Konfirmation - er det gået over gevind?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.173 visninger
15 svar
0 synes godt om
11. maj 2011

kongster-vb

Sad og læste om konfirmationer i avisen og på et debatforum andetsteds og der var almindelig konsensus om at det er gået helt over gevind.. Men så tænker jeg, at det må forældre til alle tider have syntes. Min far fik et ur til sin konfirmation, jeg fik et stereoanlæg og min datter (som i øvrigt nok ikke skal konfirmeres men blot have en lidt større 13-14 års fødselsdag eller en fest når de andre bliver konfirmeret) får nok noget i omegnen af en iphone eller en computer eller en rejse. Men er det så vildt? Vi andre har jo også langt flere ting end vores forældre havde. Vi køber fladskærm og tager på rejser årligt. Hvis ungerne synes det er super at blive kørt til kirke i limosine er det vel ikke så anderledes end at voksne giver den gas til bryllupper og runde fødselsdage? Jeg synes konfirmationer er noget af det bedste. Det er første gang barnet (sorry - det unge menneske) for alvor er centrum ved en stor fest og de er da så søde når de sidder der og er forlegne og glade på samme tid. Jeg ville blive langt mere bekymret hvis de skulle ud og drikke sig i hegnet på blå mandag end at de får nogle store gaver.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj 2011

meier-vb

Jeg tror det er hvad man gør det til.. Der vil altid være familier som har flere penge end andre, og selvfølgelig skal de da ha lov til at give den gas til konfirmation.. I min familie har det bare været en lille forsamling ikke noget vildt, den sidste konfirmation jeg var til som var min nevøs, ja han samlede vel 13.000 sammen samt lidt smågaver. Og det syntes jeg selv er mange penge. Men nogle der vil syntes det var meget lidt. Men det kommer vel an på hvordan man er opvokset, I vores familie har vi aldrig rejst meget, eller brugt mange penge. vi vil på intet tidspunkt give en rejse i gave eller en computer. Dog spare vi da sammen til datterens konfirmation, men det bliver jo til at holde festen for med mad, og leje af lokale. Jeg syntes selv det er gået ret meget amok med at holde maga fester.

Anmeld

11. maj 2011

Spunk-vb

Jeg er splittet omkring det, for jeg synes at netop limousiner er vildt overdrevet og unødvendigt - men jeg kan godt følge dit argument - at velstanden generelt er større nu end da vi var børn, så selvfølgelig får de også større gaver end vi fik. Jeg synes, at det er helt ok at forældrene giver en stor gave - jeg fik selv en rejse da jeg blev konfirmeret. Det jeg har svært ved at forstå, er at nogle af dem får 25000 i gave. Men hvis man har en stor familie og alle giver penge i stedet for gaver, så kan jeg jo snildt løbe op :huh:

Anmeld

11. maj 2011

kongster-vb

Jeg synes bestemt også at limosine er unødvendigt - men jeg synes også at Gucci tasker er unødvendige (for børn og voksne). Det er ikke noget, jeg ville bruge penge på, men det generer mig ikke at andre gør det. Jeg bruger sikkert også penge på ting, som andre mener er unødvendige. Det gør vi vel alle sammen? Ret beset er der vel ikke ret meget af det vi køber som er 'nødvendigt'? Og en rejse vil være dyr, det er rigtigt, men det er også en stor oplevelse at få lov at vælge hvor man gerne vil hen. Det er noget vi prioriterer højt og noget som datteren elsker. Til gengæld ville jeg aldrig bruge 200.000 kr på at bygge køkken om eller lave pool i haven - men det er der så andre, som gerne vil. Så længe ungerne ikke bliver grådige og utaknemmelige, så ser jeg ikke det store problem i at opfylde deres drømme (og jeg håber IKKE at min datters drøm er en limosine. Det tror jeg altså ikke hun får uanset hvad :-) )

Anmeld

11. maj 2011

Rita-vb

Tjae - jeg er ikke selv konfirmeret, men holdt en stor fødselsdag og jeg fik et års ophold i USA i gave (til en værdi af ca 50.000), så jeg synes egentlig ikke de er specielt opskruet i dag :laugh: Mine egne unger får slet ikke så store gaver - det har vi ikke råd til. Men min ældste fik en computer i 10 års fødselsdagsgave (og det gør lillebror også) - de kan jo slet ikke undvære en computer og skolen har da også 'forlangt' at de har én. Jeg synes måske det er en kende overdrevet at køre i limo, men hvornår skal man ellers gøre det? Så længe man ikke er nødt til at gældsætte sig for at holde konfirmation, kan jeg nok ikke se problemet :)

Anmeld

11. maj 2011

Charlotte d. 17.-vb

Problemet er vel ikke, at børn fra velhavende familier får masser af gaver og penge og store fester og limousine-ture. Det er først, når det bliver gjort til det 'normale' leje, så de ikke-så-velhavendes børn forventer det samme, og deres forældre på ingen måde har råd til det. Jeg synes, det generelle niveau for konfirmationer er blevet vanvittigt højt - ligesom levefoden og luksus i hverdagen for manges vedkommende er kommet op på et niveau, hvor de reelt ikke kan følge med og ender i gældsfælder pga. forbrugslån. Jeg tror, de fleste konfirmander kan forstå, at Sofie med de rige forældre får en større fest og større gaver end de andre - men tendensen er, at også de ikke-spor-rige presser sig selv (og føler sig presset) til fest og gaver på et vanvittigt højt niveau. Og så er der også det særlige ved konfirmationer, at 'man' giver - eller forventes at give - penge, og her er jo virkelig basis for sammenligning. Både imellem konfirmanderne, når de fortæller, hvor mange penge, de scorede, men også for gæsterne. Jeg kender nogen, som med gru tog imod fire konfirmationsinvitationer samme år - fordi de vidste, at de ikke havde råd til at give fire konfirmander et vist beløb inden for samme måned. Det er svært at holde fast i, at 'Det er tanken, der tæller', når det vælter ind med penge på gavebordet, og konfirmanden har lommeregneren parat. Og limousinen? Den kører man jo i både til konfirmationen, 18-års-fødselsdagen, studenterfesten og brylluppet - den bliver da lidt ordinær efterhånden...

Anmeld

11. maj 2011

Polyp-vb

Limoen er jo også ordinær fordi den jo faktisk slet ikke er så dyr som mange tror - og der er jo plads til ret mange konfirmander i sådan et dyr ;-) Niveauet generelt er vel hvad man selv gør det til - og vel også på linie med daglidagens udskejelser alt efter hvad man har råd til og det ved ungerne da godt. Min søn ønsker brændende en Mac Book - han har selv pengene men jeg har sagt nej - for han har jo både en stationær, der intet fejler, en note book fra HP til skolebrug og Iphone4 - og det ér altså rigeligt...og så får han nok den forjættede Mac book Air til sin konfirmation til næste år...men så er den også ønsket - desuden skal vi (to voksne og den på det tidspunkt 14årige) en tur ad Route 66 fra Florida til LA og videre ned til San Francisco med et stop hos onkel og tante i LA i sommerferien næste år - så vi sparer op til både ferie rent økonomisk og mht feriedage -- selve konfirmationen holdes ude fordi det kun er ganske lidt dyrere end at stå for det hele selv for en 25 - 30 stykker, og der er sparet op hertil i 14 år Vi giver for 1000 kr til konfirmationsfester - vi kender jo ungerne og har vidst i årevis at der kunne komme en invitation så det er med på gavebudgettet

Anmeld

11. maj 2011

kongster-vb

Jeg læste i Politiken (den kulturradikale, du ved) og der stod at gaver fra forældre typisk lå på 4000-5000 kr. Det svarer jo til en god cykel og det er vel ikke vildere end hvad vi fik i sin tid?? Politiken var vældig forarget, men jeg synes ikke det lyder så vildt? Selvfølgelig er der altid nogen der får en hest eller noget andet vildt, men generelt har jeg ikke indtryk af at niveauet er så voldsomt skruet op.

Anmeld

19. maj 2011

Fuzzbox-vb

meier skrev:
Jeg tror det er hvad man gør det til.. Der vil altid være familier som har flere penge end andre, og selvfølgelig skal de da ha lov til at give den gas til konfirmation..
Haps haps ;) Jeg synes ikke at det er for vildt, det følger med tiden og moden! Og mange gange ser forældrene også mulighed for, at gøre noget helt udover det sædvanlige. Det er jo forældrene der bestiller limosiner, og det er dem der siger ja til prisen på tøjet, stredet det skal holdes osv Til min konfirmation fik jeg lov til at få lige det tøj jeg ville have, uanset prisen - det var en helt fantastisk følelse, når jeg er vokset op, med at det gik på tur (mange søskende var skyld i det ;) )... Så jeg er 100% på, at når Lea skal konfirmeres, så går jeg fuldstændig bananas med altting :laugh:

Anmeld

19. maj 2011

Fuzzbox-vb

kongster skrev:
Jeg læste i Politiken (den kulturradikale, du ved) og der stod at gaver fra forældre typisk lå på 4000-5000 kr. Det svarer jo til en god cykel og det er vel ikke vildere end hvad vi fik i sin tid?? Politiken var vældig forarget, men jeg synes ikke det lyder så vildt? Selvfølgelig er der altid nogen der får en hest eller noget andet vildt, men generelt har jeg ikke indtryk af at niveauet er så voldsomt skruet op.
Jeg kunne ikke skrive det bedre selv :) Jeg fik en cykel, og det var da normalen da jeg blev konfirmeret! Idag har alle jo nye cykler, så vender ønskerne sig hen i en helt anden retning :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.