Bør jeg være bekymret?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.757 visninger
11 svar
17 synes godt om
6. april 2015

missehxx

Hej piger!

Jeg har virkelig brug for jeres hjælp. Sagen er den at jeg er gået hen og blevet ret bekymret for om der er noget galt med min 11 mdr gamle søn, da jeg syns han er en del bagud på nogle områder.

Han reagerer overhovedet ikke på sit navn, kan ikke sige særlig mange lyde. Mest baba og mama. Prøver ikke at efterligne vores lyde overhovedet. Virker heller ikke til at kunne forstå ord som mor, far, mad osv.. Det bekymrer mig virkelig virkelig meget! Det er svært at fange hans opmærksomhed fordi han ikke reagerer når vi kalder hans navn, og han har meget krudt i røven så han "gider" ikke sidde og koncentere sig om os og hvad vi gerne vil lære ham. Derfor kan han heller ikke klappe klappe kage osv.. Jeg er virkelig bekymret for hvorfor han ikke er interesseret i at lære ord osv, og at han ikke gider give os opmærksomhed hellere bare lege...

Derudover er han vældig dygtig motorisk. Kravler, rejser sig op ad alt, går langs ting og med gå vogn og står næsten selv, så på det område er der ingen probemer.

Han er selvfølgelig tjekket hos ørelægen og han fik dræn i december så han kan godt høre..

Så jeres HELT ærlige mening: Bør jeg være bekymret?? :/

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. april 2015

Sprit25

Nej, det synes jeg ikke. Min datter er bagud motortisk men foran min motorisk og sprogmæssigt. Hun kan allerede sige flere ord. Så jeg ville ikke være bekymret. Han bruger bare sine kræfter andet steds

Anmeld Citér

6. april 2015

Mor til Ella

missehxx skriver:

Hej piger!

Jeg har virkelig brug for jeres hjælp. Sagen er den at jeg er gået hen og blevet ret bekymret for om der er noget galt med min 11 mdr gamle søn, da jeg syns han er en del bagud på nogle områder.

Han reagerer overhovedet ikke på sit navn, kan ikke sige særlig mange lyde. Mest baba og mama. Prøver ikke at efterligne vores lyde overhovedet. Virker heller ikke til at kunne forstå ord som mor, far, mad osv.. Det bekymrer mig virkelig virkelig meget! Det er svært at fange hans opmærksomhed fordi han ikke reagerer når vi kalder hans navn, og han har meget krudt i røven så han "gider" ikke sidde og koncentere sig om os og hvad vi gerne vil lære ham. Derfor kan han heller ikke klappe klappe kage osv.. Jeg er virkelig bekymret for hvorfor han ikke er interesseret i at lære ord osv, og at han ikke gider give os opmærksomhed hellere bare lege...

Derudover er han vældig dygtig motorisk. Kravler, rejser sig op ad alt, går langs ting og med gå vogn og står næsten selv, så på det område er der ingen probemer.

Han er selvfølgelig tjekket hos ørelægen og han fik dræn i december så han kan godt høre..

Nu har jeg læst mange af dine indlæg, og jeg tror du er en bekymrende pige Og det er ikke negativ ment.

men nej, jeg ville bestemt ikke være bekymret Han lyder helt almindelig

Anmeld Citér

6. april 2015

modesty

missehxx skriver:

Hej piger!

Nej, du bør absolut ikke være bekymret. Og måske tage en dyb indånding, tælle til ti og slappe lidt af? Jeg kan overhovedet ikke huske at jeg nogensinde har tænkt over om min søn kunne de ting du nævner. Kan han kravle, kan han gå o.s.v., jaja. De mest basale ting. Men ellers - nej, det skal nok komme før eller siden.

Er du seriøst bekymret fordi han "kun" kan sige baba og mama i en alder af 11 mdr.? Det er da det absolutte mindretal af børn der decideret kan sige noget der bare minder om et ord i den alder. Det kommer først efter de er fyldt et år, og nogle gange et godt stykke tid efter.

Et barn i den alder skal ikke "lære" noget han ikke gider lære. Og helt ærligt - jeg tror sjældent jeg har mødt en 11 mdr. dreng der gad sidde stille og klappe kage - min gjorde i hvert fald helt sikkert ikke (og det gider han heller ikke nu i en alder af 3,5 hahah). Din søn skal have lov til at gøre hvad der passer ham og være glad i låget. 

Anmeld Citér

6. april 2015

Babilooo

undskyld... Klappe kage som 11 mnd. Det har rjegbds aldrig set nogen der kan.

Min søn var først som 4/5 år da han kunne sidde stille og decideret lære noget af mig (bogstaver osv.). Det meste læres on the fly og ikke ved at man beslutter "nu skal Albert lære XX".

Når du tror at en baby på 11 mnd bør kunne klappe kage sige mere en mam, mama osv giver det et billede af at du har meget urealistiske forventninger til din søn. Din søn er motorisk fremmelig - glæd dig over det. De tager spring på de forskellige områder på forskellige tidspunkter. Min søn på 16 mnd gider da sjældent læses op for eller " undervises". Følg i stedet deres interesse. Han reagerede heller ikke altid på sit navn før han var 12/13 mnd og i dag hører han da heller ikke altid efter stadigvæk.

Ærligt - så virker det som om at det er dig selv og dine bekymringer og forventninger du skal arbejde. Pædagoger, læger osv. Skal nok fortælle dig hvis de ser et barn der ikke udvikler sig normalt. 

Det er virkelig også synd hvis dine høje forventninger gør at din søn mærker,  at han ikle lever op til dem= dårlig selvværd! 

Du skal stimulere ham ikke undervise eller træne...

Se i spejlet i stedet for på din søn er mit råd ��

Anmeld Citér

6. april 2015

Babilooo

... Hvorfor er det at du bekymrede  dig så meget? Det er ikke for at dunke dig i hovedet og der er meget, som man kan bekymre sig om som mor.

Jeg er blot nysgerrig .. Og det virker som irrationelle bekymringer. Du er nødt til at ligge tjeklisten over hvad de kan væk fordi det kan børn mærke og det er synd. Selv hvis de er bagud er det vigtigt at man møder dem hvor de er og ikke ud fra en masse tabte forventninger. Min søn er selv bagud med sproget.

Anmeld Citér

6. april 2015

BigHope13

Nej du bør slet slet ikke  være bekymret,  din dreng er helt som han skal være.. Thor er 17 måneder og sagt enkelte små ord siden han var 12 mdr men den sidste måned er der sket helt vildt meget med sproget,  har hele vejen igennem fået at vide fra fagfolk at han er foran motorisk og også godt med sprogligt.,  Thor er bare sådan en der udvikler sig helt enormt i store ryk..  Måske er din søn også sådan. 

Anmeld Citér

6. april 2015

MorTilN

Han er kun 11 mdr og verden er stor og spændende

Der er mange ting, tjeklister og andres klogskab og meninger man som nybagt mor "føler" man skal leve op til, glem dem og nyd din dreng præcis som han er og så tag tingende i hans tempo og ikke efter alle de tjeklister der er rundt omkring. Vis der er bekymring for din drengs udvikling, ville hans læge/SP/Pædagoger/dagplejer gøre dig opmærksom på det

Anmeld Citér

6. april 2015

Signe-bine

Jeg er sikker på du ikke skal være bekymret! Han lyder til at han stortrives.

Det er en skam, at du er nervøs for at han er helt med. Jeg kan godt se hvorfor man kan komme i tvivl, jeg har også selv været der, men jeg tror man skal passe på med at kigge for meget på nettet og diverse babybøger, SP's håndbog og alle mulige andre bøger med checklister over hvornår et barn skal kunne hvad. Det er en sygelig trang vores samfund har for at putte os alle sammen ned i små æsker hvor vi passer ind. Ja undskyld, der blev jeg en smule samfundskritisk. Men hold kæft hvor er det ærgerligt at en mor kan være SÅ nervøs, når hendes dreng lyder helt almindelig og sund og rask. Nå, TS, det jeg bare ville sige var, at du ikke skal være nervøs, man bekymrer sig om ALT som mor, men vi er alle sammen forskellige og det er en stor fejl af mange at tro, at børn skal kunne noget bestemt på et bestemt tidspunkt... Vi er alle sammen forskellige, og lærer dét vi interesseret os for lige præcis når vi vil og er klar 

Anmeld Citér

6. april 2015

l.kjoeller

missehxx skriver:

Hej piger!

Jeg mener det er alt for tidligt at bekymre sig. Ud fra hvad du beskriver tror jeg han har brugt sin energi på motorisk udvikling og så udvikles sprogcenter i runde to. Synes typisk man hører om dette  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.