Legeaftaler - hvor tidligt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. november 2010

ma08-vb

AyLa skrev:
Når vi har haft en legeaftale (hos os) har der været en forventning om at jeg skulle hente ungerne fra bh (gerne kl. 14 eller før) og så ku de blive hentet ved aftensmad tid. Og øvrigt skulle der gerne stå nybagte boller eller lignende klar der hjemme til børnene. Og det begrænser bare antallet af min datters legeaftaler, for hverken jeg eller hendes far er før 15-forældre (no offense til dem der henter/har mulighed for at hente deres børn tidligere) men er lidt træt af at se forældrenes måbende ansigter når de hører at hvis det skal være en hverdag så blir ungerne altså hentet kl. 16 - 'Såååå sent..' Øhh ja og hvad så??
Hmm, det lyder godt nok også som forventninger af en anden verden - det bliver i hvert fald heller ikke min verden, når vores datter engang begynder på legeaftaler. Dejligt, hvis forældrene selv har tid eller tager en fridag for at hente så tidligt, bage osv., men ligefrem forvente det af andre? Nej! :angry:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. november 2010

dittelouisea@hotmail.com-vb

Alma har playdates en gang i mellem.. Det er ikke så vigtigt nu hvor hun er i dagpleje, men da jeg stadig var hjemme sørgede vi for at komme ud blandt andre børn jævnligt.

Anmeld

17. november 2010

Johannamor-vb

Når vi har haft en legeaftale (hos os) har der været en forventning om at jeg skulle hente ungerne fra bh (gerne kl. 14 eller før) og så ku de blive hentet ved aftensmad tid. Og øvrigt skulle der gerne stå nybagte boller eller lignende klar der hjemme til børnene.
Jeg plejer at indrette det sådan, at jeg kan hente ungerne kl. 15 - jeg synes at børnehavebørn er for trætte, når det bliver senere, og i hvert fald er de for trætte til at de skal kunne være trygge et nyt sted. Og så synes jeg, at en legeaftale et fremmed sted ikke bør vare mere end to timer - jeg har i hvert fald ikke lyst til at stå med et ulykkeligt barn, hvor mor eller far først har fri fra arbejde om to timer... Og det sker altså: Vi har haft besøg af en god ven til drengen, hvor den anden dreng er blevet ked af det med det samme, når mor eller far er gået - så ked af det, at mor / far måtte komme tilbage. Og her snakker vi to forskellige ca. 5-årige drenge. M.h.t. de hjemmebagte boller, så synes jeg bestemt ikke, de er nødvendige. Men når vi har planlagte børnegæster har jeg faktisk plejet at gøre noget ud af, at vi skulle have besøg - det gør vi jo også, når vi voksne har gæster, og børnene skal føle, at deres gæster er lige så værdsatte som de voksnes.

Anmeld

17. november 2010

Soldanser-vb

Jeg er enig med de som taler om at lade det komme i børnenes eget tempo. Har lært at måske starter de på legeaftaler, men så holder de pauser ind i mellem. Fx her ved skolestart hvor datteren bare trængte til at komme hjem og lukke alt andet ude i nogle timer. Hvis der er brug for pasning, synes jeg det er i orden at melde klart ud og spørge kammeraternes forældre om lille Emma kan sove hos os, fordi mor og far skal til bryllup eller sådan. Det jeg har skulle lære at sige pænt nej tak til forældre, når mine børn ikke har lyst. Og nu har datteren selv lært at sige nej tak, når telefonen ringer og det er veninden. Jeg synes legeaftaler er hyggelige og gør livet lettere. Jeg hører ikke noget til børnene hele eftermiddagen, når det er her. Er det hos andre bliver det til enten mere tid til den anden, eller tid til mig selv. Vi har osse overnattende børn, og det har vi haft siden 5½ års alderen. Nogle legekammerater har deres egen tandbørste hos os.

Anmeld

21. november 2010

Mor-3-vb

Min datter begyndte, da hun blev 4 år hun har 3 piger fra børnehaven, som hun leger rigtig godt med... Og da hun selv kom og spurgte om hvornår må hun komme hjem til mig... syntes vi, så må det vel være tid... og det er gået rigtig godt alle gangene.. vi har dog en af gangen.. indtil videre.. :laugh:

Anmeld

21. november 2010

als-vb

tøsen har ikke legeaftaler endnu, men regner med at det bliver når hun selv vil. Dog er hun allerede begyndt at spørge efter hendes fætter som hun leger super godt med, hvornår kommer kapr (kan ikke sige casper...). Så nu er hun da begyndt at vise interesse for at lege med andre, ligesom hendes lille kammerat i dp som hun også leger godt med snakker hun rigtig meget om. Det er lidt sødt at hun har nået en alder hvor de leger sammen i stedet for at parallel lege.

Anmeld

22. november 2010

dittelouisea@hotmail.com-vb

da jeg skulle hente alma i dp forleden var der et gæstebarn, en pige. Alma er normalt eneste pige med 3 ældre drenge. Da hun kom mig i møde holdt hun ind ved gæstepigen og holdt lidt ud i hendes tøj og smilede/grinede, som om hun var rigtig stolt og ville vise mig den nye pige. De havde leget hele dagen, de to.

Anmeld

27. november 2010

Pia74-vb

Vi startede det ved omkring 5-års alder og vi gør det kun når de selv ytrer ønske om at lege med nogen. Vi har en del faste ting om hverdagen, men fredag-lørdag-søndag har vi en del legekammerater på besøg eller vores besøger de andre. Det er normalvis hyggeligt, men jeg siger kun ja, hvis jeg kan mærke at jeg kan overskue flere børn ;) Jeg gør gerne lidt ud af det, men jeg har efterhånden opdraget de faste gæster - uha uha slemt ord :laugh: - til, at herhjemme laver man andet end bare spise og drikke. Så jeg fodrer ungerne af med noget solidt kost og så kan de lege længere tid uden akut dehydrering eller besvimen af sult :laugh: Jeg har ikke noget imod, at de andre forældre udnytter tiden til at få handlet eller hvad de nu skal :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.