Det kan indimellem være meget tidskrævende at få småbørn til at sove.
Men jeg må sige, at man bør som mor tænke sig meget grundigt om, når det gælder metoden til at få de små vidundere til at sove- for det er ikke uden konsekvener, hvilken metode man bruger.Desværre er det de færreste, der er klar over det.
Hvis barnets gråd vækker en naturlig sympati skal man følge sit hjerte og løfte barnet op, hver gang det græder, og ikke lytte til folk der ikke føler nogen særlig sympati. Sidstnævnte kan så læse Margot Sunderland´s 'Fantastiske forældre' (2007)og læse om hvilke mentale forstyrelser, man risikerer at give barnet, hvis man mener, at det er for belastende en handling at løfte barnet op, hver gang det græder.
Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det nogle gange kan være opslidende ikke at få ordentlig nattesøvn, især når man skal tilbage på arbejdsmarkedet. Nogle mødre griber så nogle uholdbare og forfærdende metoder, såsom at lade barnet græde for så at gå ind til det igen , når man mener, det har grædt længe nok til at lære at det skal give efter.
Barnet giver ganske vist efter, men det er ikke fordi barnet har lært noget godt. Det har simplethen lært, at der ikke kommer nogen hjælp, når det græder. Man behøver ikke at være et klogt hoved til at regne ud, hvad det betyder. Prøv og gæt enggang. Det betyder nemlig at barnet i den grad føler sig svigtet.
Men ikke nok med det. Man kan på scanninger se, hvordan hjernen forander sig, hvis barnet ikke bliver løfet op. Det er bl.a. fordi der strømmer negative hjernekemikalier gennem den følsomme storhjerne, (som er under enorm udvikling indtil cirka 2 år. Efter 2 år bliver de hjernetråde, som har med følelseslivet at gøre klippet mere over og hjernen bliver lidt mindre nem at påvirke. Autisme kan fx forebygges radikalt, hvis man giver barnet optimalt omsorg indtil især 2 år) Det er de samme negative hjernekemikalier, der strømmer gennem hjernen på et barn der bliver alvorligt mobbet. De negative hjernekemikalier kan således give mentale problemer senere i livet.
Jeg kan forstå at den generelle 'undskyldning' for at lade barnet græde sig mere eller mindre i søvn, er at man savner god søvn.
Men mange forældre burde genoverveje om det ikke er en bedre invistering at løfte børnene konsekvent op og så acceptere lidt træthed de første år i børnenes liv.
At sove med barnet kan stærkt anbefales. Det bliver det særdeles selvstændigt af.
Anmeld