Jeg synes vel, at det største problem ligger i, at nogen (børn og deres forældre) FORVENTER gaver, som ikke alle har råd til. Jeg har fx hørt en af mine kolleger beklage, at hun måtte melde afbud til sin nieces (og gudbarns) konfirmation, fordi hun ikke havde råd til at give 1000 kr, som det blev forventet af hende. Hos mig er man altså velkommen til en fest, selvom man kommer med en 'lille' gave - især hvis jeg ved, at det er en, der ikke svømmer i penge.
Det er rigtigt, at vi ikke alle har råd til at forære vores børn helikopterture, udvekslingsophold i USA og den nyeste Iphone. Og faktisk mener jeg, at det er én af de opgaver, som vi som forældre må tage på os: At lære børnene at klare sig med det, som familiens økonomi kan bære. Alt for mange unge tager lån, fordi de ikke forstår helt ned i maven, at man ikke kan bruge flere penge, end man har. Og at det ikke er en menneskeret at fylde skabet med nyt tøj hver gang vejret skifter, køre i egen bil eller tage på solferie. Og det er vel som børn, vi kan påvirke vores børn, så de forstår det? Ikke forstået på den måde, at vi skal undlade at give vores børn ting, men nærmere sådan at de får et indblik i de valg og fravalg, som vi som forældre tager.
Sakset fra en snak med den 6-årige i weekenden: 'Hvorfor har vi ikke råd til et sommerhus, når Victors far og mor har det? Det er fordi vi har et mere dejligt hus, som vi ejer selv, mens Victor bor til leje i et mere kedeligt rækkehus.'
Anmeld