Hej Louisess
Man kan mene hvad man vil om abort, men jeg synes det er et tegn på velovervejethed at man stopper op og tænker over om en så stor omvæltning i ens liv nu også er det rigtige.
Jeg blev mor for 6 måneder siden, dette helt planlagt og efter 2 års forsøg samt fertilitetsbehandling, så for mig var der ingen tvivl om hvorvidt jeg var klar, således kunne jeg ALDRIG finde på at få en abort, men derfor har jeg alligevel stor forståelse for hvis andre vælger det, da det jo i bund og grund handler om hvorvidt det ufødte barn får et godt liv hos jer - og det afhænger jo af om I er klar til at lave de forandringer det kræver.
De positive ting ved at få et barn er jo oplagte. Babyer er søde, og det er et mirakel at få lov til at følge et barns opvækst og oppleve ubetinget kærlighed til et andet menneske. Når det er sagt er der selvfølgelig også det faktum at intet bliver det samme igen - alt vil ændre sig. Man suser ikke bare lige spontant i byen eller ud til venner, det tager lang tid at komme ud af døren fordi baby skal pakkes og babys ting(!), og må baby komme med hvor I skal hen, eller skal I have barnepige...? Jeg har et nemt barn, men alligevel kræver det meget opmærksomhed, hun vil gerne underholdes og leges med. Så er der nattesøvnen, som ikke bliver den samme igen. De første par måneder skal baby have mad flere gange hver nat, og uanset hvor mange gange man har været oppe, så vågner baby næste morgen og kræver opmærksomhed. Der er det uvurderligt at være 2, ellers kommer du ikke til at sove igennem før der er gået 1-2 år...
Når alt dette er sagt, så er det jo alligevel verdens bedste oplevelse, som jeg på ingen måde fortryder. Det er det hele værd! Der er så mange glædelige oplevelser, første smil, første grin, første gang de vender sig fra ryg til mave/mave til ryg. Samværet og den respons man får fra baby. Man kan ikke undgå at blive glad når baby smiler eller griner!
Jeg kender en, som blev gravid med PCO, hun valgte at få barnet efter samme overvejlser som dig (det var en fælles beslutning med hendes partner), og har ikke fortrudt! De var ellers ikke klar, men greb chancen da den bød sig.
Du må gøre op med dig selv, om du 'tør' give chancen fra dig. Hvordan havde du det sidste gang du fik en abort, kan du klare det igen? Hvordan ville du have det hvis du aldrig mere bliver gravid, selvom du måske ønsker det? Og hvordan har din kæreste det med disse overvejelser?
Det er en rigtig svær beslutning du står med - og jeg svarer sent, så måske er beslutningen allerede taget... Jeg håber I finder frem til at vælge det, der er rigtigt for jer!