I øvrigt tror jeg, at de fleste af os er strikse med nogle ting, og at det veksler fra person til person/ familie til familie, hvad man synes er vigtigt at være striks med.
Jeg begyndte at insistere på, at min søn selv skulle (prøve på at) smøre sine madder selv, når vi spiste frokost eller boller sammen, fra han var knap 3 år tror jeg. Jeg kan ikke have børn på over 5 år, som ikke kan smøre deres egen mad. Han skal forsøge - jeg hjælper aldrig med noget, hvis ikke han selv har forsøgt først. Til gengæld har jeg f.eks. fuldstændig glemt alt om at lære ham om høflighedsfraser, så han har vist aldrig lært så meget som at sige 'goddag' eller at hilse på folk i det hele taget. 'Må jeg godt gå fra bordet' er vi først ved at få indarbejdet nu - det siges meget ofte, når han er på vej væk fra bordet...
Det kan godt være, at vi nogle gange er for 'bløde', og godt kunne være mere insisterende, men hvorfor tvang? Altså, med hvilke fritidsinteresser de skal have osv?
'Mor, må jeg godt gå til basket?' 'Nej skat, du skal gå til ballet, for du skal ind på balletskolen!' 'Jamen, jeg kan slet ikke lide at danse?' 'Nå, men det kan du komme til.'
Ville man selv ønske sig sådan en mor? Ikke jeg, i hvert fald.
Jeg tror, at vi, der ikke er 'tigermødre' får færre pligtbesøg af vores børn, når vi bliver ældre. For vores børn gør kun det, de virkelig selv gider :laugh: :blink: :blink:
Anmeld