Vi smider ALDRIG mad væk, medmindre det yderst sjældent er blevet dårligt.
Hvis børnene har rester på tallerkenen, hvilket er meget sjældent, da de er opdraget til kun at tage det, de kan spise, så ryger det ud til hunden eller hønsene. Og hønsene har vi simpelthen anskaffet for at få gratis æg og få spist vores køkkenaffald (bortset fra gulerod og rå kartoffel, som ikke er et hit). Næste sommer vil jeg have en hane, for så kan vi også få kyllinger og suppehøner.
Jeg laver tit mad til to dage og ellers laver jeg mad, så eventuelle rester fra dagen før kan indgå som tilbehør eller direkte i retten.
Det er ikke bare for at være sparsommelig, men fordi vi synes alt andet er madsvineri, og der er brugt unødig energi med deraf følgende miljøbelastninger på noget, som ikke bliver spist.
Jeg vil tro vi smider under et kilo ud om måneden og det er som sagt kun det, som en sjælden gang imellem er blevet dårligt (muggen brød f.eks.).
Har jeg købt for meget mælk/fløde/creme fraiche og lign. til, at vi kan nå at bruge det, så ryger det i fryseren og selvom det så skiller, når det tør op, så kan det sagtens indgå i brød eller madlavningen.
Vi dyrker en del grønt og frugt selv og har et madbudget på omkring 2000 kr. om måneden for to børn og to voksne og vi sparer IKKE på noget, vi handler bare rigtigt ind og har et stort spisekammer, så vi har mulighed for at købe stort ind, hvis der er 10 dåser et eller andet på tilbud ;-)
Anmeld