Man skal vælge sine kampe med omhu. Og personligt har jeg i en række år helt bevidst fravalgt at tage ungerne med på indkøb. Kombinationen af trætte børn, en lang indkøbsliste, en (for børneben) lang gåtur, fristende varer (legetøj & slik) og travle handlende gik bare ikke.
Man skal lære sine børn at opføre sig ordentligt osv. osv., men man skal også give sit barn udfordringer, der svarer til dets udvikling - og lade være med at presse citronen. Hvis indkøb fortsætter med at skabe konflikter, så prøv at spørge dig selv, hvad formålet er med at få pigen med på indkøb, og om ikke verden ville se bedre ud for både dig og hende, hvis du købte ind uden hende i et år eller to, indtil hun er stor nok til selv at påtage sig små opgaver fx med at finde ting. Så kan du bruge dit krudt på at løse andre - mere presserende - konflikter.
Jeg forestiller mig, at du er på barsel, så du kan købe ind, mens hun er i institution? Eller få hendes far til at købe ind på vejen hjem? Eller købe ind om aftnen, efter at hun er puttet? Din datter synes ikke, at indkøb er sjovt - og det har hun til fælles med stort set alle sine jævnaldrende!
Anmeld