Først et stort kram til dig.
Det er hårdt - men det BLIVER bedre.
Min yngste søn fik Asperger-diagnosen, da han havde omtrent samme alder, og jeg kan sagtens nikke genkendende til følelsen af, at man har mistet noget - for det har man jo: Håbet og ønsket om et 'normalt' barn, der ikke møder modstand og problemer tidligt i livet.
Min søn er nu 12 og trives STORT, faktisk er både vi og hans lærere i tvivl om diagnosen efterhånden. Af vores tre børn er han absolut den mest harmoniske - den, der hviler mest i sig selv. Til gengæld fik vores datter, nu 17 år, store, psykiske problemer for nogle år siden og har nu fået diagnosen ADHD - og da fik jeg lige gennemlevet hele følelsesregistret igen: Frygt, tristhed, konstant uro og bekymring - og en lille, 'forbudt' sorg. Ja, jeg har endda 'i smug' været RASENDE på hende allerinderst inde, fordi hun gav os så mange bekymringer og krævede så meget af os i en periode. Men derefter følger - og det vil du også opleve - tiltagende fodfæste, spirende håb og tilvænning til de nye vilkår og præmisser.
Da vores søn, Jeppe, fik diagnosen, sagde en psykolog, jeg kender privat, og som selv har et barn med autisme, nogle kloge ord til mig: Vi skulle lade være at forvente, at han ville være den, der pr. definition gav os bekymringer og sorger fremover. Vores anden søn kunne blive narkoman, vores datter gravid som 16-årig, de kunne blive alvorligt syge, komme til skade osv. osv. - vi måtte ikke ubevidst tillægge Jeppe rollen som den, der ville få det svært i livet.
Det tog jeg til mig - og jeg har i alle årene holdt fast i at se på ham som Jeppe og ikke med 'Asperger-brillerne' på. Når han gør dette eller hint, er det fordi, han er Jeppe - ikke, fordi han er 'vores aspergerbarn'.
Og ja - det er hårdt for søskende, at livet i en periode præges voldsomt af en søster eller bror med vanskeligheder - men jeg tror også på, de lærer noget af det, og at familien som helhed kan blive styrket af det. Hvis din datter havde en alvorlig, fysisk sygdom eller blev kørt ned, ville det også 'koste' dem noget - men det er ikke nogens skyld, og den dårlige samvittighed kan du ikke bruge til noget som helst. Du skal have lov at være træt og ked. Det vender igen, og du vokser med opgaven. Promise!
Anmeld