virgil SKREV:
Forstår ikke helt den her indstilling...
Jeg kan godt forstå, at det ikke er sjovt at få taget de her tests, men tænk engang så priviligerede vi er, at vi lever i et samfund hvor der er sat midler af til at vi kan få tjekket sådan nogle ting... gratis...!!!
Det med at folk ikke gennemfører kan personligt sætte mit pis helt vildt i kog, både fordi det er uansvarligt overfor én selv (men det kan folk jo så selv bestemme), men også overfor barnet, der ikke kan bestemme i den situation. Derudover koster det en hel del at have et system kørende hvor nogle dukker op som det passer dem, og jeg forstår virkelig ikke, at man ikke gennemfører de her ting, bare fordi det er ubekvemt et par timer.
Synes det er sejt, at du gennemførte første gang, og jeg kan forstå du ikke synes det gav mening anden gang, fordi det alligevel er op til fødslen, men nu hvor det alligevel er besluttet at du skal have det gjort synes jeg du skal tage en pude i hånden, et par blade eller en bog i tasken og så nyde at ungerne er ude af øje (og måske sind?) og allervigtigst sætte pris på et fantastisk sundhedssystem, som det virkelig kræver mange ressourcer at få til at køre som det gør. Der er nok mange andre steder i verden, at det ikke havde været muligt at få udført sådan en test så nemt eller gratis som her.
Jeg er enig så langt, at vi har et velfærdssystem, der gør meget for os, og som vi kvit og frit kan benytte os af.
Jeg er gastric bypasset for to år siden, venter mit første barn, og havde en mor der havde diabetes to.
Jeg har tabt mig omkring 75 kg, og er helt normalt vægtig nu, også inden jeg blev gravid.
Fordi jeg er GBY'er, så skal jeg følges i hoved og røv, dvs. at jeg indtil min 26. graviditetsuge, blev scannet hver 4 uge, skulle tale med fødselslæge samt en diabeteslæge. Herefter er det så nu hver 2. uge jeg skal møllen igennem.
Derudover skal jeg hver uge måle mit blodsukker på fastende hjerte, samt 1.5 time efter de tre hovedmåltider 2 gange om ugen, og den bog skal jeg pænt tage med hver gang jeg skal til undersøgelse.
Lægerne kan ikke lave en glukose belastning på mig, fordi jeg ikke kan tåle sukkeret, og fordi jeg ikke optager mad på samme måde mere, så vil testen heller ikke kunne bruges til en skid. Men fordi min mor havde diabetes, så har jeg 40% chance for at få det.
Derudover får jeg taget blodprøver ca. 4 dage før hver tur på sygehuset, for at måle mit langtidsblodsukker.
Hver gang jeg er forbi svangreambulatoriet til de her undersøgelser, så går der mellem 1.5 og 3 timer med det. Det er simpelthen ikke i orden, at man ikke kan koordinere tiderne mellem de to læger og scanningssygeplejersken.
Sidste gang jeg var derinde, var der en afløser på for diabeteslægen, og han sagde direkte, at der ingen grund var til at jeg kom hos dem, for når man kigger på mit langtidsblodsukker, som er den der ville sladre, så ligger den så stabil og fin, og han synes det var spild af min og deres tid at jeg kom der hver gang, men det er jo ikke ham der bestemmer så derfor gav han mig en ny tid, dog først efter 4 uger.
Samme læge sagde også, at jeg ikke har 40% chance for at udvikle diabetes, netop fordi jeg har tabt mig og dermed ikke har den øgede faktor. Han mente ikke jeg var mere disponeret end andre mennesker i almindelighed!!
Så på den ene måde synes jeg det er i orden, at man skal tjekkes og vide at alt er som det skal være, men det kan altså også blive for meget. Man siger at graviditet ikke er en sygdom, men det bliver det lidt når man skal rende så ofte om jeg skal.