Meget enig med AyLa og MariaMiss. I rigtigt mange professioner kommer man i situationer, hvor tårerne presser sig på - og ikke lader sig bremse, og det er helt ok - når blot man også har selvkontrol nok til at vise, at man er der for den/de ramte.
For nogle år siden døde en elev på min skole, og da hele skolen mødtes til en lille mindehøjtidelighed i hallen, var min skoleleder kortvarigt nødt til at holde inde under sin 'tale' og fatte sig. Han var beklemt over det bagefter, men jeg syntes, det var helt rigtigt og ægte, at også han viste, han var berørt.
Og når jeg taler personligt med elever, der er igennem noget RIGTIGT svært privat - forældredødsfald, overgreb, store problemer i familien osv. osv. - får jeg også nogle gange tårer i øjnene og ryster måske lidt på stemmen - hvilket jeg også synes er i orden, da det netop viser dem, at jeg føler med dem og forstår, det er frygteligt at være dem. Jeg skal bare også være i stand til at fortsætte samtalen og bevare overblikket, så vi ikke sidder og tuder sammen.
Som en af mine gamle kolleger sagde: 'At græde er bare det modsatte af at grine'. Det er en ok og naturlig reaktion - og SÅ professionel, at man slet ikke viser følelser, bør man efter min mening ikke tilstræbe at blive, hvad enten man er læge, sagsbehandler, jordemoder, pædagog, lærer etc. etc.
Anmeld