Når man vælger at tage på ski ferie med en baby, så dreje det sig i bund og grund om forventninger. Hvilke forventninger har du, men også dine rejse fæller/-kammerater har til ferien og hinanden under ferien. Én ting er sikker: Babyens behov ændre sig ikke om i er i Thisted, Tarm eller Trysil..
Som far til 3 børn (8, 6 og baby), og en habil skiløber fra min ungdom, så vidste jeg (som i alle forhåbentlig gør inden i tager af sted 1. gang på ski ferie med baby eller små børn for den sags skyld), at tingene bliver noget forskelligt fra den oplevelse i havde i St. Anton, da i var 22 år. Er du, din partner og jeres rejsefælle indstillet på det inden i tager af sted, så er der da ingen diskussion. I kan med fordel vælge en destination nordpå – ikke fordi det er hurtigere, for det behøver det ikke være, men rejsen frem/tilbage kan være lidt anderledes idet man bl.a. har mulighed for at sejle, hvilket giver mulighed for et dejligt afbræk for børnene, og en mulighed for at sove for baby i en seng og ikke en autostol. Færge overfarten findes fra 3-8 timer i dagtimerne (alt efter rederi og destination) og hjemad kan man eks. via Oslo sejle om natten, med mulighed for 10 timer i streg i en kahyt! Den primære grund til, at du med fordel kan vælge en destination nordpå er, at hytterne er dejlig store, og med plads til alle – også en baby, som evt. ligger i et værelse og sover med åbent vindue. En hytte sydpå kan også være stor (Østrig), men i Frankrig vil du sikkert ende i et chalet (=lejlighed) for de samme penge, og kun have 20-30 kvm til rådighed. Når børnene så bliver større, så spørger de selv til, at komme et sted hen med andre udfordringer. Tænk ikke på kulden – baby er pakket godt ind, og i dagtimerne behøver temperaturen ikke være meget højere en den er i disse dage i Danmark. Tilbage til forventninger: Jeg har aldrig haft så dejlig kvali tid sammen med vores børn da de var baby/små, som jeg har gjort i en ski hytte i Norge, mens resten af selskabet var ude på pisterne. Hold kæft hvor er det dejligt. Ingen TV eller avis til at få fokus væk fra baby, men kun en god bog, når baby sov. Vores skiferie er booket allerede for uge 11. 4 voksne, 4 børn og 2 babyer... God tur!
Anmeld