Kære Bibi.
Tillykke med at du er blevet mor. Jeg blev selv mor for tre et halvt år siden og havde det heller ikke så godt bagefter. Jeg var som du meget modløs, havde ingen energi, følte mig ikke helt som mor osv. Jeg syntes, min søn var sød, men det var ikke sådan, at jeg elskede ham fra første øjeblik - sådan som min kæreste gjorde. Det praktiske kunne jeg slet ikke overskue. Det lyder grotesk, men jeg kan huske, at i løbet af hele min barselsperiode - 8 måneder - fik jeg vasket op én gang!
Til alle mine veninder græd jeg i telefonen, og jeg kunne slet ikke overskue den dag, min kæreste skulle starte på arbejde...
Der var forskellige ting, der havde betydning - først og fremmest sov vores søn rædderligt. Og man bliver godt nok et mærkeligt menneske af ikke at sove.
Derudover havde jeg en ikke så god fødselsoplevelse, så jeg var noget chokeret og desillusioneret og havde også mange smerter.
Men først og fremmest var jeg bare forskrækket over, hvor sindssygt hårdt det var at være forælder til et spædbarn. Mine veninder havde fået det romantiseret ret meget -både fødslen og tiden bagefter. Men et var bare benhårdt.
Jeg var i den situation, at jeg tog en lav dosis antidepressiva, som jeg så på eget initiativ skruede op for. I tilbageskærets lys kan jeg se, at jeg må have haft en eller anden fødselsreaktion. Og den farvede alt gråt. Jeg synes, det lyder lidt på samme måde, når du fortæller.
Jeg kan godt forstå, hvis du er irriteret over, at din mand ikke træder til og forstår din sindsstemning og følelse af magtesløshed. Men jeg tror ikke kun, det handler om ham men også om den måde, du filtrerer omverdenen omkring dig på.
Hvis jeg ville jeg:
- sørge for at komme ud en del (meld dig til efterfødselsgymnastik/rytmik/gå i legestue
- få sovet igennem (få din mand til at passe den lille en nat og sov i stuen)
- gå til din praktiserende læge og fortæl, at du har det skidt. Jeg synes, du skal have undersøgt, om du har en fødselsdepression. Så er der nogen, der kan hjælpe dig. Det er ham/hende, der kan hjælpe dig videre.Tag gerne din mand med, så han kan høre, at lægen tager dig alvorligt (hvis lægen ikke gør det, så skift læge)
- ringe til din sundhedsplejerske og bed hende komme ud på et ekstra besøg. Fortæl hende, hvad du kæmper med. Hun har helt sikkert hørt det mange gange før og har gode råd.
- Sørg for at bruge din mødregruppe! Selvom du måske ikke lige klikker med alle, så er det altid fantastisk at høre, at andre også har problemer.
- Vid at tingene forandrer sig lynhurtigt! Uge for uge bliver din energi større og din kontakt med barnet tættere.
Det værste du kan gøre er ikke at gøre noget. Du fortjener at få det bedre!
Kh. Nina
Anmeld