Smider I mad væk?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. oktober 2011

Det er stadig mig-vb

Efter ungerne er begyndt i madskolen, smider vi ikke ret meget ud - de får jo morgenmad, frokost og eftermiddagsmad på skolen, hvilket vil sige at jeg stort set aldrig har pålæg og brød i huset - som var noget af det vi smed mest ud af.... Og mht aftensmaden er det sjældent der er noget tilbage, jeg er ret god til at lave den mængde jeg ved vi spiser, og fordi vi ikke har brød (andet end i fryseren) og pålæg, så er det mest frugt og grønt vi har, og det spiser de også op... Men vi har været MEGET slemme til at smide ud, og fordi vi er 6 i husstanden, så er det meget sjældent rester fra aftensbordet kan blive til noget som helst dagen efter - vi er simpelthen for mange, og så røg det ofte i skraldespanden - ellers åd jeg det og blev MEGA fed! Så jo, vi er blevet ret gode, men det er ikke sådan bevidst, det ER bare sådan, fordi ungerne får de fleste måltider ude....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. oktober 2011

Laurie-vb

Det er meget sjældent, det sker... resterne genbruges jo.

Anmeld

20. oktober 2011

k11923-vb

kongster skrev:
Jeg synes egentlig ikke 57 kg mad om året virker som meget for en familie på 4. Det svarer jo til lidt over et kilo om ugen, hvilket er omkring 150 g om dagen. Det svarer sikkert ca til vores spild i form af madrester på tallerkner, en lille rest ris, to endeskiver brød etc. Hvordan hænger det sammen med at det er 10.000 kr om året? Det giver en kilopris på 175 kr på det mad der smides ud. Det lyder af RIGTIG meget. Jeg tror de færreste smider oksemørbradder og kaviar ud, så hvordan kommer det så højt op? Det er ikke for at angribe, men jeg kan ikke rigtig få tallene til at hænge sammen.[/quote Det er 57kg PER PERSON]

Anmeld

20. oktober 2011

k11923-vb

Der er for mange, der automatisk smider mælk ud, når det er over datoen, kasserer hele salathovedet fordi de yderste blade er brune, o.s.v. Krisen har hjulpet lidt. Jeg har ladet mig fortælle, at Kohberg har tre lastbiler færre til at køre brød ud nu - simpelthen fordi folk spiser op :-)

Anmeld

20. oktober 2011

Laurie-vb

Liige netop. Man skal mærke, om maden ikke kan bruges mere... til gengæld sker det, at mælken bliver dårlig INDEN dato. Så skal man ikke bare gå efter datoen...

Anmeld

25. oktober 2011

Bebsen2012-vb

Vi smider ALDRIG mad væk, medmindre det yderst sjældent er blevet dårligt. Hvis børnene har rester på tallerkenen, hvilket er meget sjældent, da de er opdraget til kun at tage det, de kan spise, så ryger det ud til hunden eller hønsene. Og hønsene har vi simpelthen anskaffet for at få gratis æg og få spist vores køkkenaffald (bortset fra gulerod og rå kartoffel, som ikke er et hit). Næste sommer vil jeg have en hane, for så kan vi også få kyllinger og suppehøner. Jeg laver tit mad til to dage og ellers laver jeg mad, så eventuelle rester fra dagen før kan indgå som tilbehør eller direkte i retten. Det er ikke bare for at være sparsommelig, men fordi vi synes alt andet er madsvineri, og der er brugt unødig energi med deraf følgende miljøbelastninger på noget, som ikke bliver spist. Jeg vil tro vi smider under et kilo ud om måneden og det er som sagt kun det, som en sjælden gang imellem er blevet dårligt (muggen brød f.eks.). Har jeg købt for meget mælk/fløde/creme fraiche og lign. til, at vi kan nå at bruge det, så ryger det i fryseren og selvom det så skiller, når det tør op, så kan det sagtens indgå i brød eller madlavningen. Vi dyrker en del grønt og frugt selv og har et madbudget på omkring 2000 kr. om måneden for to børn og to voksne og vi sparer IKKE på noget, vi handler bare rigtigt ind og har et stort spisekammer, så vi har mulighed for at købe stort ind, hvis der er 10 dåser et eller andet på tilbud ;-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.