Spørgsmål angående NF scanning...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.034 visninger
8 svar
0 synes godt om
8. september 2009

Dictes mor

Nu har jeg læst om alle I andres nakkefoldsscanninger, og I nævner alle nogle tal osv.

Hvad er det for nogle tal, og hvad betyder de? Hvad er godt og hvad er skidt?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. september 2009

DianaMalou

de tal betyder om barnet kan have det der Ds den der såkaldte mogolisme eller hvad det hedder .. hvis den er omkring 1:300 og under så er det sårligt så er risikoen større hvis det er over så skulle risikoen være mindre . men håber da at er normalt når du skal NF scanning søde

Anmeld

8. september 2009

Henriette72

Hejsa

Jeg var til NF i går og fik følgende af vide:

De tager tallene fra NF + blodprøverne + din alder (det er en faktor. Den faktor er dårligere hvis man er over 35 som mig) og lægger dem sammen. Hvis tallene til sammen giver 300 eller derunder vil man blive tilbudt en moderkage biopsi eller fostervandsprøve.

Jeg ved ikk hvordan tallene for blodprøverne er, men fik af vide at en nakkefold under 2,5 mm var fin (det var Holbæk sygehus).

Håber det hjalp lidt

Knus
Henriette

Anmeld

8. september 2009

Karo

Som de andre så rigtigt skriver skal det tal du får ud af scanning (sammenlignet med blodprøven og din alder) helst være over 300.

Det tallet betyder er hvor stor chance der er for at dit barn har downs syndrom. Mit hed 1:132 og det betyder at hvis jeg fik 132 børn ville det ene have downs. Selv om det virker som ok odds bliver det betragtet som en stor risiko. Normalt ligger tallene dog meget højere. Men Marcus hed der 1:17000 så der var ikke den store risiko.

Jeg er sikker på at din scanning nok skal gå fint og at du får et stort flot tal ud af scanningen. Og så skal du bare nyde at du får lov til at se den lille purk.

Knus Katja

Anmeld

8. september 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
De tager en blødprøve omkring uge 10, som oftest hos lægen. Derudover tager man en nakkefoldsscanning. En normal sund nakkefold er under 2 mm. HVis den er over, så beregner de risikoen for downs. Derudover, kan man se andre ting på nakkefoldsscanning, men det er kromosomfejl alle sammen. - Resten er på md scanning man kan se det.

HVis du har en større nakkefold end under 2 mm, så laver de en risiko beregning og ser på din blodprøve, og sammenholder de ting de ser. Dette kaldes en double test.

Hvis du har 1:250 for at den ikke er 100% fin, så bliver du tilbudt en moderkagebiopsi, hvor du helt præcis får atvide om den er syg og hvad den fejler.

Herefter tager du stilling til om du vil beholde den eller om du vil sige farvel. hVis du vil sige farvel, skal du søge om muligheden for sen abort. Ansøgningen bliver faxet til etisk råd og de tager stilling.
Du får svaret så hurtigt som muligt og herefter, så er det så det.

MEN - Alt det andet sker 1 ud af 1000 gange i danmark. Så det er en meget meget lille risiko.
Langt langt de fleste (altså 999 stykker) får et tal der er ret pænt og slet der er slet ikke noget galt.

Men det er en god undersøgelse at få og det gælder om at få så HØJT et tal som muligt.

held og lykke!!

Anmeld

8. september 2009

Valle81

Nu har jeg læst om alle I andres nakkefoldsscanninger, og I nævner alle nogle tal osv.

Hvad er det for nogle tal, og hvad betyder de? Hvad er godt og hvad er skidt?

Hejsa,

Kan godt forstå du spøger:0) En graviditet kan være en jungle i sig selv med alle de tal, prøver osv:0)

Jeg var til nakkefold igår.

Som Zafir skriver så bliver oplysninger fra den blodprøve du får taget hos lægen omkring uge 10 lagt ind i et computer system, sammen med oplysniger fra nakkefoldscanningen. De oplysninger hun tastede ind ved mig igår var:0)

Nakkefold: den blev målt til 1,8-2,0 mm
Havde hun set to ben, to arme, en væskefyldt mavesæk, en væskefyldt blære.
Hovedmål
Længde på baby fra hoved til hale
Min alder og noget mere.

Alle disse oplysninger lægger den sammen og regner på og så kommer den med det der tal. Mit var 1:15454. Det vil sige, at chancen er 1 til 15454 for at jeg vil få at barn med downsyndrom. Derfor er der meget lille sandsynlighed for at dette vil ske.

Er tallet under 300, så er det knap så godt og man vil blive tilbudt en moderkagebiopsi, så man får 100% vished over om barnet kan være sygt eller ej. Over 300 så anses sansynligheden for meget lille:0)

Håber dette kunne hjælpe lidt

Christina

Anmeld

8. september 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
synes det er meget vigtigt at pointere det er en risikovurdering!!! Dvs. du får intet resultat med 100% sikkerhed, uanset om du får et højt eller lavt risikotal...

De måler tykkelse på nakkefolden (på baby), da det er kendt at fostre/babyer med Downs Syndrom har væske i nakkefolden, og derfor er den tykkere end hos fostre/børn uden DS. Som andre også har skrevet bliver denne scanning sammenholdt med blodprøver fra moderen - disse blodprøver er også udvalgt alt efter hvilket kendskab man har til koncentrationer ved forekomst af DS og uden.

Det er forskelligt fra fødested til fødested hvilket risikotal er "grænsen" for hvornår de tilbyder fosterdiagnostik (moderkagebiopsi og fostervandsprøve). De fleste steder tilbydes det hvis risikotallet er lavere end 1:350, men det er den gravides eget valg om hun ønsket at få foretaget fosterdiagnostik.

Tallet betyder i al sin enkelthed hvor stor risikoen for forekomst af Ds, er... Hvis du får et tal der hedder 1:10.000 vil ét ud af 10.000 børn have DS (dvs. meget lille risiko).
De leder også efter andre kromosomfejl som har tilsvarende tegn så tidligt i graviditeten.

Hvis fosterdiagnostikken viser forekomst af DS er det en sikker diagnose, og moderen skal herefter træffe endnu et valg - om graviditeten skal termineres eller fortsættes. Der vil være både læger, sygeplejersker, psykologer og præster at søge råd og trøst hos og drøfte beslutningen med, inden den endeligt træffes.

Håber du fik alle de svar du ledte efter i mit, noget lange, indlæg ellers er du velkommen til at skrive!

knus Caroline 15+4

Anmeld

9. september 2009

BabyTosset

Jeg vil ikke gentage, hvad de andre så rigtigt har skrevet, men blot tilføje et par ting jeg fik at vide til min nakkefoldsscanning i dag:

1. At risikovurderingen "kun" er 90% sikker (jeg fik både taget blodprøve, kaldt en Doubletest, og foretaget scanning)

2. At har baby et næseben, så er chancen for Down Syndrom lille, da de færreste børn med Down Syndrom har dette.

Håber det hjalp en smule

Knus Pia 13+3

Anmeld

9. september 2009

Dictes mor

Tak allesammen. Jeg er lidt mere rolig med scanningen imorgen, når nu jeg ved lidt mere om det hele. Der er så mange ting, man skal vide, og så er det jo rart at have alle jer til at hjælpe

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.