VIND - Kan baby klare en skitur?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. december 2010

k11923-vb

art skrev:
Mens jeg var gravid, med vores nu toårige dreng, var vi på skitur i Norge med nogle venner, som havde deres dengang syv måneder gamle datter med. Det gik helt fint med at stå på ski med stor mave - jeg tog den bare lidt mere med ro end normalt ;). Og vores venner, mor (eller far) og baby tog den hver formiddag på langrend med godt foret pulk bag på. Det gik super godt, og så hyggede vi os bare i hytten om eftermiddagen. Vores venner er dog begge noget mere prof, end jeg er til at stå på ski. Og min kæreste står på snowboard (knap så baby- eller pulkegnet), så vi har faktisk ikke været afsted med vores dreng, mens han var baby. Men havde jeg været lidt mere sej på ski, havde vi klart været afsted. I år overvejede vi, om vi kunne tage på skiferie med vores toårige dreng (han fyldte år i oktober), men efter gode råd fra venner, besluttede vi os for at vente, til han er blevet tre år, hvor han nok kan få mere ud af det og er mere sikker til bens. Kan se, at en del af jer andre herinde er enige i, at toårige er for små til skiferie, men er der nogen, der har (positive) erfaringer med toårige på skiferie - kælk, at stå på skift, tage afsted med venner, skrue ned for forventninger eller ... Så vil jeg meget gerne høre om dem :)!
Da vores pige var 1½ år var vi i Østrig på ski. Min mand kørte med hende i en ryg-bære-stol, og vi var taget et sted hen, hvor rejsebureauerne ikke kommer, for at undgå ulykker. Man anbefaler ikke det her, for det er jo lidt farligt for baby hvis skiløberen vælter. Så forældreren skal være 100% stabil skiløber og holde sig væk fra de udfordrende løjper. Og der er jo også 10kg ekstra at bremse med. Det kunne gå an ca. 1½ time ad gangen, uden at hun blev for kold. Når hun var friskest kunne hun sidde og daske ham på skulderen, medens hus sagde 'kør, kør'. Det år, hun var 2½ sprang vi over, fordi hun var for stor og tung til ryg-stolen, men for lille til at stå på ski. Du hun var 3½ var hun i skibørnehave noget af tiden, kørte med os noget af tiden - og så betalt vi 3xgange enetime med en skilærer, hvor vi kørte en lille tur og ellers sad på bakken et stykke væk og kiggede på, hvor pigen ikke kunne få øje på os (hun var ikke stor og renlig nok til at komme i rigtig skiskole). Forældrene er ikke altid de bedste undervisere. Rygstolen fungerer fint - men man skal være klar over den risiko, man løber. http://voresborn.dk/images/fbfiles/images/110305_Clara_p_ski_med_far_b.jpg
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. december 2010

k11923-vb

Hvad angår kulde, er det altså meget værre i Norge og Sverige, end hvis man tager syd på til Østrig.

Anmeld

13. december 2010

Sildemor-vb

måske med hjælp :-) Min mand og jeg vil gerne på ski-ferie (igen). I år er jeg gravid, og jeg vil derfor ikke give en masse penge for at komme på skiferie, når jeg ikke selv kan deltage i aktiviteterne. Næste vinter vil vi jo så have en lille (jeg har temin 4. maj). Vi har snakket meget om hvad vi så skal gøre, for vi vil være kede af at vente flere år med at komme afsted igen. Heldigvis trådte farmor og farfar til. De føler selv, at de er har nået en alder hvor det ikke er oplagt at lære at stå på ski. Men de vil rigtig gerne med os på ferie og opleve den lille ny, samt storesøster fra 2008, i sneen. Så planen er den, at vi alle næste vinter tager toget til Italien eller Sydfrankrig. Storesøster kommer i skiskole/skibørnehave noget af dagen, og ellers skal hun og lillesøster hygge med farmor og farfar. Min mand og jeg vil så skiftes til at tage nogle halve dage på ski, for vi vil selvfølgelig også gerne være sammen med vores børn på ferien. Det er jo klart! :-) Jeg er sikker på at det bliver en super god ferie for alle! p.s. vi vælger at tage sydpå, pga. en mere behagelig temperatur for dem der ikke står på ski. og vi vælger at rejse med tog, da vi har gjort det før og det er super hyggeligt med egen kupé med bord til at spille på osv. Bare lige et lille tip. Tog er altså de eksta penge værd..

Anmeld

8. april 2011

Webredaktøren-vb

Konkurrencedelen er slut. Den heldige vinder i denne tråd blev k11923 - stort tillykke :klap: I er selvfølgelig stadig velkomne til at skrive i tråden :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.