Gymnastik/Idræt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. august 2010

Webredaktøren-vb

NikiFin skrev:
Jeg tror ikke noget. Indtil videre har jeg ikke fået en klar og meningsfuld forklaring af hvorfor børn skal i bad efter idræt.
Forklaringen er vel ikke særlig kryptisk. Det handler vel om, at man fra tidlig alder ønsker at lære børnene om hygiejne og den gode vane som det er at gå i bad efter motion - også selv om de endnu ikke sveder voldsomt i de helt små klasser :) At det så falder sammen med, at børnene i samme periode bliver opmærksomme på deres krop, bliver blufærdige osv. er så en anden sag. I min datters klasse har flere slet ikke tid til at gå i bad, fordi de har været for lang tid om at binde deres snørrebånd op o.lign., men de skal have håndklæde med og der lægges op til bad efter gymnastik :motion:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. august 2010

Charlotte d. 17.-vb

Webredaktøren skrev:
NikiFin skrev:
Jeg tror ikke noget. Indtil videre har jeg ikke fået en klar og meningsfuld forklaring af hvorfor børn skal i bad efter idræt.
Forklaringen er vel ikke særlig kryptisk. Det handler vel om, at man fra tidlig alder ønsker at lære børnene om hygiejne og den gode vane som det er at gå i bad efter motion - også selv om de endnu ikke sveder voldsomt i de helt små klasser :) At det så falder sammen med, at børnene i samme periode bliver opmærksomme på deres krop, bliver blufærdige osv. er så en anden sag.
Jeg mener nu, det er sjældent, at de bliver blufærdige allerede i den alder - og netop derfor synes jeg, helt generelt, det er en rigtig god ide at introducere fællesbadningen for dem, før de bliveer så store, at de begynder at holde øje med, hvem der pludselig vokser her og der. (Som tidligere nævnt mener jeg selvfølgelig også, der skal tages hensyn til dem, der ikke kan lide det.) For mig er det fuldstændigt naturligt, at man går i bad efter idræt, i svømmehallen osv., og hvis vi går ind og helt afskaffer fællesbadningen i skolen, signalerer vi netop, at det er 'fordækt' og 'farligt', at mennesker af samme køn klæder om og går i bad sammen. Så vil de jo også stejle over for fællesbad i svømmehallen, til sport osv. Jeg anerkender, at det for nogle er et problem, men generelt mener jeg, det er sundt og godt og ganske naturligt for børn at se, hvordan nøgne mennesker ser ud, voksne såvel som børn. Det kan i høj grad være med til at afdramatisere deres forestillinger om, hvordan man 'skal' se ud - jeg kan virkelig ikke lide tanken om, at barnekroppe skal skjules for hinanden, og jeg tror kun, det vil skabe flere myter om, hvad den 'normale' krop er for noget. Kald det tradition eller sund fornuft - jeg synes bare, det er ganske naturligt.

Anmeld

24. august 2010

Frede-vb

Charlotte d. 17. skrev:
Webredaktøren skrev:
NikiFin skrev:
Forklaringen er vel ikke særlig kryptisk. Det handler vel om, at man fra tidlig alder ønsker at lære børnene om hygiejne og den gode vane som det er at gå i bad efter motion - også selv om de endnu ikke sveder voldsomt i de helt små klasser :) At det så falder sammen med, at børnene i samme periode bliver opmærksomme på deres krop, bliver blufærdige osv. er så en anden sag.
Jeg mener nu, det er sjældent, at de bliver blufærdige allerede i den alder - og netop derfor synes jeg, helt generelt, det er en rigtig god ide at introducere fællesbadningen for dem, før de bliveer så store, at de begynder at holde øje med, hvem der pludselig vokser her og der. (Som tidligere nævnt mener jeg selvfølgelig også, der skal tages hensyn til dem, der ikke kan lide det.) For mig er det fuldstændigt naturligt, at man går i bad efter idræt, i svømmehallen osv., og hvis vi går ind og helt afskaffer fællesbadningen i skolen, signalerer vi netop, at det er 'fordækt' og 'farligt', at mennesker af samme køn klæder om og går i bad sammen. Så vil de jo også stejle over for fællesbad i svømmehallen, til sport osv. Jeg anerkender, at det for nogle er et problem, men generelt mener jeg, det er sundt og godt og ganske naturligt for børn at se, hvordan nøgne mennesker ser ud, voksne såvel som børn. Det kan i høj grad være med til at afdramatisere deres forestillinger om, hvordan man 'skal' se ud - jeg kan virkelig ikke lide tanken om, at barnekroppe skal skjules for hinanden, og jeg tror kun, det vil skabe flere myter om, hvad den 'normale' krop er for noget. Kald det tradition eller sund fornuft - jeg synes bare, det er ganske naturligt.
Præcist! Kunne ikke have sagt det bedre selv B)

Anmeld

24. august 2010

NikiFin-vb

Charlotte d. 17. skrev:
Jeg mener nu, det er sjældent, at de bliver blufærdige allerede i den alder
alle mine klassekammerater var blufærdige i den alder inkluderende mig
For mig er det fuldstændigt naturligt, at man går i bad efter idræt, i svømmehallen osv.,
for mig også. men der er forskel mellem børn og voksne
og hvis vi går ind og helt afskaffer fællesbadningen i skolen, signalerer vi netop, at det er 'fordækt' og 'farligt', at mennesker af samme køn klæder om og går i bad sammen.
klæde om er ikke det samme som bad. Og et barn selvfølgelig SKAL klæde sig om før og efter idræt, men bad er helt unødvendig ifølge mig
Så vil de jo også stejle over for fællesbad i svømmehallen,
svømmehalen er noget helt andet. Der kan man ikke lade være at skylle sig, det kommer helt naturligt der.
Jeg anerkender, at det for nogle er et problem, men generelt mener jeg, det er sundt
i dette tilfælde mener jeg ikke at det er sundt
og ganske naturligt for børn at se, hvordan nøgne mennesker ser ud, voksne såvel som børn. Det kan i høj grad være med til at afdramatisere deres forestillinger om, hvordan man 'skal' se ud
Børn ser normalt deres forældre og søskende nøgne hjemme, så de ved nok om nøgne folk. Men det er ikke nøgenhed jeg er imod. Det er bare meningsløs at 1 klasse børn tager bad efter idræt, fordi de ikke væsker sig rigtigt. Men på bekostning af det kan det være præcis usundt fordi det er beskidt i badet, fordi det er vådt der og hvis de løber rundt er det nemt at falde ned og brække hoved osv. og fordi det farligt at gå ud om vinteren med vådt hår, man kan få meningitis, encefalitis og hvad ikke hvad....
Kald det tradition eller sund fornuft - jeg synes bare, det er ganske naturligt.
det er naturligt men unødvendigt og endda farligt i den alder og i det tilfælde. Min mening

Anmeld

24. august 2010

MAMMARAZZI-vb

NikiFin skrev:
Forstod du ikke at ideen af badet er ikke at vaske sig men at vise sig nøgen. Det er den danske tradition :lol:
@NikiFin; det er bemærkninger som denne, folk finder stødende. Om det er direkte rasistisk, ved jeg ikke - men det virker nedladende overfor den danske kultur/tradition. ...og vi har vist alle fanget dine meninger om danske badetraditioner nu ;)

Anmeld

24. august 2010

Det er stadig mig-vb

Fint med bad, men et bad uden sæbe er ikke et hygiejnisk bad....nærmere et ret uhygiejnisk bad. Der er en grund til at man SKAL bruge sæbe inden man går ind og bader i svømmehallen. Det er langt mere hygiejnisk at droppe det bad efter idræt, hvis man alligevel ikke får vasket sveden af kroppen med sæbe - er i klar over hvor mange bakterier der er i snavs, sved, røvgas mm og som EKSPLODERER i forbindelse med vand (og i særdeleshed lunkent vand) og i særdeleshed hos børn der er elendige til at tørre sig korrekt i alle folder og revner.....????? :huh: Bakterier er alle celler omgivet af en membran bestående af fedt. Så når du bruger sæbe til at vaske snavset af kroppen, opløser du membranerne rundt om bakteriecellerne. Det er dog kun en lille del af bakterierne, du får bugt med på denne måde, da mange af bakterierne sidder beskyttet i bittesmå revner i huden (derfor læger bruger produkter med alkohol der virker 1000 gange stærkere!). Så til alle dem der sidder og synes det er vigtigt at deres børn går i sådan et slags bad, burde virkelig - og helt seriøst, søge lidt mere information. For det er simpelthen så KLAMT at det burde forbydes ved lov. Og alle MÅ da vide, at feks gymnastiksale (gulve, madrasser, hopredskaber, bolde mm) er patogene bakteriers paradis. Så forbyd badet, eller medbring sæben!!

Anmeld

24. august 2010

Webredaktøren-vb

Det er min opfattelse, at folk bliver provokerede af generaliseringer. Det er for mange rigtigt irriterende, at man opfører sig og tænker på en særlig måde alene af den grund, at man er dansk - for at tage et eksempel. Til NikiFin kommer derfor en opfordring til at tone generaliseringerne ned. Derudover ryger et par indlæg i denne ellers udmærkede tråd, for det er min erfaring, at gæster, der om tre uger falder over tråden bliver stødt af tonen, så som nævnt tidligere bliver trådene efter min vurdering renset.

Anmeld

24. august 2010

Webredaktøren-vb

NikiFin skrev:
det er naturligt men unødvendigt og endda farligt i den alder og i det tilfælde. Min mening
Hvad mener, du med at det er farligt? Mht. blufærdigheden så har jeg jo kun en datter på seks år, og hun har ikke nævnt noget, men jeg har nu oplevet, at hun ikke vil klæde om i stuen, hvis vi har gæster - så en grad af blufærdighed er det vel. jeg er klar over, at det bliver noget helt andet, når de får bryster osv. ;)

Anmeld

24. august 2010

NikiFin-vb

Webredaktøren skrev:
Hvad mener, du med at det er farligt?
Jeg har sagt hvad jeg mener. 1. Der er farligt f.eks. at gå ud om vinteren med våd hår. 2. Det er glat på gulvet og hvis de glider ned kan de brække noget. Mine falder hele tiden på gulvet uden at det er glat. Hvis nogle børn er mere forsigtige er det OK. Men hvis det er mine der løber som heste og falder hele tiden kan det være rigtig farligt

Anmeld

24. august 2010

Det er stadig mig-vb

Nikifin, så må du købe badesko og badehætte - det er der mange børn der har, netop for ikke at få problemer grundet vådt hår i vinterkulden, og for at de ikke skal glide og slå sig - (og få fodvorter, fodsvamp osv).... :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.