Min 6-årige er typen, der elsker at lære. For tiden spørger han dagligt, hvad ord betyder. Sådan nogen lidt usædvanlige ord som 'skær', som han havde hørt, da jeg sang 'guld, røgelse og myrrha skær', fordi ungerne bad om en julesang (lidt tidligt for min smag...). Hans favoritbøger handler om juveler, rummet, dinosaurer, naturen... og han husker det, han læser (som han fx viste, da han i flyveren til Malta spurgte 'er vi nu i troposfæren, mor?' - og jeg efter et kig i bogen kunne fortælle ham, at det var vi). Når jeg har begge unger med til børneballet sidder jeg med drengen og arbejder i en bogstavsbog, mens pigen danser - og han holder koncentrationen det meste af de tre kvarter, vi skal vente, på trods af at klokken er 17 og andre unger karter rundt i ventelokalet. Drengen har - på trods af at han kun er i børnehaveklassen - knækket læsekoden og læser faktisk en del. Ikke fejlfrit og ikke flydende, men ord og små sætninger - med hjælp.
Den 4-årige har jeg ikke noget indtryk af endnu m.h.t. at lære. Hun kender bogstaver og tal, skriver fint sit navn osv., men hun har jo også fået det med allerede via sin storebror.
Anmeld