Jeg synes ikke 'flabet' er det rette ord at bruge, hvis prisen er relativt høj - det er snarere udtryk for manglende forståelse for dem, der ikke har råd. Ingen familier skal opleve det som et problem, at deres barn skal med til et socialt arrangement - og ingen børn skal fornemme, at det faktisk 'gør ondt' på mor og far, at turen koster dyrt. Det kan skabe splid i forældregruppen, hvis nogen føler sig pressede til at give et beløb, de har svært ved at afse.
Ved lejrskoler i folkeskolen er der en regel om, at man kun må kræve kostpris af forældrene, fordi det ikke må koste penge at have sit barn i folkeskolen. Det er så for en evighed siden sat til 50 kr. om dagen - og den pris kunne nok godt trænge til en regulering.
Hvis jeg skulle arrangere en tur som den, du beskriver, så ville jeg gå efter en spejderhytte og at maden skulle laves af deltagerne selv. Dels for at presse prisen i bund, dels fordi fælles madlavning er en super aktivitet for både små og store.
Det er svært for mig at sætte en rimelig pris - er turen også for børnenes søskende, kan det hurtigt blive dyrt for en familie på fx 5, men er det kun et barn og en eller to forældre kan man måske gå lidt højere op. Et slag på tasken - 150 kroner pr. deltager?
Anmeld