Min søn fyldte 7 år i tirsdags og havde i den anledning drengene fra sin klasse med hjemme og fejre dagen. De var 14 børn i alt. Min mand og jeg hentede børnene direkte fra skole. Alt gik galt lige fra starten - synes jeg...
Da vi skulle følges hjem hele banden, var der en gruppe drenge, der troede, det gjaldt om at komme meget hurtigt og først hjem. Hold fast, de løb stærkt... vi var næsten halvvejs hjemme, inden min mand fik dem løbet op og dirigeret dem tilbage igen for at følges med de andre.
Inden gaverne var givet til min søn, var der min. 3 børn, der havde grædt deres salte tårer pga. en voldsom dreng, der fornøjede sig med både at give skaller, sparke og slå ud efter de andre med en prober næve.
Spise boller- og kageceremonien var den værste. Ungerne teede sig som vilde dyr... helt seriøst var der ikke meget til forskel for dette selskab til en zoologisk have. Der var en drenge, der morede sig med at få sodavand op igennem sugerøret og puste det ud igennem næsen... uden ret meget succes... i hvert fald endte det meste ud over ham selv - og de andre, som også skulle gøre ham tricket efter. Det hele endte selvfølgelig med, at der lå sodavand ud over hele bordet og i kagen.
På et tidspunkt var der en dreng, der slog så stor en bøvs, at selv en havnearbejder ikke ville have kunnet gøre ham kunsten efter. Der bredte sig en liflig duft af slagter i hele rummet... føj! Der var få der grinede, fordi de fleste havde travlt med at sidde med åben mund og polypper af bare forbavselse.
En anden dreng havde fået lavet sig en sø af sodavand på sin tallerken, og det behagede ham åbenbart ikke. I hvert fald tog han i et ubevågent øjeblik... (ja, han troede, han var uden opsyn, men mutter her havde heldigvis øjnene med sig)... for pludselsig tog han sin tallerken op i hænderne og skulle lige til at liste sig til at kippe indholdet af tallerkenen ned på gulvet. Jeg fór op som en raket og råbte vildt og blodigt til ham: 'Det dér skal du ikke engang TÆNKE på at gøre!!!!', Han fik sig et chok, så jeg har på fornemmelsen, at han aldrig tænker på at gøre det igen.
Da min søn skulle have sin fødselsdagssang, skreg og teede ungerne sig som vilde dyr. Jeg måtte stoppe sangen, og min søn, som ellers ikke er til at bringe ud af fatning, begyndte at hyle, fordi han ikke måtte få sin sang - den fik han først, da ungerne havde fået deres sangundervisning.
Så skulle vi på skattejagt. Den var vi lige ved at droppe allerede efter første post. Der var ikke andet end ævl og kævl og utilfredshed. Det lykkedes ham den voldelige dreng at få min. 6 andre børn til at græde af flere omgange. Han var godt nok hård ved dem.
At børn larmer, roder, griser etc. tager man selvfølgelig med, når man holder fødselsdag. Det er man jo indstillet på, men at de er næbbede og svarer en voksen, de ikke kender på en flabet måde... ej, der står jeg altså af.
Jeg arbejder med børn til dagligt, men har aldrig nogensinde været ude for værre børn, end dem jeg havde med hjemme til min søns fødselsdag. Jeg havde en samtale med min søn, der gik ud på, at jeg godt nok ikke håbede, at han opførte sig på samme måde, når han var ude. Det drejede sig om 4 børn, der teede sig som sindssyge, mens de andre blot var medløbere.
Nu er det, jeg godt kunne tænke mig at høre, om det er mig, der er for sippet? Er det her vand i fht., hvordan I andre oplever jeres børnefødselsdage?