Perfekt familiehund?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.178 visninger
10 svar
0 synes godt om
16. januar 2012

Webredaktøren-vb

Inspireret af Heidis tråd, vil jeg lige høre, hvilke hunderacer I har erfaring med som familiehund... i en familie med to spræske børn, der dog forlængst er vokset fra babyalderen.

Kriterierne er, at den ikke må være for stor, da vi bor i lejlighed...  unsure

Den skal altså være relativt lille, men ikke et hidsigt skarn, der gør hver gang, der er nogen i opgangen, der kommer hjem... nogle ideer til rolige børnevenlige racer?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. januar 2012

Jeamie-vb

Ja det indskrænkede jo valgmulighederne en del smile. Nu har jeg / og stadig gør, arbejdet en del med hunde og kan faktisk (ikke grine endnu ) anbefale Pekingeseren. Men den slags der ikke har udstående øjne og næsen mast ind så de både har svamp og åndedrætsvanskeligheder... Bliver skide dyrt i dyrlægeregning.... 

meeeen, oprindelig var racen en større hund, så den har en stor hunds hjerte og mod. En Kejser syntes det var en så fanstatisk race, loyal, rolig og omgængelig at han straks sørgede for at racen blev avlet mindre - så den kunne ligge i hans kimono ærmer. Pynte, rolige, selskabelige men så loyale at de vil tjene deres ejer. Sagnet siger også at en løve og en abe forelskede sig i hinanden og deraf kom der en 'hellig' lille hund. Måske også en af grundene til kejseren faldt for den wink.

Den oprindelige historie er selvfølgelig meget længere og mere farverig, men tænker dette rækker for nu smile.

De kræver ikke det store i gåture. Skal kæmmes et par gange om ugen. Fælder meget lidt. 

Alle hunde kan gø og larme, men denne er ikke primært avlet til rottefænger eller oprindelig en vagt / jagthund med disse instinkter, de er lavet til pynt og ro.

Jeg har selv 3 smile. Og en labrador, som naturligvis er den primære familie hund. Men denne lille race  har overrasket mig en del. Hvad de finder sig i og hvor loyale de egentlig er. 

Hos alle racer er der jo altid undtagelser og hvor ders miljø kan ha indflydelse på deres væremåde.

Mit forslag er faktisk at find en hundeadfærdsklinik (næsten altid hos dyrlæger) og tag en snak med dem og hvad i ønsker og hvordan jeres familie er, så kan de hjælpe, og evt forklare jer om diverse udfordringer ved en evt ønske hund. 

Held og lykke smile

Anmeld

16. januar 2012

Jeamie-vb

Webredaktøren SKREV:

Inspireret af Heidis tråd, vil jeg lige høre, hvilke hunderacer I har erfaring med som familiehund... i en familie med to spræske børn, der dog forlængst er vokset fra babyalderen.

Kriterierne er, at den ikke må være for stor, da vi bor i lejlighed...  unsure

Den skal altså være relativt lille, men ikke et hidsigt skarn, der gør hver gang, der er nogen i opgangen, der kommer hjem... nogle ideer til rolige børnevenlige racer?

Anmeld

17. januar 2012

maiken77-vb

En cavalier king charles spaniel er en fantastisk familihundo-klapperi

Anmeld

17. januar 2012

Heidi Nielsen-vb

Ja jeg er enig med Maiken77....

en cavalier king charles spaniel er en god familiehund. Den er lille, rolig, lærenem og vil gøre alt for at behage sine ejere......

Anmeld

17. januar 2012

als-vb

en corgi er så nuttet. og grim og på mange måder en dejlig hund, uden at være alt for lille men heller ikke alt for stor. Det er den lille af hundene fra Dharma & Greg hvis du har set den serie. Fåes både i en langhåret og en korthåret udgave.

Anmeld

17. januar 2012

Spunk-vb

Det kommer jo helt an på jeres temperament. Vi har en labrador og du finder næppe en flinkere hund med børn, men den er jo nok for stor. Hvis de overhovedet findes i danmark var en labradoodle måske noget - det siges også at de ikke fælder så meget, hvilket er tilfældet med vores monster derhjemme.

Personligt kan jeg rigtig godt lide beagler. De er ikke så store, men har ikke den der 'lille-hund' personlig som jeg ikke bryder mig om. Til gengæld er det jo en jagthund som skal motioneres meget, og det siges at de nemt får adfærdsproblemer og splitter alting ad hvis de ikke motioneres nok.

Det bedste råd er at låne en hundebog og læse grundigt i den - og ikke vælge efter udseendet.

Anmeld

17. januar 2012

als-vb

gipote.dk er en god hjemmeside hvor man kan læse om temperament, aktivitetsniveau, pelspleje osv. Så tjek den ud. man kan læse mest under racehunde, der er alle specifikationerne.

Anmeld

17. januar 2012

Jeamie-vb

Den ène af mine Pekingesere. Bailey.

Anmeld

17. januar 2012

Jeamie-vb

Vi havde indtil for nylig også, den omtalte, Corgi smile.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.