Jeg har engang set et barn citeret for: 'Skældud - det er når voksne slår med ord'. :(
Det er så vigtigt at huske på, at psykisk vold kan være lige så slemt som fysisk vold. Og her er der jo ikke engang tale om, at drengen bliver skældt ud for at have gjort noget slemt - han bliver skældt ud for at være og reagere som et barn, der har slået sig - og for at være den han er. Det er faktisk meget grove løjer. Det er ikke bare synd for drengen, det er fuldstændigt underminerende! Det ER mishandling.
Hvis det er dagligdag i deres hjem, er det ikke bare en sag, som I bør vende med venner og de pågældende forældre - det er en sag for de sociale myndigheder.
Det er ikke mit indtryk, at det er jeres egne venner? Så kan det jo være lidt svært at snakke med dem om situationen, men jeg synes da endelig du skal gøre forsøget - eller overtale din kusine til at få snakket med dem/faren. I mine øjne er der ingen tvivl om, at der er noget galt med manden. Han trænger som minimum til noget terapi, hvis det kan gøre det!
jeg er selv typen, som ville ønske, at jeg var som HeleneK og åbnede munden, når jeg så, at der blev begået uret mod nogen - ikke mindst børn! Men jeg har det også med at blive mundlam og måske tænke, at situationen burde tale for sig selv, og vedkommende vel burde kunne se, hvor langt ude han/hun er. Men det er jo ikke tilfældet. Hvis man kan stå i en forsamling og opføre sig sådan, uden bagefter at så meget som undskylde, så må man vel mene, at man var i sin gode ret til at opføre sig sådan?
Hm, hvordan du skal sige det til dem/ham? Jeg ved det ikke - det er godt nok et følsomt emne.
Bl.a. fortælle, at drengens reaktion (både da han slog sig og da han sparkede ud efter faren) er helt, helt normal.
At man aldrig under nogen omstændigheder kalder sit barn idiot eller lignende.
At skældsord kan få ethvert barn til at føle sig uelsket og mindre værd.
At noget af det allerværste
et barn/menneske kan blive udsat for, er at føle sig uelsket - og at forældrenes kærlighed er den alleralleraller vigtigste i den henseende.
At faren tydeligvis har nogle problemer, som stikker laaaangt dybere, end frustration over et barn, som nogle gange opfører sig på en måde, som ikke lige passer ham, og at han skal i en eller anden form for behandling/terapi.
Anmeld