Mad efter aftensmaden?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.863 visninger
16 svar
0 synes godt om
5. april 2011

Webredaktøren-vb

I øjeblikket passer vores spisetid kl. 18 åbenbart ret dårligt i forhold til vores dreng. Han spiser ikke ret meget under aftensmaden, og er så til gengæld sulten ved puttetid :huh: Derfor får han tit et æble lige før sengetid, for jeg serverer ikke et helt måltid igen 19.30. Nu overvejer jeg, om vi skal flytte spisetiden til kl. 18.30 og se om han så er mere sulten der... Bliver jeres børn også sultne en times tid efter aftensmaden? Og får de så mad igen?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2011

Polyp-vb

Min er ALTID sulten, og sådan har det altid været ;-) Hos os går man ikke sulten i seng, med mindre man er stædig og fornærmet over et eller andet - men et fuldt aftensmåltid er han nu altid kun blevet budt en gang i døgnet ;-) En banan,havregryn, ostemad, yoghurt eller noget i den stil - helst noget 'kedeligt' for at afgøre om det er reel sult eller hygge ;-) Har I ændret vaner? Rører han sig mere eller vokser han meget, ja så flytter sulten sig jo også - så hvis I andre kan leve med at flytte maden en halv time, så er det da værd at prøve

Anmeld

5. april 2011

Spunk-vb

Spunken er jo en del yngre end dine børn, og hendes appetit svinger en del. Men hun får ikke tilbudt mad efter aftensmåltidet og har heller ikke efterspurgt det - til gengæld bliver hun gal hvis ikke man husker at give hende et glas vand lige før sengetid.

Anmeld

5. april 2011

Det er stadig mig-vb

Det kan godt være svært for børn i voksealderen at være sultne på de tider der passe os bedst.... Vi spiser som regel 17.30-18.00, men nogen er meget sultne, andre er ikke. Men jeg varmer gerne en portion senere, jeg tager bare fra, fra aftensmaden. Ingen problem. Lige som det heller ikke er et større problem hvis den sultne kommer en halv time senere i seng.... Men vi sidder altid sammen omkring aftensbordet, og den/dem der ikke er sultne spiser så bare hvad de kan, eller hygger. Og får så noget lidt senere.

Anmeld

6. april 2011

Frede-vb

Mine børn er aldrig sultne efter aftensmaden, eller også giver de bare aldrig udtryk for det. Jeg kunne aldrig finde på at servere ekstra mad efter aftensmaden, men til gengæld sørger jeg for, at de får deres appetit stillet under aftensmaden. Det skal forstås sådan, at ungerne får en skål havregryn, hvis de ikke kan lide den mad, der bliver serveret. Da jeg var barn, stod min mor og lavede to retter mad hver aften, og det orker jeg bare ikke at skulle ud i. Vi laver forholdsvis børnevenligt mad, så kan man ikke lide maden, står den som før nævnt på en portion havregryn.

Anmeld

6. april 2011

Rita-vb

Mine unger efterspørger ikke mad efter aftensmaden - så jeg ved ikke hvad min holdning er :laugh:

Anmeld

6. april 2011

Det er stadig mig-vb

Frede skrev:
Mine børn er aldrig sultne efter aftensmaden, eller også giver de bare aldrig udtryk for det. Jeg kunne aldrig finde på at servere ekstra mad efter aftensmaden, men til gengæld sørger jeg for, at de får deres appetit stillet under aftensmaden. Det skal forstås sådan, at ungerne får en skål havregryn, hvis de ikke kan lide den mad, der bliver serveret. Da jeg var barn, stod min mor og lavede to retter mad hver aften, og det orker jeg bare ikke at skulle ud i. Vi laver forholdsvis børnevenligt mad, så kan man ikke lide maden, står den som før nævnt på en portion havregryn.
Æææææh, tror du har misforstået tråden, det handler ikke om de kan lide maden eller ej. Det handler om de godt kan lide maden, men bare ikke lige er sultne på præcist det tidspunkt det bliver serveret. Så kogt ned, skal man så trække aftensmaden en halv time ekstra?? Og man kender jo sine børn, og laver vel kun mad de kan lide? Her har vi i hvert fald aldrig haft problemer mht menuen, men tidspunktet for hvornår de har samlet appetit kan i perioder godt drille lidt. Begge mine drenge går på en madskole, så der er morgenmad for dem der har lyst, lige som der er fri frugt over hele dagen og varm mad til frokost. Og på fritten er der igen frugt eller en let ret. Så når der kommer et hovedmåltid igen kl 17.30-18.00, så er det ikke altid de er sultne. Men bliver det så måske kl 19.30 istedet. Så en skål havregryn 'og tak for i dag' lyder da nærmest som en straf for den manglende appetit, som jo ikke handler om menuen, men kun om tidspunktet for menuen. :)

Anmeld

6. april 2011

Webredaktøren-vb

Polyp skrev:
Har I ændret vaner? Rører han sig mere eller vokser han meget, ja så flytter sulten sig jo også - så hvis I andre kan leve med at flytte maden en halv time, så er det da værd at prøve
Ja, han er da vokset 7 cm på et halvt år, har jeg lige opdaget, så det kan måske være en af forklaringerne på, at han er så sulten :laugh: Tak for input... tror vi forsøger at skyde spisetiden lidt...

Anmeld

6. april 2011

Charlotte d. 17.-vb

Meget enig med Helene. Jeg er heller ikke selv altid sulten, når jeg har aftensmaden klar, og så spiser jeg selvfølgelig senere, når appetitten er der. Samme 'rettighed' har mine børn - det tager ikke mange minutter at varme maden op igen. Jeg tror bestemt ikke, der kommer noget godt ud af at lære ungerne at 'presse' appetit frem og at spise, når de ikke er spor sultne.

Anmeld

6. april 2011

Det er stadig mig-vb

Jeg er generelt modstander af at børn skal spise hvad der bliver serveret 'ellers får man ikke noget'... Jeg kan kun tage udgangspunkt i mig selv, og indrømmer blankt, at jeg hellere tager en rugbrødsmad end en portion spaghetti med kødsovs, det er TIT ungerne bestiller nogle retter jeg bare ikke gider spise - og så spiser jeg det da heller ikke. Hvorfor skulle børn være anderledes?? Jeg spiser heller ikke hvis jeg ikke er sulten. Så venter jeg da til jeg bliver sulten, og så spiser jeg. Og sådan kan børn vel også have det. Børn skal da have fri adgang til mad, uanset tidspunkt, så længe der ikke er noget medicinsk forbundet med det. At jeg så kun laver aftensmad EN gang er en anden side af sagen, jeg begynder ikke at lave sær menuer kl lort om aftenen. Men de er velkomne til at få rester fra aftensbordet, frugt, grønt, rugbrød eller hvad vi ellers lige har.... Jeg kan da også selv spise aftensmad, og så pludselig få lyst til en ostemad til min aften-te, eller få lyst til en bolle...eller slet og ret gå ud og nappe et par frikadeller mere fordi jeg er 'sulten for sjov'. Tror også man skal passe på med at gøre børn til sådan nogle underlige nogen fra et andet univers. Ofte kan man jo bare kigge på sig selv, for at regne ud at børn sikkert har det lige sådan.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.