løbetræning - hvordan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.104 visninger
14 svar
0 synes godt om
28. august 2010

Johannamor-vb

I er sikkert nogen, der gør det - løbetræner fast 2-3 gange om ugen på trods af fuldtidsjobs og småbørn. Kan I ikke fortælle mig hvordan, for jeg ville så gerne... Det er snart 7 år siden, jeg blev gravid først gang - og siden har jeg simpelthen ikke kunnet få faste motionsvaner ind i programmet. Jeg ved: Vejen til helvede er brolagt med dårlige undskyldninger - men jeg synes virkelig ikke, det er nemt. Vi har gjort forskellige tilløb til at motionere mere - men efter et par måneder har vi mistet gnisten og ingenting lavet, indtil vi igen har taget tilløb. Sådan var det fx sidste forår, hvor vi startede i fitnesscenter og var virkelig stabile i tre måneder. Så fik jeg nyt job og der blev rodet rundt på hverdagen, så vi endte som passive medlemmer, indtil vi meldte os ud i vinter. Næste tilløb var, da jeg i februar af lægen fik det gode råd, at jeg skulle gå aftentur for at få gang i kroppen (isvinteren gjorde det umuligt at løbe heromkring): Jeg gik 2-3 aftner om ugen i et par måneder - og så var det slut igen, selvom jeg virkelig havde nydt aftenturene. For at øge motivationen har jeg meldt mig til et par løb med arbejdet - men tirsdag bliver det tredje gang, jeg skal løbe 5 km stort set uden at have trænet (dvs. jeg ender med at løbe-gå-løbe-gå...). Jeg har dog lige været ude at løbe og kan rent faktisk løbe 20 min uden pause - og det er bedre end det har været i årevis. Så jeg synes virkelig, at jeg bør gøre noget for at holde fast nu. Jeg har også siden foråret tabt mig over 10 kg, så det ER lettere, end det var. Jeg føler også, at det er lige præcis løbeturene, der er en forudsætning for at jeg kan komme endnu længere ned i vægt - og holde den stabil. Så derfor: Hvordan får I motioneret jævnligt? Hvordan passer I det ind i den travle børnefamiliekalender? (Det skal lige siges, at det det desværre ikke er en mulighed at motionere til og fra arbejde - hverdagen hænger ikke sammen uden 2 biler i familien.) Alle gode råd er velkomne!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. august 2010

Soap-vb

Jeg sætter uret tidligere end jeg ved ungerne vågner så kan jeg nå at motionere og komme i bad inden de er oppe :) Så mit råd , slip dynen lidt tidligere og kom ud af fjernene og i gang ;)

Anmeld

28. august 2010

Johannamor-vb

Soap - det er sikkert et rigtig godt råd, men ikke til mig. Efter at jeg i et par år som studerende gik med post tidligt lørdag morgen plus i ferierne fik jeg nærmest fysisk ondt bare ved tanken om at skulle tidligt op, og jeg synes, at kl. 6 (som nu) er rigelig tidligt for mig. Men jeg ved, at man får mere energi af at træne, så måske kunne det være en ide med tiden - bare ikke på denne side af vinteren.

Anmeld

28. august 2010

kongster-vb

Jeg synes også morgenerne er hårde! Kan slet ikke overskue at skulle tidligere op end kl 6! For mig virker det med at cykle på arbejde. Det tager 10-15 minutter længere tid end i bil og det VIL jeg have tid til. Eller svømmeture efter aftensmad. De der timer hvor ungerne bliver puttet og før man går helt kold. Så må manden tage dem de der 2-3 gange om ugen. Og jeg spiser bare let aftensmad og så lidt mere når jeg kommer hjem. Hvis jeg venter til ungerne er puttet så gider jeg ikke - eller jeg er bare for træt. Men jo - det ER squ hårdt når man har små børn (nu er mine jo store, så det går bedre)

Anmeld

28. august 2010

Soap-vb

Johannamor, det er vist igen det der med de dårlig undskyldninger ;) Spiser du vitamin piller ? Måske det var en overvejelse ellers da det jo godt kan spille ind på energien hvis du går og mangler et eller andet

Anmeld

28. august 2010

Johannamor-vb

kongster skrev:
Men jo - det ER squ hårdt når man har små børn (nu er mine jo store, så det går bedre)
... ja, det er jo også fordi mine er ved at blive store, at jeg synes, at jeg må kunne putte lidt tid ind til migselv... M.h.t. vitaminpiller, så har vi et glas stående; det kunne godt være, at jeg skulle i gang med dem ved morgenmaden. Jeg tror ikke, jeg mangler noget - altså andet end motion - men måske kan vitaminpillerne hjælpe med et skub i den rigtige retning.

Anmeld

28. august 2010

Frunett-vb

Jeg VIL ud og løbe tre gange om ugen, men selv om jeg VIL er der altså bare nogen gange at det ikke lykkes for mig :dry: Løb har for mig været den eneste form for motion jeg kan få passet ind i hverdagen, netop fordi jeg ikke skal tage et andet sted hen, klæde om osv for at motionere, det er bare på med løbegrejet og ud af døren.... Jeg har en ugentlig fridag, der prioritere jeg altid en løbetur, aflevere unger i børnehave og skole i løbetøj og så afsted Rengøring, indkøb osv må vente til bagefter ( tøjet vasker mens jeg løber ;) )Lørdag morgen er også fast sat af til en løbetur, den sidste gang kan så være lidt svær at få presset ind, men for mig har det virket at skrive det på familiens kalender de dage jeg skal løbe, så er det ligesom det er lettere at overholde :motion: Pøj pøj med det

Anmeld

28. august 2010

Heidi Nielsen-vb

Jeg VIL også ud og løbe min 2-3 gange om ugen..... Lige i øjblikket kommer jeg faktisk afsted hver dag....manden møder tidligt og er derfor også tidligt hjemme.....så han ser efter den bette mens jeg løber..... Når jeg skal starte på arbejde igen til oktober er planen at jeg skal løbe hver dag når ungerne er afleveret i dp og børnehave......jeg skal først møde til middag og kan derfor nå det om formiddagen ;)

Anmeld

28. august 2010

Det er stadig mig-vb

Da jeg var frisk, løb jeg også hver eneste morgen, og næsten altid igen når jeg kom hjem fra arbejde. Da jeg var i super form, var løb nærmest bare en måde at få en pause på og lige få tid til at tænke lidt for sig selv - så den vej kan det sagtens gå! Nu efter mine rygproblemer og jeg er faldet totalt af på den, så kommer løbeturen ind når jeg skal hente drengene fra skole. Deres skole ligger 5 km væk, og de SKAL hentes, og så kan jeg jo lige så godt motionerer. Jeg kan stadig ikke løbe de 5 km i streg, så jeg 'intervaltræner' løb/gang i godt tempo.. Så her er løsningen, at få det passet ind på en rute jeg alligevel skal skal ud på dagligt. Når jeg - måske til næste år, er kommet i bedre form, så bliver morgenløbet nok det mest aktuelle da jeg tager Metroen fra Sverige direkte til børnenes skole på Nørreport.

Anmeld

28. august 2010

NikiFin-vb

Hvis man meget gerne vil løbe 3 gange om ugen er det ikke noget umuligt, selv om det kan være ret svært at ordnes (hvis alt andet er normalt). Men hvis der er generelt meget at laves så bliver løbet på bekostning af noget andet. Man skal bare beslutte hvad man kan gå på kompromis med. Problem kan være vejret fordi man ikke kan planlægge det. Det er OK at løbe i finregn men ikke hvis det styrter ned. I de tilfælde kan man investere i et løbebånd (hvis man har plads til det). Den korteste tur tager stadigvæk 1 time med badet og det er temmelig lang tid alligevel. Ellers med penge alt kan arrangeres. :cheer: Jeg selv lige nu har tid til at løbe 3 gange om ugen. Men hvis der skulle være det samme plus 8 timers på arbejde hver dag skulle jeg f.eks. arrangere med manden at han laver aftensmad og passer børnene 2 af hverdagene og måske også spiser med dem uden mig. Ikke noget umuligt men for stor kompromis med børnene og det gider jeg ikke. Et spørgsmål om prioriteter.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.