt medicinen nedbrydes, altså om det kunne give mening at tage dem om aftenen hvis din dreng sover x antal timer.Og så tage en beslutning derfra. Håber det gav mening 

Anmeld Citér

27. april 2015

Morogbarn

FN skriver:

Det er svært at svare når jeg ikke ved hvilken medicin der er tale om og i hvilke doser, men synes da du kunne slå nogle af de aktive indholdsstoffer ( står gerne på indlægsseddel) op, evt inde på promedicin.dk og evt. tjekke hvor hurtigt medicinen nedbrydes, altså om det kunne give mening at tage dem om aftenen hvis din dreng sover x antal timer.Og så tage en beslutning derfra. Håber det gav mening 

Tak for dit svar.

Det jeg tager hedder Imurel (Azathioprin). Jeg tager 150 mg hver aften. Desværre sover min dreng ret uregelmæssigt i øjeblikket, så jeg ved aldrig om der går 2, 4, eller 6 timer, før han vågner. Derudover tager jeg 35 mg Prednisolon hver morgen. Dette er jeg dog ved at trappe ud af. 

Men det er en rigtig god ide at slå det op. 

Anmeld Citér

27. april 2015

Ayasmor

Morogbarn skriver:

Tak for dit svar.

Det jeg tager hedder Imurel (Azathioprin). Jeg tager 150 mg hver aften. Desværre sover min dreng ret uregelmæssigt i øjeblikket, så jeg ved aldrig om der går 2, 4, eller 6 timer, før han vågner. Derudover tager jeg 35 mg Prednisolon hver morgen. Dette er jeg dog ved at trappe ud af. 

Hej

Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl over modstridende informationer når det gælder amning og/vs. medicin.

Jeg har selv været i behandling med Imurel, og du kan godt amme din søn uden at det skader ham. Jeg havde op til, og under, graviditeten med min søn, talt med flere læger, som ikke havde nok kendskab til præparatet og dennes virkning og bivirkning ift. både graviditet og amning. Jeg blev henvist til en læge, der har en del kendskab indenfor præcis dette område og tilmed forsket i det.
Hvad hun fortalte var, at udskillelsen i mælken simpelthen er så lille, at den ikke anses for at være noget som helst og slet ikke skadelig for barnet.
Jeg kan finde navnet på lægen jeg henviser til, hvis det har interesse? Kan lige på stående fod kun huske, at hun er tilknyttet medicinsk ambulatorium på Århus Universitetshospital

Mvh. Sara

Anmeld Citér

27. april 2015

FN

Morogbarn skriver:

Tak for dit svar.

Jeg ville følge anvisningerne fra lægen og se om det er muligt at vente 3-4 timer med amning efter indtagelse. Ellers vil jeg ikke mene, at du skal være bekymret eller have dårlig samvittighed- det er ikke nogen voldsom medicin du tager, så ta du den bare med ro og husk at din søn får mest ud af en glad og ikke mindst rask mor 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.