Hvor gamle var Jeres børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. august 2011

Signe1704-vb

Min ældste startede i skole da han lige var blevet 6 år (Han har føds 3/8). Børnehaven sagde at han var klar. Desværre kom han i en klasse hvor han var den 2.yngste - de fleste af drengene var et helt år ældre en ham. Han var slet ikke med socialt og havde ikke mange venner. Da han skulle til at starte i 3.klasse flyttede vi og han kom i en klasse hvor han aldersmæssigt lå midt i. Her stortrives han og har stort set alle drengene og nogle af pigerne med hjemme på skift. Så jeg mener skolestart har meget at gøre med klassesammensætningen. Min dreng var klar både fagligt og socialt, men fordi de andre var så meget ældre blev han koblet af. Jeg synes en stor ulempe ved tidlig skolestart er at barnet er yngre når de andre er klar og begynder at drikke, holde fester osv. Alle vores unger har fødselsdag i sommerferien, så de kommer højst sandsynligt til lige at være fyldt 6 når de starter. I vores kommune (Lyngby-taarbæk) skal der psykolog ind over hvis man skal have udskudt skolestart og det er meget svært at få. Jeg er meget uenig i at det bare er et vilkår at børnene starter det år de fylder 6 år. Jeg synes det kan være rigtig skidt hvis barnet slet ikke er modent. Jeg ved fra mine forældre (som har været børnehaveklasseledere i henholdsvis 17 og 15 år) at disse børn kan have rigtig store problemer med at følge undervisningen senere hen og ligeledes deltage i det sociale. Får de til gengæld det år mere i BH eller endnu en tur i BH-klasse kan det ændre alt for dem - men første år i skole kan blive et rent helvede for dem.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2011

Happymummy-vb

Faderen til mit barn startede i skole da han næsten lige var fyldt 6 år - og blev taget ud igen efter 3 måneder, da det stod MEGET tydeligt, at hen slet ikke var moden til det endnu. Min bror startede som 6½-årig i 1. klasse, der var slet ikke børnehaveklasser på vores skole. Det viste sig, at han slet ikke var moden til det, men min mor var desværre stædig og ville ikke høre på, at der altså var noget, der ikke fungerede der. Han havde stadig krudt i røven og havde lige lidt sværere ved at forholde sig til de nye, faste regler i skolen, som han ikke kendte fra børnehavden. Og lærerne havde ikke ligefrem den bedste forståelse for, at det sjovt nok lige var de to yngste drenge, der havde størst besvær med at sidde stille :dry: . Det samme gjaldt iøvrigt den yngste dreng i min egen skoleklasse. Min eks fik en ny chance, med god skolegang, sudentereksamen på 9.8 og en universitetsuddannelse som resultat. Min bror blev familien første ikke-akademiker i 2 generationer (heraf en professor), lige bortset fra min mormor. Han blev aldrig venner med skolen, turde ikke prøve sig med en hel HF, selvom han kun fik 11 og 13, da han tog nogle enkeltfag, og var mange, mange år om at finde ud af hvad han ville, da han ikke troede på, at han ville kunne tage en boglig uddannelse. Jeg har siddet og trøstet en grædende ung mand, som var så frustreret over ikke at kunne leve op til de krav, som ingen har stillet, men som bare er uskrevne for en selv, når man er født i en familie med et højt uddannelsesniveau :( . Han har nu siddet i en del år som snedker og følt sig fuldstændig fremmed i en verden af håndværkere han ikke har særlig meget tilfælles med. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at hans IQ er på +110, og at han ville have haft en langt nemmere og bedre skolegang, bedre selvværd og grundlæggende et lykkeligere liv, hvis mine forældre havde ventet med at sende ham i skole til han var mindst 7 år. Eller i det mindste taget ham ud og lade ham gå om, når nu det var tydeligt, at en ellers helt velfungerende dreng pludselig blev 'utilpasset' i skolen. Jeg er helt tilfreds med, at min søn er født i starten af januar og derfor er 6½ når han starter. Jeg kan slet, slet ikke se, at han skulle miste noget ved at være en af de ældste i klassen. Så, hvis der er flere, der mener, at det bare er forældrene, der er noget galt med, når de vil vente, eller tage deres drengebørn ud igen, så kan de få nummeret til min bror. Så kan han forklare hvordan det har været at skulle leve med konsekvenserne af, at ens forældre IKKE gjorde det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.