Jeg har aldrig lagt mine børn til at sove i barnevognen uden at trille dem i søvn - og de sov middagslur i barnevognen, til de var 2-3 år gamle.
Udfordringen er at få din baby godt træt og så finde en god rytme, hvor du ikke skal vandre i timevis men bare vugge lidt. Med den store fik jeg en rutine med at putte ham og derefter trille barnevognen langsomt to gange frem og tilbage langs vores hus, mens jeg sang den samme sang for ham dag efter dag. Så sov han - og jeg smuttede op i lejligheden på 2. sal. Lange gåture med barnevognen var med til at skabe faste sovetider - ulempen ved at gå længe er dog dels, at du så ikke får hvilet dig, mens barnet sover, dels at mange babyer vågner, når vugningen holder op, hvis de er blevet trillet en halv eller en hel time - og så har de i virkeligheden sovet for lidt. Så de lange gåture er kun gode i begyndelsen, som overgang - og selvfølgelig, hvis du har brug for og lyst til at gå.
Iøvrigt er jeg slet ikke med på, hvem der dog fortæller dig, at en baby på 4 1/2 måned bør kunne falde i søvn selv - den slags babyer er der bestemt ikke mange af, det er jeg sikker på!
Så derfor: Indstil dig på at at du skal ud og vugge barnevognen i regn, rusk og sne - og begynd at overveje, hvad der skal til for at putningen og vugningen kan være til glæde for både dig og babyen. Selvfølgelig skal barnet lære at falde i søvn selv - men der er mange små skridt på vejen dertil, og ét af de små skridt er at du indfører gode soverytmer og -rutiner.
Anmeld