Brækket/forstuvet lilletå?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25.828 visninger
22 svar
0 synes godt om
15. august 2010

Charlotte d. 17.-vb

Jeg gled på et vådt gulv i går, og det gik værst ud over min lilletå. Jeg havde dog ikke tid til at have ondt eller pylre, men i aftenens løb mærkede jeg mere og til, at den ikke havde det godt - ikke mindst, da jeg midt under årets koncert blev jokket noget så gevaldigt lige over tåen... I nat, da jeg kom hjem, var den blå og hævet. Nu er den nærmest sort og hævet til dobbelt størrelse. Men - er der ikke noget med, at det ikke kan svare sig at gå til læge, fordi de alligevel ikke kan gøre noget ved hverken en forstuvet eller brækket lilletå? Og er der noget som helst, jeg selv kan gøre?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. august 2010

Soap-vb

Jeg mener når det 'bare' er tæer at de laver et kryds med plaster så den holdes på plads af tåen ved siden af og så hjem med besked om at lade være overbelaste den Heldigt det er sommer så du ikke behøver støve foden ned i et par støvler God bedring

Anmeld

15. august 2010

Det er stadig mig-vb

Næææ, man kan ikke rigtigt gøre noget ved brækkede tæer, men det er faktisk vigtigt man tager til feks skadestuen og får taget et røntgenbillede, for der er stor forskel på at have brækket en enkelt lille knogle, eller have brækket flere små knogler, eller samme knogle er brækket flere steder - behandlingen er heller ikke den samme, og i værste fald kan det ende med operation såfremt noget vokser skævt sammen plus at man kan få kroniske smerter efterfølgende. OG så kan man jo få noget udmærket smertestillende til liiige at tage toppen imens man alligevel er der..... Så sådan noget ville jeg personligt ikke selv stille en diagnose på, og ville som minimun gerne have et røntgenbillede, bare sådan for god ordens skyld! Jeg har iøvrigt været udefor - rigtig mange gange endda, at skulle brække knogler på patienter igen, fordi de bare har ladet div brud hele sig selv. OG når skaden er sket, så må man brække knoglen igen, for at kunne sætte den korrekt sammen, hvilket IKKE er nogen smertefri fornøjelse uanset hvor megen bedøvelse man lægger. Sådan gør man også med knogler i tæerne der får lov at vokse helt forkert sammen. Og ret ofte, så må man trække i tåen for at få knoglerne til at stå overfor hinanden så man undgår de skæve sammenvoksninger.....men igen, det kræver et røntgenbillde før end man kan se om patienten bare skal gå hjem, eller man lige må trække tåen på plads, eller om bruddet vil kunne give kroniske smerter efterfølgende.

Anmeld

15. august 2010

Charlotte d. 17.-vb

Hm - forskellige udmeldinger. Min venindes lægesøster siger, at jeg godt kan spare mig en tur til lægen. Jeg ser lige, hvordan den ser ud i morgen - den er godt nok grim og stor lige nu, men gør ikke vanvittigt ondt.

Anmeld

15. august 2010

Charlotte d. 17.-vb

Charlotte d. 17. skrev:
den er godt nok grim og stor lige nu
MÆND! Min mand læste mig lige over skulderen og sagde til ovenstående: 'Det sagde hun også i går!' Små hjerner, små fornøjelser...

Anmeld

15. august 2010

Trunte K-vb

Charlotte d. 17. skrev:
Charlotte d. 17. skrev:
den er godt nok grim og stor lige nu
MÆND! Min mand læste mig lige over skulderen og sagde til ovenstående: 'Det sagde hun også i går!' Små hjerner, små fornøjelser...
Det var da noget af en indrømmelse :laugh:

Anmeld

15. august 2010

Det er stadig mig-vb

Nej, så længe det er lilletåen så går det nok, det er straks værre hvis det er digitus secundus (har glemt det danske navn), hehe....for den er mere tricky og skal næsten altid trækkes på plads. Og enig, lægen kan man godt droppe, for de kan hverken gøre fra eller til. Derfor skal man altid gå på skadestuen når sådan noget sker, for de kan fikse et røntgenbillede pr omgående. Men nu hvor skaden er ved at være halv gammel, så kan du lige så godt vente et par uger og se tiden an. OG er der stadig smerter eller andre problemer efter ca 3 ugers tid, så kan du kontanke din læge, for så skal den lige tjekkes ordenligt....

Anmeld

16. august 2010

MAMMARAZZI-vb

Digitus secundus :laugh: :laugh: det lyder sgu flot... Kan du ikke fortælle, hvad lilletåen hedder - for jeg tror jeg er ved at tabe neglen på lilletåen (har torpederet en lænestol med lilletåen) - og det ville lyde knapt så kedeligt, hvis man kunne det latinske navn :dry:

Anmeld

16. august 2010

Soap-vb

Jeg syns godt nok oz det er en dramatiserende udmeldding Helene kom med for en lille tå :laugh: :laugh: :laugh: Hvordan går det med foden i dag ? Og sørger du for at aflaste den, bar lidt ? :)

Anmeld

16. august 2010

Det er stadig mig-vb

Soap skrev:
Jeg syns godt nok oz det er en dramatiserende udmeldding Helene kom med for en lille tå :laugh: :laugh: :laugh: Hvordan går det med foden i dag ? Og sørger du for at aflaste den, bar lidt ? :)
Neeeej mand, digitus secundus er ikke en lilletå, men den der lange nr 2, en lilletå hedder digitus mimimus eller digitus quintus :laugh: Digiti pedis (tæerne) starter med Hallux - digitus primus, så kommer digitus secundus, digitus tertius, digitus guartus, og endeligt digitus minimus eller digitus quintus....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.