Hvad må en lejrskole koste?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. november 2010

AyLa-vb

Jeg aner ikke hvad sådan noget bør koste, har kun et børnehavebarn. Men altså for 1000 kr kan jeg komme til London tur/retur, og der falder måske endda lidt lommepenge af :) Det er mange penge for en hytte tur eller hvad man nu vælger at kalde det. Og hvis man har flere børn så er det da alt for mange penge. Er meget enig med Charlotte 17, i at sådanne beslutninger ikke skal tages på et fælles møde hvor man skal melde offentligt ud. Sidder selv i bestyrelsen og i vores bestyrelse er det primært de mest ressourcestærke og velfungerende familie der er repræsenteret (også økonomisk velfungerende),men vi er jo som bestyrelse stadig nød til at tage hensyn til at der er andre som ikke har det så nemt og når vi ellers på fællesmøde skal stemme om noget som kan komme til at koste, så er det anonym afstemning - det giver et realistisk resultat, og bringer ingen i forlegenhed.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. november 2010

Polyp-vb

vi frekventerer som bekendt en privatskole i Whiskeybæltet - her indbetaler vi 200 kr pr barn per år til klassekasse og ca 1500 når der er tale om lejrskole. Hytteture ...der har været en MEGET dyr tur...som vi valgte fra, fordi vi heller ville en tur til Berlin for de samme penge begge to i fire dage på 4-stjernet hotel - end knægten alene (hans far er som det er nogen her bekendt - død) på fædretur med én overnatning...men ellers ligger niveauet omkring 500 kr - ofte lavere fordi de selv laver maden.

Anmeld

13. november 2010

Spunk-vb

Det var da også temmelig ubetænksom at arrangere en fædre-barn tur når der er en i klassen som ikke har en far. Det ville have gjort mig ked af det da jeg var barn - og ville også gøre mig ked af det på spunkens vegne.

Anmeld

18. november 2010

Polyp-vb

Normalt er de gode til at sørge for arrangementer, hvor det ikke betyder noget - han følger bare med sin supergode kammerat og hans far - men tandemcykling med far er ikke sjovt, når far ikke er med, uanset om det er fordi han er død eller 'bare' skal noget andet eller som det for enkelte er aktuelt...er for gammel! :dry:

Anmeld

18. november 2010

Pikora-vb

Er det virkelig almindeligt at have hytteture med overnatning med skolen, hvor forældrene deltager? Det er vi aldrig stødt på, og jeg ville ærlig talt ikke rigtig gide det! Og jeg ville slet ikke synes, at det var i orden at skulle betale mange hundrede kroner for det, og føle mig presset til at deltage for mit barns skyld. Synes I, der har prøvet det, at det er sjovt? -Eller har I bare deltaget og betalt for jeres barns skyld?

Anmeld

18. november 2010

Polyp-vb

det er jo lige derfor jeg er rigtig glad for FÆDRETURE ;-) Nej jeg gider ikke deltage i den slags og betaler kun til et vist niveau ellers må knægten blive hjemme. Til gengæld gider jeg godt tage med hans sportshold til turneringer - ikke fordi det er fedt at betale 5-600 kr for at sove i min egen sovepose på min egen luftmadras i et klamt klasseværelse med dertilhørende ækle toiletforhold og spise keeeedelig mad...men vi har det sjovt i forældregruppen og det er en fed måde at være sammen med drengene på

Anmeld

18. november 2010

Pikora-vb

LYP skrev:
det er jo lige derfor jeg er rigtig glad for FÆDRETURE ;-) Nej jeg gider ikke deltage i den slags og betaler kun til et vist niveau ellers må knægten blive hjemme. Til gengæld gider jeg godt tage med hans sportshold til turneringer - ikke fordi det er fedt at betale 5-600 kr for at sove i min egen sovepose på min egen luftmadras i et klamt klasseværelse med dertilhørende ækle toiletforhold og spise keeeedelig mad...men vi har det sjovt i forældregruppen og det er en fed måde at være sammen med drengene på
Ja; det kan jeg langt bedre sætte mig ind i. -Noget selvvalgt, hvor man har en fælles interesse! Hvad skolen angår, synes jeg det er helt fint med arrangementer, der bare strækker sig over nogle timer, og som ikke koster en bondegård. Hundredelapperne vil jeg gerne have i behold til at lave noget jeg selv vælger med familien!

Anmeld

18. november 2010

Charlotte d. 17.-vb

Pikora skrev:
Er det virkelig almindeligt at have hytteture med overnatning med skolen, hvor forældrene deltager?
Jeg tror ikke, det er særligt udbredt, og umiddelbart ville jeg heller ikke selv være begejstret ved tanken om at skulle sætte ½ eller en hel weekend af til det. Jeg synes, det er ved at tage overhånd med alle de sociale arrangementer, man som forældre - og familie - forventes at deltage i. For nyligt læste jeg en klumme - eller var det mon en kronik? - fra en far, som betonede, at det i forvejen var svært nok at få tid nok sammen som familie, for slet ikke at tale om tid til at være sammen med venner engang imellem, og at diverse trivsels- og spise- og forældre- osv. grupper gjorde kraftigt indhug i hans families dyrebare tid. I min yngstes klasse er der en forældregruppe, som synes, vi skal være rigtigt, rigtigt meget sammen - både med og uden børn. I forvejen ses vi ofte i forbindelse med de mange arrangementer på skolen og til forældrekaffe efter fødselsdage, og det er altså nok for mig - jeg behøver ikke forældrefest uden børn eller overnatningsture. Sidste år foreslog et forældrepar ligefrem, at vi alle sammen skulle holde nytårsaften sammen - arrgghhh!! Jeg har intet imod de andre forældre, og vi ses privat med et af forældreparrene, men vi har altså også andre venner og andre netværk, som vi 'selv har valgt'. Og så er jeg ikke sikker på, det altid er så rosenrødt med de her meget sammensplejsede forældregrupper, for i løbet af skoletiden vil der altid dukke følsomme emner op - konflikter mellem børnene, fx - som kan være sværere at tage fat på, når man nu 'er venner allesammen'. Hvis man har danset med Stines far og talt længe og intenst med Sørens mor om hendes problematiske parforhold, kan det være forbandet svært at tage fat om 'varme kartofler' som mobning og anden 'træls' adfærd. Ideelt set burde det være en fordel, at man som forældre kender hinanden godt, men i praksis, når der støder problemer til, bliver det let meget følsomt og noget værre rod.

Anmeld

22. november 2010

Pia S-vb

Jeg ved ikke hvor almindeligt det er, men det ret almindeligt på vores skole. De fleste deltager og vi har det rigtig hyggeligt. Jeg kan godt lide det, selvom det er i en spejderhytte og alt foregår lidt på feltfod. Det betyder også meget for klassens sociale liv i følge deres lærer. Der er mange sociale arrangementer i vores klasse, men jeg fornemmer, at de fleste synes det er ok. Vi fester ikke sammen, men har spisearrangementer på skolen, hyttetur, kælketur o lign. Jeg ville også stå af, hvis jeg skulle holde nytårsaften med alle forældrene!!! Jeg tror, modsat Charlotte, at det er nemmere at tale om konflikter, når man kender hinanden. Vi danser ikke tæt, men har set hinanden med morgenhår og blå tænder! Det gør det i hvert fald nemmere for mig at tale med Peters mor end hvis jeg kun havde set hende til et par forældremøder.

Anmeld

24. november 2010

k11923-vb

Webredaktøren skrev:
Jeg har måske ikke været helt tydelig i mit ordvalg, for jeg er jo ny i denne skolegenre ;) Der er tale om en tur arrangeret af forældre for forældre og børn - så hedder det en hyttetur? Der er tale om en enkelt overnatning, og jeg kan da godt røbe, at vi er langt over de 465 kr. som Pia nævner... snarere det dobbelte, men med fuld forplejning. Det har nemlig vist sig, at det er ret svært at finde hytter/kolonier, der ikke er booket et helt år frem allerede :angry:
Det ville helt sikker også være for meget for mig. Vi kunne godt finde pengene, men for 1000,- kunne vi få mange andre ture for familien, hvor vi ville føle, vi fik mere for pengene. Min datter går i 1. klasse (egentlig to klasse à 15 elever). Vi indbetaler hver 200,- om året til en fælles klassekasse. Forældrene er delt op i tre hold på tværs af de to klasser (ny fordeling hvert år), som hver står for et arrangement. Der er et efterårsarrangement (i år Halloweenfest, som kostede 50,- pr. voksen), et 'afslutningsarrangement' inden sommerferien (fælles grill f.eks.) og en hyttetur med én overnatning i foråret. På hytteturen deltager forældre fra arrangørgruppen og evt. andre interesserede. Det er en spejderhytte med køjesenge, og de laver selv maden (spaghetti med kødsovs er nemt, billigt og hurtigt). Børnene er afsted fra fredag middag til sidst på formiddagen lørdag. Skolen betaler for 3-4 timer pr. lærer pr. år til deltagelse i den slags ting. De timer bliver brugt fredag eftermiddag på hytteturen, hvor de hjælper med aktiviteter for børnene. Den tur kostede 150,- pr. person, og det var slet ikke alle, der havde forældre med (mit eget barn inklusive . ;). Jeg bidrog med en kage.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.