Rhesus negativ

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. august 2012

Janni-Martina-vb

Så er det derfor de ikke har spurgt dig.

Det sker kun for kvinder der er rhesus negativ.

Hvis du som kvinde er R-neg så vil de spørge om far er R-neg eller R-pos.

Hvis farmanden er R-neg, så er det ligemeget for så vil baby også blive neg. og det er der ingen problemer i.

Hvis farmand er R-pos, så er det der er chance for at barn både kan være neg. og pos. og derfor skal de tage nogle tests for at finde ud af det.

Hvis baby så er pos. så er det der kan opstå et problem, og derfor får den R-neg mor en sprøjte.

Hvis mor er R-pos. så er der ikke noget problem, og de vil derfor ikke spørge til fars blodtype :)

Håber ikke det blev alt for forvirrende. :)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. august 2012

tipa2-vb

Vil lige sige jeg også er i den situation, og der er altså sket ændringer siden det indlæg fra 2009 af sundhedsplejersken...

Jeg fik en pige i 2007, men da vi begge er R. negativ blev der intet gjort, hvilket de holdte øje med ved at tjekke antistoffer i blodet ved lægen.

Men da jeg er gravid igen (termin d. 24.8.2012) og denne gang venter et positivt barn ( fandt de gennem ny blodprøve frem til barnets blodtype) det er siden 2010 blevet ændret så man i uge 29 skal have en rhesusimmunisering, en vaccine for at antistofferne ikke kommer, hvis der skulle - mod forventning trænge blod fra barnet og over i moderen under graviditet eller fødsel.

Jeg skal have den igen lige efter fødslen, og skal selv minde dem på det :/, håber da jeg husker midt i det hele.

Iøvrigt er det ikke noget stik man skal være nervøs for, det gør ikke ondt, jeg bad om at få det på det 'fede' stykke ved ballen/lænden, skulle side i venteværelset i 30 min. for at sikre at jeg ikke blev skidt tilpas af den, men jeg var kun lidt øm efter stikket næste morgen. Og det foregår ved jordemoderen ;)

Pøj pøj Tipa2 termin 24.8

Anmeld

7. august 2012

Graversen-vb

Hejsa

Jeg er selv resus negativ og født en dejlig søn her i maj 2012 som var resus positiv.

Det er kun hvis dit bar er resus positiv at du skal have stik.

Jeg var selv bekymret fordi jeg havde læst en masse på nettet. Men du har intet at være bekymret for. Jeg fik sprøjte under gaviditeten ( uge 28/29) og igen lige efter fødslen. Hverken du eller barnet kan tage skade af at du er resus negativ og barnet er resus positiv - der er så meget tjek på det i dag.

Så vær du bare helt rolig - jeg har 3 andre veninder som også er resusnegativ og har født positive børn - helt uden problemer.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.