Tjaaa, om jeg ligefrem vil kalde min søn 'velopdragen' (4 år) ved jeg nu ikke, men han var tidligere god til at smage på ting, og at smage på dem 2 gange, som jeg bad ham om.
Hvilket jeg gjorde, fordi børn ofte reagerer umiddelbart chokeret ved mødet med en ny smag eller konsistens, og han har derfor oftest først kunne finde ud af, at han faktisk godt kunne lide det, anden gang han smagte på det. Og på den måde fundet ny yndlingsmad f.eks. :uhm: :klap:
Men så har jeg også fundet ud af, at der ER altså bare ting, som han virkelig ikke kan lide. Det er især konsistensbetonet. Han har været ved at kaste op over squash i moussakka og andre sammenhænge, og det samme med porre. Tomatafsky har været så kraftig, at han i 1 års tid end ikke kunne spise kødsovs. Champignon ryger ud på tallerkenen med et olmt blik på mor. Og selvom han fik most broccoli i sin kartoffelmos som lille ind imellem, er det bare noget, der bliver arbejde udenom.
Men: hvor mange børn under 8 (10? 12? 16? 20?) er egentlig vild med kål i nogen afart, men især broccoli? :blink: :huh: :blink:
Ikke mange, er mit indtryk, så jeg har besluttet at lade min søn være på den front. Han får det i suppe nogle gange, men slipper ellers.
Jeg var selv altædende som barn, men begge mine søskende var meget kræsne, og har stadig nogle ting, de ikke laver selv i hvert fald. De har fortalt om hvor forfærdeligt det var altid at blive tvunget til at smage på ting, som de vidste, de ikke kunne lide. Og vores forældres insisteren ændrede tilsyneladende ikke en døjt ved deres kræsenhed.
Så jeg accepterer, at den står på majs, ærter, agurk, gulerødder, kartofler og rødbeder hvad gælder min søns grøntsager. Og det veksler så også fra dag til dag, hvad han kan lide af det. Og så laver jeg en ordentlig omgang grøntsagssuppe, som bliver pureret - der kan eg putte alle slags i (undtagen tomater), det guffer han i sig med stor glæde, så længe den er blendet ordentligt og der er kød- og især melboller og evt et flute til at dyppe :)
Men han har været flink til at smage nye ting, jeg har bare bedt ham om det og sagt, at det ville jeg gerne have (nogle gange: Sådan gør vi her i huset), men man skal bare ikke prøve at servere noget han HAR smagt og ikke kunne lide, SÅ får man 'Forrædder'-blikket.
Jeg ville også helst have, at han kunne spise alt, hvad der overhovedet kan laves af mad, for det sætter også restriktioner for hvad jeg kan lave (vi er kun os to). Men sådan er det ikke.
Nu synes jeg, at det vigtigste er, at han får det, han har brug for, så er det bare ærgerligt, at han nogle gange må få en leverpostejsmad, når man er ude hos andre, i stedet for det vi andre får.
Han ender trods alt ikke som en bekendt, der kun kunne - og stort set stadig kun kan - spise nutellamadder! :woohoo: :S :blink:
Anmeld