Hvordan ser jeres næste uge ud ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

783 visninger
7 svar
0 synes godt om
31. marts 2013

Jeamie-vb

Er i berørt af strejke og evt Lock Out eller er i selv midt i stormen ? 

Hvad tror i der kommer ud af det ?

Hvor længe tror i det vil vare ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. april 2013

Polyp-vb

Rent praktisk betyder det at den 15 årige allerede er i gang med eksamenslæsningen - de fleste af hans lærere er ikke lock-outet, så de fører tilsyn med de små og underviser de store online...måske fordi det er privatskole...og grundet hans alder klarer vi os fint uden pasning ;)

Jeg tror ikke på, at der ikke kommer et lovindgreb, der sikrer afgangsprøver etc. - men håber da i allerhøjeste grad, at der lærernes arbejdstidsregler normaliseres, så de rent faktisk tilbringer mere tid på skolen og i klasselokalerne med eleverne. Det er jo i høj grad derfor privatskolerne klarer sig bedre for mindre budgetter pr elev uanset socialt tilsnit. 

Heldagsskolen er jeg arg modstander af - den går ud over fritidsliv ogmindsker muligheden for at finde sine venner uden for skolen samt dyrke interesser, der ligger uden for 'normalen'  (dvs det den enkelte skole kan tilbyde) og dygtiggøre sig inden for andre rammer end de af det offentlige tilbudte/påtvungne. 

Jeg synes, det er alt rigeligt, hvor meget lort, der skal udfyldes under UUV-systemet....uanset om man er en elev, der klarer sig fint og har masser af ressourcer og styr på sine fremtidsønsker eller ej - især da UU-vejlederne ikke ligefrem kan prale af at være velkvalificerede og have styr på de reelle muligheder.

Spar på de mange forælder-konsultationer mv for de ressourcestærke - her er 5 min tlfsamtale eller en e-mail alt nok og brug så krudtet på dem, der har behov for hjælp.

,

Anmeld

2. april 2013

Turmalin-vb

Det er frygtelig frustrerende, at man som folkeskolelærer skal sidde og læse at vi ikke arbejder nok. Jeg tror nok at vi er det folk i Danmark der har nogle af de længste arbejdstimer/dage og weekender. Lad mig fortælle dig om mit arbejde som lærer, da du åbenbart er en af dem der tror, at folkeskolelærerne går hjem kl. 12.

Mine undervisnings timer svinger lidt år efter år, da klasselærerfunktion og tilsyn i et fag trækker ens undervisnings faktor ned. Med et fuldt tilsyn i billedkunst og sløjd kan jeg komme ned på 22 undervisningstimer, men ofte ligger ens undervisning timer på omkring 25-27 undervisningstimer. Hvordan KL kan komme frem til kun 16 undervisningstimer er uforståeligt. Jeg kender inden der har så få timer. I vores pauser (to pauser på 10-15 minutter og en spisepause på 30 minutter, når vi altså ikke har gård- eller sne vagt) skal vi stå til rådighed og ofte bliver vi hentet ud af elever, så maden bliver kastet ind i munden inden næste lektion. Vi har selvfølgelig også pauser hvor vi lige kan finde lidt ro i hoved og lige kigge det forberedte materiale igennem inden næste lektion eller snakke et par elever igennem med en kollega.

Inden jeg gik på barsel (jeg kommer tilbage til en lockout), forlod jeg ofte først skolen efter fire, og gerne to dage i løbet af ugen var jeg på mit arbejde til omkring 20-21 tiden. I weekenderne bliver der rettet opgaver og givet karakterer, der bliver talt med forældre og forberedt undervisningsforløb. Jeg har oplevet at forældre ringer til mig efter kl. 11 om aften. Men når mine forældre har ringet så sent, så har der også været en rigtig god grund (en måtte flygte fra hjemmet med sit barn til et krisecenter), så det vil jeg ikke klage over. Det er vigtigt at forældre kan komme i kontakt med os også i weekenden, da pludselige dødsfald eller andet kan påvirke et barn så meget, at vi skal tage ekstra hånd om det barn når det kommer i skolen.

Jeg har haft en elev der havde det så psykisk dårligt, at jeg ikke kunne lade ham gå hjem, da der ikke var nogen hjemme og jeg var bange for hvad han kunne finde på at gøre ved sig selv. Da forældrene ikke havde mulighed for, at komme hjem før kl.17, endte jeg med at købe pizza (for egne penge) og gå med drengen hjem, hvor vi igen fik en god snak, så en film og endelig 16.30 kunne jeg mærke, at han nu havde det fint og ville sove til faderen kom hjem. Derfra gik turen tilbage til skolen, hvor jeg skulle kopierer og forberede undervisning til næste dag. Endnu en dag hvor jeg var meget sent hjemme. En anden elev der som trettenårig var bange for, at hun var blevet gravid, da graviditetstestene var positive. Den torsdag nat sov jeg ikke, spekuleret på hvordan tingene skulle gribes an. Næste dag gik med, at have samtaler med pigen imellem min undervisning. Hun skulle overtales til at snakke med forældrene, inden hun gik på ferie. Det hold hårdt, men jeg fik mødet i stand samme dag med forældrene. Heldigvis var hun ikke gravid, men så skulle der også tales om prævention med forældrene. Jeg kunne fortsætte med dagligdags historier fra min hverdag hvor jeg har stået til rådighed for børn og forældre og løst konflikter.  Men det klager jeg ikke over, for det er vigtige ting også selv om det ikke umiddelbart handler om undervisning. Når nu der skal skæres i min forberedelses tid og jeg skal undervise langt mere så vil der også være mindre tid til at tage sig af de sociale sider af eleverne. Jeg håber ikke, at du hopper på den med at KL vil skabe en bedre skole, for så tager du grueligt fejl. Jeg vil måske komme til at undervise, men uden forberedelse og uden at have tiden til at hjælpe mine elever der hvor der er brug for det, så de igen kan koncentrere sig om undervisningen, vil folkeskolen resultater kun forværres. Og der vil altid være elever som ikke vil kunne klare folkeskolens afgangseksamen.  

Jeg tror, ikke helt at I forældre er klar over hvad en ”normal” arbejdstid vil komme til at indebære for Jer og Jeres børn.  Men du har ret. Det ville bare være skønt med en helt ”normal” arbejdes uge fra 8-16. En uge hvor jeg har fri når jeg kommer hjem og fri i weekenderne. Så skal alle samtaler (telefon opkald, samråd, møder mellem forældre, psykolog og pædagoger) ske inden for tidsrummet 8-16 (men selvfølgelig ikke i undervisningstiden), der vil ikke være nogen klassefester, arrangementer med teater eller musik, lejerskoler, hytteture m.m. Da alle de ting jo går ud over min ”normale” arbejdstid.

Jeg kan se, at du ikke er klar over, at vi allerede har den mulighed, at bruge mindre tid på samtaler med nogle elever og mere tid på andre. Men ingen på min arbejdsplads har valgt at bruge mindre tid på de dygtige elever, da de også har brug for samtaler. Derud over har vi rigtig mange ekstra møder med forældre og psykolog, de steder hvor der er problemer (men dem hører du jo ikke noget om).

Mit job er et kald og jeg bruger gerne tid på Jeres børn (man kan jo ikke anden end elske dem) og deres undervisning ligger mit hjerte meget nært.  Jeg ønsker at ”mine børn” kommer til at klare sig rigtig godt, jeg kan dog ikke gøre dette uden forældrenes hjælp. Heldigvis er de fleste forældre rigtig ansvarlige og har opdraget deres børn så de er undervisnings parate, men det modsatte findes desværre også. Jeg kan ikke pakke elevens taske om morgen og jeg kan ikke sørge for at de får mad med, skønt jeg nogle gange ofre min madpakke og frugt.

Du skriver at ”det er jo i høj grad derfor privatskolerne klarer sig bedre for mindre budgetter pr. elev uanset socialt tilsnit”. Hvor har du de oplysninger fra? Privatskolerne har langt færre sociale belastede børn og de har flere penge til rådighed, da både forældre og staten betaler. Du kan jo læse følgende link:  http://piopio.dk/overbetalingen-af-privatskolerne/

Det ville da være dejligt, hvis jeg ikke skulle have kontor hjemme hos mig selv.  Jeg kunne have alt mit undervisningsmateriale stående på et kontor på skolen og der ville være ordentlige mødelokaler hvor vi forbereder os og holde teammøder. Det er nok de færreste arbejdspladser der har så dårlige arbejdsfaciliteter som vi har. Det er nok utopi at tro, at vi lærer nogensinde skulle få gode arbejdsfaciliteter ude på vores arbejdsplads, men man kan vel drømme.

Når alt det er sagt, så må jeg indrømme, at jeg de sidste par år har tænkt, at jeg måske skulle finde et andet arbejde, et arbejde med faste møde tider og et mere forudsigeligt arbejde. Det er hårdt altid at skulle hører i medierne, at man ikke gør det godt nok, at man ikke arbejder nok og åbenbart hele tiden holder fri. Jeg er altid på arbejde, jeg er på en konstant jagt efter nye metoder og ideer til at bedre min undervisning, jeg bekymre mig om mine elever og kæmper for at give dem de bedste muligheder også når hjemmet ikke er der. I virkeligheden elsker jeg mit job og jeg finder alle andre jobs ufattelig kedelige. Jeg har et brændende ønske ”giv mig fred til at undervise og lad mig få en rimelig forberedelses tid til at udfører alle de opgaver der er forbundet med det, også de uforudsigelige ting som altid følger med i et job, hvor man har med mennesker at gøre ”. Så lad mig beholde min arbejdstid, den bliver brugt til fulde og mere end de 37 timer jeg får løn for.

Jeg vil også lige anbefale følgende link fra en skoleleder:

http://politiken.dk/debat/kroniken/ECE1933065/som-skoleleder-kan-jeg-ikke-kende-kls-billede/

Anmeld

3. april 2013

Polyp-vb

'En uge hvor jeg har fri når jeg kommer hjem og fri i weekenderne. Så skal alle samtaler (telefon opkald, samråd, møder mellem forældre, psykolog og pædagoger) ske inden for tidsrummet 8-16 (men selvfølgelig ikke i undervisningstiden), der vil ikke være nogen klassefester, arrangementer med teater eller musik, lejerskoler, hytteture m.m. Da alle de ting jo går ud over min ”normale” arbejdstid.' 

Lige netop sådan foregår det på den skole vi frekventerer på 9. år - dog er der masser af sociale arrangementer...som lærerne kompenseres for med afspadsering - fuldstændig som det er tilfældet på alle andre velfungerende arbejdspladser. Og ja, der vil altid være særtilfælde, hvor nogen har brug for noget ekstra...det er der også andre steder - og den klarer man så pr. konduite og efter interne regler samt funktionærlovens regler...for folk rammes også af kriser uden for folkeskolens rammer.

Sjovt nok oplever jeg jævnligt 'afhoppede' folkeskolelærere, der faktisk synes, det er hårdt at arbejde 'normalt' 8-16...for ja, vi andre arbejder jo faktisk også tit på alle mulige andre tidspunkter af døgnet lidt afhængigt af branche, årstider etc. og skal også nå at hente børn, handle etc - og når nu en meget stor del af befolkningen OPLEVER, at folkeskolelærernes arbejdstidsregler er utidssvarende, ja så ER der et problem for den gensidige forståelse og accept...måske også derfor der er skyttegravsangreb fra lærernes side, når andre opfattelser luftes.

Jeg har selv undervist og har mega stor respekt for dem, der gider og ikke mindst KAN - jeg har derimod meget lidt respekt for folkeskolelærere, der ikke kan formulere sig på korrekt dansk og især dem, der i forhold til eleverne ikke kan holde deres politiske holdninger for dem selv. Jeg så også gerne, at det blev lettere for skoleledere at komme af med inkompetente lærere, for jeg tror, det ville højne den generelle respekt for dem, der så kan og vil deres fag. Og jeg kommer altså aldrig til at se behovet for forberedelse til en sløjd/formningstime etc i forhold til dansk/matematik og sprogfag etc., hvor der skal rettes opgaver m.v. - og derfor skal der heller ikke samme forberedelsestid til.

Heldagsskolen er sikkert en rigtig god ide for de få med svære sociale problemer og manglende familiær opbakning - men det velfungerende flertal har stadig mere gavn af et rigt fritidsliv på egne præmisser og efter eget valg.   

Anmeld

4. april 2013

Turmalin-vb

Du mener, at folkeskolen ikke er en velfungerende arbejdsplads og det har du helt ret i. Lærer og elever går rundt i nedslidte faciliteter med et dårligt indeklima. På den skole hvor jeg er, falder der jævnligt loft lameller ned, så ligger de med muselort og flyder på gulvet hvor eleverne rander rundt. Vi har lige fået lavet nyt tag, men man valgte den billige løsning. Så nu kan vi, når det regner, hører vandet først løbe ned igennem det nye tag, derefter i gennem det gamle tag og så løber det ned på gulvet, så vi overalt har kar og spande stående. Andre steder er vinduerne så utætte at vandet står direkte ind gennem de manglende fugninger. For ikke at tale om rotte problemer på elevernes lege områder og ingen ordentlige arbejdspladser til lærerne.

Nu har mange af os folkeskole lærer arbejdet med andre ting end undervisning. Jeg har haft ”almindelig” arbejdstid og du må sige hvad du vil, det er så meget letter med et job fra 8-16, hvor du har fri når du kommer hjem. Sjovt nok kender jeg også rigtig mange mennesker der synes, at lærerjobbet er langt mere krævende et job end det arbejde de havde tidlige, men det er også et meget givende job. Man få mange fantastiske oplevelser i arbejdet med børn. Desværre har vi et meget høj stressniveau på arbejdspladsen og mange lærer rammes af dette (11 % af lærerne). Jeg er slet ikke uenig, med dig i at vi godt kan have en arbejdstid fra 8-16, det ville være dejligt. Men vi har brug for vores forberedelses tid. Du er nok ikke er helt klar over hvad den faktor indeholder. Det er ikke kun tid til at forberede undervisningen, der ligger en mængde andre ting i den faktor. Vi har 2 minutters forberedelses tid til hver elev pr. lektion og den bliver hurtigt brugt op når der skal rettes opgaver, forberedes individuel undervisning osv.

Nu er det heldigvis ikke en stor del af befolkningen der oplever at folkeskolelærernes arbejdstidregler der er utidssvarende. Vi har rigtig stor opbagning fra forældre, der synes at det er frygteligt at deres børn skal være på skolen så længe, at deres børn ikke vil kunne gå til alle de aktiviteter som de gør nu, hvis skolereformen bliver lavet om. I da var der en fotograf til en af vores events, som sagde at vi jo så lige så godt kan sende vores børn på kostskole og da jeg købte sprittusser i Bog og Ide sagde ekspedienten ”jer er på Jeres side, det er ikke godt for børnene at tvinge dem til at blive længer i skolen”. Jeg må også lige minde dig om, at de forsøg der har været med Heldagsskoler rundt omkring i landet ikke har vist at eleverne bliver bedre, så der burde laves flere forsøg enden man så radikalt ændre den folkeskole vi har nu ( http://uvm.dk/Om-os/Ministeriet/Kontakt/Presserum/~/UVM-DK/Content/News/Udd/Folke/2012/Nov/~/media/UVM/Filer/Udd/Folke/PDF12/121108%20Evaluering%20af%20heldagsskoler%20endelig%20rapport%20oktober%202012.ashx ). Eller http://www.b.dk/kronikker/misforstaaet-ide-om-heldagsskole

Jeg ved ikke helt hvem det er der laver skyttegravsangreb her. Jeg synes bare, at man bør have sine fakta på plads før man udtaler sig på andre faggruppers vejene og du har selvfølgelig lov til at have din mening, lige som jeg har min. Vi kan sagtens også blive enige i, at det kunne være fint om, de kollegaer der ikke yder deres, burde kunne fyres. Men jeg tager nok ikke meget fejl, når der på alle arbejdspladser er mennesker der springer over hvor gæret er lavest.

At du ikke kan se, at der er et behov for forberedelse til fag som sløjd og formning (de kreative fag), er du desværre ikke ene om. Men så kan jeg fortælle dig at de fag kræver mindst lige så meget forberedelse som de andre fag. Bordskånernes tid er forbi og de to fag er så meget mere end det. Når jeg underviser i et af de fag, så bliver der ikke bare smidt en æskefarver på bordet. Det kræver især meget forberedelse at have de fag, materialer skal afprøves, der skal laves færdige produkter inden eleverne skal producerer. Mange mennesker husker fagene for hvad de var dengang de selv gik i skole. Men hvis de gad sætte sig ned og læse formåls paragrafferne igennem om alt det vi skal nå at få eleverne igennem, kan det være at det ville ændre sig (formålsparagrafferne for sløjd (materiel design):    http://www.uvm.dk/Service/Publikationer/Publikationer/Folkeskolen/2009/Faelles-Maal-2009-Sloejd og billedkunst: http://www.uvm.dk/Service/Publikationer/Publikationer/Folkeskolen/2009/Faelles-Maal-2009-Billedkunst/Formaal-for-faget-billedkunst)

Så kan det godt være at jeg ikke sidder og retter opgaver som jeg gør det i matematik. Skønt eleverne i sløjd skal lave en produktbeskrivelse som selvfølgelig skal læses igennem og kommenteres. Men jeg har til gengæld brugt lang tid på at udtænke nye ideer og afprøve forskellige materialer, samlinger mm. Det tager lang tid, at starte et nyt projekt op, at få det udstillet og affotograferet og lagt ud til forældrene. Det er sørgeligt så lidt vi i dag vægter de mere kreative fag frem for sprogfagene. Det afspejles selvfølgelig også i vores samfund i dag, hvor alle helst skal være akademiker (masser af akademiske arbejdsløse). Problemet er bare, at vi har mindst (hvis ikke mere) brug for folk der kan tænke innovativt og kreativt (og bruge deres hænder), og det lærer befolkning ikke hvis de kun lærer dansk, mat og sprogfag.  

Jeg tror at de elever der har det svært socialt desværre ikke vil få det bedre af at have mere undervisnings tid. De har brug for lange snakke og hjælp der hvor problemerne er (i hjemmet). Problemerne hjemme forsvinder ikke fordi man bliver undervist mere af en lærer, der så ikke har tiden til at snakke med eleven bagefter (og vi får altså ikke overarbejde for de utallige samtaler vi har med sådanne elever, det hører under forberedelsestiden). Da jeg startede som skolelærer for 8 år siden blev alle timer talt op. Nå jeg havde brugt mere en 12 timer på møder med et forældre par kunne jeg få ekstra timer til flere samtaler. Det er helt fjernet nu og vi får at vide at det bare er egen tid. Tællesystem ville alle af med også KL.

Vores fagforening er gået med til at forberedelses timerne skal kunne fordeles af skolelederen (skønt en del skoleleder ikke ønsker dette) men de vil også sikre at de forberedelses timer forbliver på skolerne. Dette vil KL ikke gå med til og hvorfor ikke, fordi at de allerede har skrevet store besparelser ind på dette område i den kommende finanslov. Så hele Heldagsskole planen handler ikke om at lave en god skole, det handler om at sparre. Hvis man kigger lidt på vores naboland Tyskland, så har de der indført heldags skoler mange steder, men det var ikke som en spareøvelse. Der blev lagt mange millioner af til, at gennemfører sådan en radikal ændring af deres skolesystem og det kan ikke gøres uden.

Jeg er helt enig i din sidste sætning og jeg håber, at mine elever fortsat vil kunne gå til alle de fritidsaktiviteter som de gør nu.

Anmeld

8. april 2013

Jeamie-vb

Ser ud til vi tager en uge mere smile... Hvordan ser det ud for jer alle ? Både forældre og lærer....... 

Anmeld

22. april 2013

rikke80-vb

jeg er meget frustret da jeg har 3 børn der er ramt af lockouten. Jeg har en depression og har svært ved at magte dagligdagen selv da der ikke var lockout så det er svært lige pludselig at have 3 børn hjemme konstant og det ødelægger min rytme. Jeg er begyndt på lidt hjemme undervisning især for den lille da jeg mener at der ikke skal gå så langtid uden undervisning.

Jeg håber snart at de bliver enige om en god løsning for alle parter. men tvivler på at det bliver inden den 1 maj.

Anmeld

22. april 2013

Turmalin-vb

rikke80 SKREV:

jeg er meget frustret da jeg har 3 børn der er ramt af lockouten. Jeg har en depression og har svært ved at magte dagligdagen selv da der ikke var lockout så det er svært lige pludselig at have 3 børn hjemme konstant og det ødelægger min rytme. Jeg er begyndt på lidt hjemme undervisning især for den lille da jeg mener at der ikke skal gå så langtid uden undervisning.

Jeg håber snart at de bliver enige om en god løsning for alle parter. men tvivler på at det bliver inden den 1 maj.

Hej Rikke

Du skulle vel ikke bo i nærheden af Ørestad (København, Valby området) for så kan jeg måske hjælpe dig? Vi må jo hjælpe hinanden.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.