Smider I mad væk?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.042 visninger
15 svar
0 synes godt om
15. oktober 2011

kongster-vb

Fra tid til anden er der artikler i aviser om folks madspild. Jeg kan ikke huske hvor meget mad det er alle danskere smider ud årligt, men det er ret meget. Jeg er opdraget med at man ikke smider mad ud hvis det kan undgås og netop her til aften er jeg i gang med 'ryd op i køleskabet' aftensmad, som består af mørbradbøffer med løg og cherrytomater, stegte porrer med stegte ris samt et opvarmet blomkål fra i går. Det var lige hvad der var i køleskabet og som trænger til at blive brugt. Jeg vil tro vi smider omkring et kilo mad ud om ugen, i form af rester fra tallerknerne og pålæg, som ikke bliver brugt. Hver søndag rydder jeg køleskabet for især pålægsrester og halve glas med pesto, salsa og den slags. Generelt prøver jeg at minimere spildet og har vi meget pålæg i køleskabet, der trænger til at blive spist, får vi rugbrødsmadder til aftensmad. Rester af fløde, yogurt etc bliver brugt til bagning. Har I en politik for madspild eller er det slet ikke noget I tænker over?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. oktober 2011

MetteNB-vb

Vi har som sådan íkke nogen politik for madspild. Jeg forsøger, at tilberede mængder, så der ikke går ret meget til spilde. Køber jeg en halv stor steg, deler jeg den i to etc. Her kan der godt blive serveret biksemad o.l. af rester, men det sker også, der ryger ud. Jeg har ikke et godt gæt på, hvor meget vi smider ud, men klart for meget. Pålæg har vi nærmest et bestemt lager af, så det meste af det, der åbnes, bliver brugt. Drengene har bestemte favoritter.

Anmeld

15. oktober 2011

desirefinck-vb

Det er ikke ret meget mad vi smider væk, det skulle lige være hvis der kommer mug på brød eller frugt og grøn bliver råddent, det oplever jeg desværre tit brød og frugt bliver fra netto. Men ellers fryser jeg gerne rester ned hvis det ikke bliver spist til senere brug til biksemad. Selv mælk kan jeg godt bruge til mig selv hvis det er gået nogle dage over dato, det er jeg ikke så forsigtigt med, jeg har til dato aldrig blevet dårlig af det.

Anmeld

16. oktober 2011

Frede-vb

Jeg har været slem til at smide meget mad ud, men er blevet meget bedre til at bruge resterne. Da jeg var ung, kunne jeg slet ikke finde på at gemme mad fra tiloversblevne retter fra dagen før til næste dag, men det lærte jeg så med årene. Nu kan jeg godt se fidusen i næste dag at have noget, man lige kan varme i mikrobølgeovnen fra aftenen før. Mange af mine kollegaer har tit aftensmad med som frokost, og det er lidt sjovt at se, hvad de forskellige spiser. Vi laver altid en madplan for nogle dage af gangen, og så handler vi ind, så det passer med mad til disse dage, og på den måde undgår man tit at smide for meget mad ud.

Anmeld

16. oktober 2011

Titte-vb

Vi er blevet mere opmærksomme på at bruge det vi har, istedet for at smide for meget mad ud. Det kan man altså spare en del penge på i den lange ende. Vi bruger resterne til at lave noget nyt med, fx en rest kød fra madpandekager bliver til topping på en pizza, et par skiver kød bliver skåret i tern til biksemad, og er der meget pålæg, ja så bliver det til at par ugentlige dage med rugbrød til aftensmad..

Anmeld

16. oktober 2011

Johannamor-vb

Jeg er også opdraget med at man ikke smider mad væk. Så jeg prøver at købe det ind, vi har brug for - og gemme de fleste rester, så de kan bruges senere. I går havde vi gæster og fik ovnstegt kylling, ovnstegte kartoffelbåde og coleslaw til aften. Til frokost grillede vi pølser i skoven. Og i dag skal vi have rester af begge dele. Jeg må indrømme, at vi jævnligt må smide grønsager ud, fordi jeg finder det vigtigt, at vi har nok - og 'nok' desværre har det med at blive så meget, at vi ikke når at spise det op, fx når madplanen bliver lavet om, eller hvis vi køber en selleriknold og i første omgang kun har brug for halvdelen. Men vi prøver...

Anmeld

16. oktober 2011

Stop Spild Af Mad-vb

Kære Alle, Hvor er det godt at høre, at mange af jer har fokus på madspild! Det er vi meget glade for. Grunden til at der er så meget fokus på madspild i aviserne, er bl.a. pga. vores store indsats - vi er en frivillig forbrugerorganisation, som kæmper mod madspild og har sat fokus på madspild siden 2008. Vi hedder Stop Spild Af Mad (prøv at google os) og vi har bl.a. udgivet en reste-kogebog (som hedder 'Stop spild af mad') med bl.a. top-kokke Camilla Plum og Thomas Rode. Man kan låne bogen på alle landets biblioteker. Her er nogle skræmmende tal på madspild (og der er mere på vores hjemmeside stopspildafmad.dk): Årlig madspild per person i forhold til husstandens størrelse: Husstand med 1 person: 98,8 kilo Husstand med 2 personer: 65 kilo Husstand med 3 personer: 67,6 kilo Husstand med 4 personer: 57,2 kilo Husstand med 5 personer: 46,8 kilo Husstand med 6 personer og derudover: 52 kilo Og mere her: Madspild koster danske husholdninger 16 milliarder kroner om året. En gennemsnitlig dansk familie med 2 voksne og 2 børn smider mad ud for 10.000 kroner om året. Det svarer til 20% af deres samlede udgifter til mad. Det er tankevækkende ikke? Man tror ikke, at man gør en forskel ved at gemme madresterne - med det gør man. Opbrug og mindre madspild er in - brug-og-smid-væk er yt. Man gør en forskel ved ikke at smide god mad ud. KH Stop Spild Af Mad

Anmeld

16. oktober 2011

Spunk-vb

Ja, det må jeg desværre indrømme at vi gør. Men vi er blevet langt bedre. Jeg gør mig stor umage for at fryse halvdelen af rugbrøddet og pålægget så snart vi kommer hjem fra indkøb, for det ved jeg at vi ikke når at spise. Vi laver også ofte restemad, og vi får ikke så ofte købt unødvendige ingredienser efter at vi har indført madplaner. Her går det især galt hvis vi har lavet mad til flere dage (som ikke skal spises dagen efter) og glemmer at fryse det når det er nedkølet i køleskabet, eller når frugten når at blive gammel fordi jeg har fået købt for mange forskellige slags.

Anmeld

16. oktober 2011

kongster-vb

Jeg synes egentlig ikke 57 kg mad om året virker som meget for en familie på 4. Det svarer jo til lidt over et kilo om ugen, hvilket er omkring 150 g om dagen. Det svarer sikkert ca til vores spild i form af madrester på tallerkner, en lille rest ris, to endeskiver brød etc. Hvordan hænger det sammen med at det er 10.000 kr om året? Det giver en kilopris på 175 kr på det mad der smides ud. Det lyder af RIGTIG meget. Jeg tror de færreste smider oksemørbradder og kaviar ud, så hvordan kommer det så højt op? Det er ikke for at angribe, men jeg kan ikke rigtig få tallene til at hænge sammen.

Anmeld

17. oktober 2011

Stop Spild Af Mad-vb

kongster skrev:
Jeg synes egentlig ikke 57 kg mad om året virker som meget for en familie på 4. Det svarer jo til lidt over et kilo om ugen, hvilket er omkring 150 g om dagen. Det svarer sikkert ca til vores spild i form af madrester på tallerkner, en lille rest ris, to endeskiver brød etc. Hvordan hænger det sammen med at det er 10.000 kr om året? Det giver en kilopris på 175 kr på det mad der smides ud. Det lyder af RIGTIG meget. Jeg tror de færreste smider oksemørbradder og kaviar ud, så hvordan kommer det så højt op? Det er ikke for at angribe, men jeg kan ikke rigtig få tallene til at hænge sammen.
Jop, disse tal er gode nok - de er bl.a. udregnet af Landbrug & Fødevarer. Danmark har årlig madspild på 16 milliarder kr. I kan se flere tal her: http://www.stopspildafmad.dk/madspildital.html Naturligvis skal vi huske på at nogle familier er bedre til ikke mad ud end andre - og at disse beregninger er et gennemsnit. KH Stop Spild Af Mad

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.