Barn nr. 2 på dagpenge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.622 visninger
22 svar
0 synes godt om
8. april 2015

Anonym trådstarter

Hej alle :-) 

Jeg vil lige høre om der er andre der har prøvet lign.?

Jeg blev uddannet i 2013, blev gravid og gik derfor på dagepenge indtil jeg fødte i august 2013. Havde barsel, og efterfølgende tilbage på dagpenge. Jeg skulle begynde i noget aktivering, og endte ud i et rotationsvikariat på 4 mdr - dette forlængte min dagpengeperiode 2 mdr. 

Jeg har 52 uger tilbage med ret til dagpenge, og vi går og tænker på barn nr. 2. 

Jeg kan altid ringe til min akasse og fagforening, men vil lige prøve her først - føler mig sådan lidt lusket, når jeg ringer for at høre, om det godt kan lade sig gøre?

Jeg/vi vil gerne blive gravide, og vil derfor høre om hvis jeg bliver gravid og går på barsel - er det så muligt at få barseldagpenge, når man har brugt de 52 uger inden termin? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. april 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm

Nej det tror jeg bestemt ikke du kan (altså jeg forstår det som om du vil have barselsdagpengene udbetalt på forhånd før fødslen?) - man kan få fra 4 uger før termin, tvivler på at de gør undtagelser.  Vil heller ikke mene akassen overhovedet kan svare dig - barselsdp kommer fra udbetaling Danmark, og har intet med akassen at gøre.

Men det er da bare at gå igang, hvis I er heldige at det går godt, har du jo født inden de 52 uger er udløbede. Og du kunne måske under graviditeten lave et eller andet der igen forlængede perioden, du får måske brug for den ekstra tid når barslen er slut.

Anmeld Citér

8. april 2015

Anonym trådstarter

Lomm skriver:

Nej det tror jeg bestemt ikke du kan (altså jeg forstår det som om du vil have barselsdagpengene udbetalt på forhånd før fødslen?) - man kan få fra 4 uger før termin, tvivler på at de gør undtagelser.  Vil heller ikke mene akassen overhovedet kan svare dig - barselsdp kommer fra udbetaling Danmark, og har intet med akassen at gøre.

Men det er da bare at gå igang, hvis I er heldige at det går godt, har du jo født inden de 52 uger er udløbede. Og du kunne måske under graviditeten lave et eller andet der igen forlængede perioden, du får måske brug for den ekstra tid når barslen er slut.

Nej, det var ikke ment sådan 

Jeg går ledig nu, og når jo nok at bruge alle 52 uger inden jeg muligvis føder. 

Kan jeg så godt få barseldagpenge, hvis jeg har brugt alle min uger på dagpenge? 

Anmeld Citér

8. april 2015

Mor til Ella

Anonym skriver:

Hej alle :-) 

Jeg vil lige høre om der er andre der har prøvet lign.?

Jeg blev uddannet i 2013, blev gravid og gik derfor på dagepenge indtil jeg fødte i august 2013. Havde barsel, og efterfølgende tilbage på dagpenge. Jeg skulle begynde i noget aktivering, og endte ud i et rotationsvikariat på 4 mdr - dette forlængte min dagpengeperiode 2 mdr. 

Jeg har 52 uger tilbage med ret til dagpenge, og vi går og tænker på barn nr. 2. 

Jeg kan altid ringe til min akasse og fagforening, men vil lige prøve her først - føler mig sådan lidt lusket, når jeg ringer for at høre, om det godt kan lade sig gøre?

Jeg/vi vil gerne blive gravide, og vil derfor høre om hvis jeg bliver gravid og går på barsel - er det så muligt at få barseldagpenge, når man har brugt de 52 uger inden termin? 

Er ikke sikker.

Men jeg mener altså ikke du kan få når du har opbrugt din dagpengeret.

En fra min mødregruppe, står hvertfald og ikke får penge fordi hendes dagpenge er brugt.

Anmeld Citér

8. april 2015

Anonym trådstarter

Mor til Ella skriver:

Er ikke sikker.

Men jeg mener altså ikke du kan få når du har opbrugt din dagpengeret.

En fra min mødregruppe, står hvertfald og ikke får penge fordi hendes dagpenge er brugt.

Okay, og hun er på barsel?? 

Anmeld Citér

8. april 2015

Junipige15

Hvis du når at opbruge din dagpengeret, og først skal føde efter, har du ikke ret til barselsdagpenge nej..

Anmeld Citér

8. april 2015

Mor til Ella

Anonym skriver:

Okay, og hun er på barsel?? 

jeps.

Anmeld Citér

8. april 2015

Anonym trådstarter

Junipige15 skriver:

Hvis du når at opbruge din dagpengeret, og først skal føde efter, har du ikke ret til barselsdagpenge nej..

For at være berettiget til barseldagpenge fra det offentlige, skal du opfylde beskæftigelseskravet. Der er ret til barseldagpenge fra Udbetaling Danmark, når en lønmodtager har:

Været tilknyttet arbejdsmarkedet uafbrudt de sidste 13 uger før fraværets begyndelse og været beskæftiget mindst 120 timer i perioden.
Ville have været berettiget til arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i stedet her for, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., hvis der ikke er ret til dagpenge efter denne lov.
Inden for den senest måned afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed.
Er elev i lønnet praktik i en uddannelse, der er reguleret ved eller i henhold til lov.
Er ansat i et fleksjob efter § 70 c i lov om aktiv beskæftigelsesindsats.

Anmeld Citér

8. april 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm
Anonym skriver:

Nej, det var ikke ment sådan 

Jeg går ledig nu, og når jo nok at bruge alle 52 uger inden jeg muligvis føder. 

Kan jeg så godt få barseldagpenge, hvis jeg har brugt alle min uger på dagpenge? 

Ok, så misforstod jeg. Men som de andre skriver, så nej.

til gengæld kan I jo bare gå igang, måske kommer den i første hug - og hvis I ikke har råd uden, så stop igen når der kun er 37 uger tilbage (eller gør hvad du kan for at forlænge perioden). 

Men når nu dp udløber - skifter du så ikke over til noget andet - uddannelsesstøtte? Prøv da lige at tjekke hvad reglerne er for det!

Anmeld Citér

8. april 2015

Anonym trådstarter

Lomm skriver:

Ok, så misforstod jeg. Men som de andre skriver, så nej.

til gengæld kan I jo bare gå igang, måske kommer den i første hug - og hvis I ikke har råd uden, så stop igen når der kun er 37 uger tilbage (eller gør hvad du kan for at forlænge perioden). 

Men når nu dp udløber - skifter du så ikke over til noget andet - uddannelsesstøtte? Prøv da lige at tjekke hvad reglerne er for det!

Jeg kan SLET ikke have tanken om at mine dagpenge udløber - vi ejer et hus og min mand har fleksjob. Så tror slet ikke jeg har ret til noget.  

Men hvis jeg bliver gravid om 2 mdr, så har jeg jo en del uger tilbage - har I forstået det sådan at jeg skal have uger nok til en barsel eller skal jeg blot påbegynde barselen på inden de uger slipper op?! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.